X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Hipisi w Lutosławskim. Przyjdź na koncert!

Ostatnia aktualizacja: 05.12.2018 09:27
Po raz pierwszy w Polskim Radiu, po raz pierwszy w Studiu Koncertowym im. W. Lutosławskiego. "Stimmung" - kultowa kompozycja Karlheinza Stockhausena.
Karlheinz Stockhausen, 1950 r.
Karlheinz Stockhausen, 1950 r.Foto: PAP

Piotr Pieron 1200.jpg
Piotr Pieron: "Stimmung" Stockhausena zaprzyjaźnia z muzyką współczesną

Utwór zabrzmi w sobotę 8 grudnia o godz. 19.00 - niemal dokładnie w 50. rocznicę prawykonania w Paryżu, które odbyło się 9 grudnia 1968 roku siedzibie Radia Francuskiego.

Stockhausen pisał "Stimmung" w lutym i marcu 1968 roku podczas pobytu w Stanach Zjednoczonych. Teksty powstały rok wcześniej, także w Ameryce, niedaleko San Francisco. Zmówienie wystosował zespół Collegium Vocale Köln. Sam tytuł można odczytywać jako: naturalny system dźwiękowy, dostrajanie się, zgodność brzmienia. Kompozytor wyjaśniał: "W niemieckim słowie Stimmung tkwi także znaczenie atmosfery, nastroju, fluidu, duchowego zestrojenia. Najważniejsze jednak, że w Stimmung odnajdujemy Stimme, czyli głos!

Nowy utwór Stockhausena wymagał od śpiewaków specjalnej techniki wokalnej oraz odpowiedniego współgrania. Jego struktura posiada charakter "otwarty" – każdy wykonawca ma do dyspozycji 8 lub 9 modeli i 11 magicznych imion, którymi może swobodnie żonglować. Ważna była tworzona aura. Stockhausen: "Stimmung jest na pewno muzyką medytacyjną. Czas jest zniesiony. Wsłuchujemy się we wnętrze dźwięku, we wnętrze widma harmonicznego, we wnętrze samogłoski, we wnętrze".

Premierowe wykonanie z Paryża z 1968 roku prasa określiła jako "obozowe ognisko hipisów". Było w tym ziarnko prawdy: wszyscy na boso siedzący po turecku i przez ponad godzinę medytujący, śpiewaczki ubrane w wyszywane spódnice… Trans i odlot.

W 1969 roku w Amsterdamie publiczność próbowała zakłócić wykonanie "Stimmung", udając kocie miauczenie. Stockhausen odpowiadał: "Stimmung nawet i szczekające wilki skłoni do milczenia".

W Warszawie w rolę "hipisów" wcieli się znakomity młody zespół wokalny proMODERN, który jako jedyny w Polsce wykonuje ten utwór. Po premierze na Warszawskiej Jesieni w 1974 roku nikt do partytury Stockausena u nas nie zaglądał…

Zapraszamy na koncert. Jedyny i niepowtarzalny.

Bilety do nabycia w sklepie Polskiego Radia

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Darmstadt. U źródeł muzycznej awangardy

Ostatnia aktualizacja: 21.11.2015 13:00
Na Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki rodziła się muzyka serialna, aleatoryczna, elektroniczna. Czy po 70 latach Darmstadt pozostaje muzycznym centrum Europy?
rozwiń zwiń