X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Cage bez anarchii słowa

Ostatnia aktualizacja: 06.09.2012 15:00
- W swoich krótkich fragmentach poetyckich zaprzecza temu, co o nim się powszechnie mówi: losowemu podejściu do słowa - opowiadał w Dwójce o twórczości Cage'a Pior Sommer.
Audio
Midtown Manhattan nocą
Midtown Manhattan nocąFoto: Wikipedia/Diliff

Znakomity tłumacz, a przy tym ceniony poeta, mówił w "Notatniku Dwójki" o twórczości poetyckiej Johna Cage'a - jednej z centralnych postaci XX-wiecznej awangardy nie tylko muzycznej, ale i, właśnie, literackiej, baletowej, a nawet teatralnej.

Sommer jest autorem antologii "O krok od nich. Przekłady z poetów amerykańskich", w której - obok Johna Ashberry'ego, E.E. Cummingsa, Franka O'Hary czy Roberta Lowella - umieścił również poezję Johna Cage'a. Jak podkreślał w audycji, teksty Cage'a są niejednoznaczne pod względem gatunkowym, a nawet rodzajowym: czy to poematy prozą? liryki? anegdoty? minieseje? Znaczącą cechą tych utworów jest, jak się okazuje, swoisty związek z muzyką. Cechą, która decyduje o walorze poetyckim tych krótkich próz. - Poezja nie jest prozą tyko dlatego, że się ją w ten czy inny sposób sformalizuje, nie z powodu swojej zawartości czy dwuznaczności, ale dlatego, że umożliwia wprowadzenie elementów muzycznych: czasu, brzmienia do świata słów - omawiał "anegdoty i przypowieści" Cage'a Sommer.

Tłumacz zwrócił również uwagę na niezwykłe nasycenie konkretem, narracyjne skupienie utworów Cage'a. - Każdy ten krótki kawałek jest tak precyzyjny, że zaprzecza losowego stosunkowi do słowa Cage'a. Detal jest tu precyzyjnie obrobiony.

Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy, jaką z Piotrem Sommerem przeprowadził Wacław Tkaczuk.

Zobacz więcej na temat: john cage Piotr Sommer poezja
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

CAGE 1,2,3 - konkurs!

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2012 11:11
Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych "Rozdroża" przy współpracy z Fundacją 4.99 i Programem 2 Polskiego Radia ogłasza konkurs muzyczny na stworzenie i wykonanie utworu inspirowanego twórczością Johna Cage'a.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dzień Johna Cage’a w Dwójce

Ostatnia aktualizacja: 03.09.2012 13:27
rozwiń zwiń