X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Józef Chełmoński nigdy nie zdejmował łowickiej kamizelki

Ostatnia aktualizacja: 20.07.2014 19:00
– Niezwykle ważne dla całej twórczości malarza było to, że urodził się pod Łowiczem. Kolory ludowe towarzyszyły mu potem nie tylko w twórczości, lecz także w codziennym życiu – mówiła w Dwójce historyk sztuki Renata Higersberger.
Audio
  • Renata Higersberger opowiada o życiu i malarstwie Józefa Chełmońskiego (Ćwiczenia z myślenia/Dwójka)
Józef Chełmoński - Autoportret (1902)
Józef Chełmoński - "Autoportret" (1902)Foto: Wikimedia/CC

Sztuka mistrza polskiego malarstwa realistycznego jest do dziś jedną z najbardziej znanych i popularnych pozycji tej dziedziny twórczości. A przecież zmagał się z nią, skoro pisał: "Sztukę można odczuć, że jest, ale niepodobna wypowiedzieć, na czym polega, jak ją posiąść"...

Na rozpoczynającego swoją życiową drogę Józefa Chełmońskiego (1849-1914) wpływ bez wątpienia mieli rodzice. – Uzdolniony plastycznie ojciec akceptował to, że jego syn wybrał edukację artystyczną. W tamtych czasach nie było to oczywiste, bo droga artysty była trudna i chimeryczna – powiedziała w "Ćwiczeniach z myślenia" Renata Higersberger, kustosz z Muzeum Narodowego w Warszawie.

Młodego malarza ukształtowało przede wszystkim środowisko warszawskiej klasy rysunkowej. – Chełmoński zapisał się tam w 1867 r. Przez trzy lata równolegle uczęszczał także do pracowni swego mistrza Wojciecha Gersona, który wywarł na niego ogromny wpływ – opowiadała historyk sztuki.

Jednak to, co leży u samych podstaw twórczej osobowości malarza, związane jest z miejscem jego urodzenia, czyli Łowiczem. To miejsce, w którym sztuka ludowa ma ogromne znaczenie. Odcisnęło się ono na całym późniejszym życiu Chełmońskiego, nawet na jego sposobie ubierania się. Artysta znany był z tego, że nigdy nie rozstawał się z charakterystyczną czerwoną kamizelką, ważnym elementem łowickiego stroju ludowego.

Audycję prowadziła Hanna Maria Giza.

mc/asz

Zobacz więcej na temat: malarstwo SZTUKA
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Zmysłowa, mocno erotyczna. Niejedna Danae Tycjana

Ostatnia aktualizacja: 22.06.2014 10:00
– Nawet gdybyśmy nie widzieli silnego przekazu erotycznego w dawnych obrazach, tu jest to trudne – podkreślała w Dwójce dr Grażyna Bastek, opowiadając o sugestywnym obrazie Tycjana przedstawiającym mitologiczną scenę odwiedzin Zeusa u piękniej Danae.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pierwsze selfie pochodzi z szesnastego wieku

Ostatnia aktualizacja: 08.07.2014 10:00
– Parmigianino jako 21-latek namalował ten obraz w jednym celu. Chciał pokazać, co potrafi, udowodnić swój talent i zaprezentować samego siebie na dworze papieskim w Rzymie – mówiła w Dwójce dr Grażyna Bastek o obrazie "Autoportret w wypukłym lustrze".
rozwiń zwiń