Skarby muzyki francuskiej zaklęte w tajemniczym manuskrypcie

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2014 12:00
- Spośród zachowanych rękopisów francuskiej muzyki z XVII wieku ten jest najszerszym źródłem zawierającym kompozycje jednego autora - o zbiorze utworów Jeana Nicolasa Geoffroya opowiadała dr Ewa Mrowca.
Audio
  • Skarby muzyki francuskiej zaklęte w tajemniczym manuskrypcie (Notatnik Dwójki)
klawesyn flamandzki
klawesyn flamandzkiFoto: Wikipedia/Ratigan/Creative Commons 3.0

Prawdopodobnie urodził się w 1633 roku w Virty. Tego faktu nie da się potwierdzić z całą pewnością, bo archiwum miasta zostało zniszczone. Zaginęły też księgi paryskiego kościoła st Nicolas du Chardonnet, gdzie miał być organistą. Wiadomo na pewno, że w 1692 roku objął posadę w katedrze w Perpignan, którą piastował przez dwa lata, do śmierci w 1694 roku.

Pozostał po nim manuskrypt, sporządzony ręką fachowego kopisty. Zawiera 255 utworów, w większości przeznaczonych na klawesyn. Spośród zachowanych rękopisów francuskiej muzyki klawesynowej XVII wieku jest najszerszym źródłem zawierającym kompozycje wyłącznie jednego autora.

- Klawesynista, który gra z tego manuskryptu, nie musi przewracać stron, wszystko przebiega w nim w naturalny sposób - opowiadała w "Notatniku Dwójki dr Ewa Mrowca, klawesynistka i autorka książki poświęconej zachowanym suitom Geoffroya. - Wielkościowo jest on znakomicie dopasowany do pulpitów dawnych francuskich instrumentów, dzięki czemu, nie zasłaniając instrumentu, można raczyć siebie i słuchaczy jego pięknym brzmieniem - komplementowała.

Więcej o trudnościach z rejestracją utworów z manuskryptu Jeana Nicolasa Geoffroya dowiesz się słuchając nagrania audycji.

"Notatnik Dwójki" przygotowała Barbara Schabowska.

bch

Zobacz więcej na temat: Francja muzyka klasyczna
Czytaj także

Temperowanie klawesynu z Lilianną Stawarz

Ostatnia aktualizacja: 02.05.2015 17:00
Co oznacza, że klawesyn jest "dobrze temperowany" i czy Bach swój klawesyn "temperował"? Gościem audycji "Five o’clock" była Lilianna Stawarz.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zygmunt Krauze - Fête galante et pastorale

Ostatnia aktualizacja: 17.12.2013 17:27
Kompozycje tego typu stwarzają niezwykłe sytuacje. Tak jak w "Grze w klasy" Cortazara, słuchacz decyduje o początku i zakończeniu utworu, o jego długości i sposobach percepcji, tworząc w ten sposób jego własną wersję.
rozwiń zwiń