Missa solemnis w interpretacji Gardinera zwycięża Trybunał!

Ostatnia aktualizacja: 05.04.2014 11:25
W przededniu inauguracji 18. Festiwalu Wielkanocnego Ludwiga van Beethovena w sobotniej "Filharmonii Dwójki" słuchamy najlepszego wykonania "Mszy uroczystej" op. 123 patrona festiwalu.
Audio
  • Missa solemnis przed Trybunałem (Kto słucha, nie błądzi / Dwójka)
John Eliot Gardiner jest jednym z najwybitniejszych i zarazem najwszechstronniejszych dyrygentów naszych czasów. W 1966 roku założył Monteverdi Choir  chór uważany dziś za najlepszy zespół wokalny na świecie. Dwanaście lat później stworzył English Baroque Solists, a pod koniec lat osiemdziesiątych  Orchestre Rvolutionnaire et Romantique, z którą
John Eliot Gardiner jest jednym z najwybitniejszych i zarazem najwszechstronniejszych dyrygentów naszych czasów. W 1966 roku założył Monteverdi Choir – chór uważany dziś za najlepszy zespół wokalny na świecie. Dwanaście lat później stworzył English Baroque Solists, a pod koniec lat osiemdziesiątych – Orchestre Révolutionnaire et Romantique, z którąFoto: materiały promocyjne/Sheila Rock/Decca

W sobotnim Płytowym Trybunale Dwójki wybieraliśmy najlepsze spośród sześciu nagrań tego dzieła. Zdaniem naszego jury Missa solemnis najlepiej wykonali: Lucy Crowe (sopran), Jennifer Johnston (mezzospran), James Gilchrist (tenor), Matthew Rose (bas), Monteverdi Choir, Orchestre Revolutionnaire et Romantique, dyr. John Eliot Gardiner (live, 17.10.2012, Barbican Hall, Londyn; CD Monteverdi Productions/Soli Deo Gloria 2013)

Zwycięskiej interpretacji słuchamy od godz. 20.00.
Nagrania Missy solemnis Beethovena oceniało jury w składzie: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Jacek Kaspszyk (dyrygent, dyrektor artystyczny Filharmonii Narodowej).

>>>Zobacz plan Dwójkowych transmisji z 18. Festiwalu Wielkanocnego Ludwiga van Beethovena
Początkowo Missa solemnis D-dur op. 123, czyli Msza uroczysta, miała być związana z intronizacją arcyksięcia Rudolfa Habsburga na arcybiskupa ołomunieckiego. Ale pisanie tak pochłonęło kompozytora, że o wszystkim zapomniał. Pierwsze szkice Kyrie powstały w 1818 roku, później praca przebiegała nieregularnie, całość została ukończona po czterech latach w 1822 roku, kiedy arcyksiążę był już kardynałem.
Beethoven nigdy nie usłyszał swego pomnikowego dzieła w całości. Prawykonanie odbyło się w Saint Petersburgu 18 kwietnia 1824 roku. W tym samym roku w Wiedniu na koncercie kompozytorskim wykonano trzy części: Kyrie, Credo i Agnus Dei. Po raz pierwszy w komplecie msza zabrzmiała w Austrii w Warnsdorf w 1830 roku.
W audycji słuchaliśmy następujących nagrań Missa solemnis:
Lucy Crowe (sopran), Jennifer Johnston (mezzospran), James Gilchrist (tenor), Matthew Rose (bas), Monteverdi Choir, Orchestre Revolutionnaire et Romantique, dyr. John Eliot Gardiner (live, 17.10.2012, Barbican Hall, Londyn; CD Monteverdi Productions/Soli Deo Gloria 2013)
***
Lois Marshall (sopran), Nan Merriman (mezzosopran), Eugene Conley (tenor), Jerome Hines (bas), Robert Shaw Chorale, NBC Symphony Orchestra, dyr. Arturo Toscanini (1953, Carnegie Hall, Nowy Jork; 2 CD RCA BMG 1990 “Arturo Toscanini Collection vol. 61”)
***
Gundula Janowitz (sopran), Christa Ludwig (alt), Fritz Wunderlich (tenor), Walter Berry (bas), Wiener Singverein, Berliner Philharmoniker, dyr. Herbert von Karajan (LP Polydor DG 1966/CD DG 1988)
***
Edda Moser (sopran), Hanna Schwarz (kontralt), René Kollo (tenor), Kurt Moll (bas), Grosser Rundfunkchor der N.O.S Hilversum, Concertgebouworkest Amsterdam, dyr. Leonard Bernstein (live, LP Polydor/DG 1979)
***
Charlotte Margione (sopran), Catherine Robbin (mezzosopran), William Kendall (tenor), Alastair Miles (bas), The Monteverdi Choir, Orchestre Revolutionnaire et Romantique, dyr. John Eliot Gardiner (CD Archiv/DG 1990)
***
Marlis Petersen (sopran), Gerhild Romberger (mezzosopran), Benjamin (bendżamin) Hulett (tenor), David Wilson-Jonson (baryton), Collegium Vocale Gent, Orchestre des Champs-Elysees, dyr. Philippe Herreweghe (CD Phi 2012)

Plan słuchania wyglądał następująco:
I runda
Kyrie eleison, Christe eleison  (Assai sostenuto, frag.)
II runda
Credo: Et vitam venturi saeculi (Allegro con moto)
III runda
Benedictus, qui venit in nomine Domini (Andante molto cantabile e non troppo mosso, frag.).
Finał
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi (Allegro assai, frag.)

Audycję przygotował
Jacek Hawryluk
***
Najbliższe audycje z cyklu:
sobota, 19 kwietnia 2014, godz. 17.00-19.00
Antonio Vivaldi Stabat mater RV 621 – audycja z udziałem Magdaleny Łoś, Doroty Kozińskiej i Artura Stefanowicza
sobota, 3 maja 2014, godz. 17.00 – 19.00
Józef Haydn Kwartet smyczkowy G-dur op. 76 nr 1 – audycja z udziałem Doroty Kozińskiej, Piotra Kamińskiego i Kacpra Miklaszewskiego

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Najlepsze "Maski" Szymanowskiego...

Ostatnia aktualizacja: 24.02.2014 13:00
...zawdzięczamy Andrzejowi Stefańskiemu, a dokładnie jego nagraniu z 1968 roku. Tak przynajmniej uznał Płytowy Trybunał Dwójki w składzie: Kacper Miklaszewski, Karol Radziwonowicz i Andrzej Sułek.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Koncert Bacha najlepszy w wykonaniu Rachel Brown

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2014 10:00
300 lat temu, 8 marca 1714 roku urodził się w Weimarze Carl Philipp Emanuel Bach, drugi z synów Jana Sebastiana Bacha i jego pierwszej żony Marii Barbary, zwany Bachem "berlińskim" lub "hamburskim". Z tej okazji wybraliśmy najlepsze nagranie jego "Koncertu d-moll" na flet i smyczki Wq 22.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Najlepsze "Concierto de Aranjuez" zawdzięczamy... Czarnogórcowi

Ostatnia aktualizacja: 23.03.2014 13:00
A konkretnie Miloša Karadaglića, który nagrał ostatnio, wraz z London Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Yannicka Nézet-Séguina, popularne dzieło Joaquina Rodrigo dla wytwórni Deutsche Grammophon. Tak orzekł Płytowy Trybunał Dwójki.
rozwiń zwiń