Konkurs na dyrektora Muzeum Narodowego w Krakowie został ogłoszony w październiku ubiegłego roku, procedura była dwukrotnie przedłużana. W trakcie konkursu do mediów trafił anonimowy list pracowników zarzucających dotychczasowej dyrekcji m.in. niekompetentne zarządzanie. W odpowiedzi na te doniesienia część pracowników poinformowała o podpisaniu listu sprzeciwiającego się takiej formie dyskredytacji, nazywając ją próbą wpłynięcia na rozstrzygnięcie konkursu.
Nowe przestrzenie i wystawy Muzeum Narodowego w Krakowie
W dotychczasowym urzędzie prof. Szczerskiego wyróżnić można przede wszystkim starania o przekształcenie dawnego hotelu Cracovia, zagospodarowanie na nowo Europeum oraz utworzenie w Kamienicy Szołayskich stałej wystawy poświęconej designowi i architekturze.
W grudniu 2021 roku w budynku dawnego spichlerza przy pl. Sikorskiego, Europeum, powstał oddział poświęcony twórczości Stanisława Wyspiańskiego, a przy placu Szczepańskim otwarto dwie nowe galerie: architektury oraz designu XX i XXI wieku. Muzeum określało je jako zapowiedź Muzeum Designu i Architektury docelowo mającego się mieścić w modernistycznym budynku dawnego hotelu Cracovia (w lipcu 2024 r. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zrezygnowało z finansowania projektu).
"4 x Nowoczesność"
Profesor Szczerski należał też do zespołu kuratorskiego cyklu wystawienniczego "4 x Nowoczesność", poświęconego badaniu, jak polska kultura, sztuka, architektura i design mierzyły się z doświadczeniem nowoczesności od początku XX wieku po czasy współczesne.
- Chcemy pokazać, że nowoczesność jest ważną częścią polskiego kodu kulturowego, że jest tak samo ważna dla naszej tożsamości jak sarmatyzm czy romantyzm. (…) Polska kultura wypracowała oryginalne, odrębne, wartościowe, nowatorskie wzorce - mówił w styczniu 2021 podczas inauguracji projekt.
Warto dodać, że cykl składał się z wystaw: "Polskie style narodowe 1890–1918" (2021 r.), "Nowy początek. Modernizm w II RP" (2022 r.), "Nowoczesność reglamentowana. Modernizm w PRL" (2023 r.), "Transformacje. Nowoczesność w III RP" (2024 r.).
Tamara Łempicka i rekordowe zainteresowanie wystawą
Rekordową frekwencją cieszyła się wystawa prac Tamary Łempickiej. Od września 2022 r. do marca 2023 r. odwiedziło ją w sumie ponad 125 tysięcy osób. Muzeum porównywało jej sukces do takich wydarzeń, jak np. prezentowana w Krakowie w 2001 roku ekspozycja "Od Moneta do Gauguina. Impresjoniści i postimpresjoniści z Musee d'Orsay w Paryżu".
W połowie 2023 roku dyrektor muzeum ogłosił "symboliczny powrót Muzeum Książąt Czartoryskich na mapę Krakowa i polskiego muzealnictwa". Chodziło o otwarcie Klasztorka, czyli trzeciej i ostatniej części Muzeum Książąt Czartoryskich, w której zgromadzono ok. 1,8 tysięcy pamiątek, w tym gęsie pióro Woltera, krzesła Rousseau i Szekspira.
***
Profesor Andrzej Szczerski:
Prof. Andrzej Szczerski to historyk i krytyk sztuki. W latach 2016-2018 pełnił funkcję wicedyrektora ds. naukowych. Jest absolwentem historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim.
Szczerski był wykładowcą i kierownikiem muzealniczych studiów kuratorskich (2005-2011) w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wykładał na Uniwersytecie Goethego we Frankfurcie nad Menem (2003) i Uniwersytecie St. Andrews w Wielkiej Brytanii (2004).
Jest autorem wielu publikacji, kuratorem wystaw, m.in. "Artyści polscy i sztuka brytyjska na przełomie XIX i XX wieku" w Pałacu w Wilanowie w 2006 r., "Symbolism in Poland and Britain" w Tate Britain w Londynie w 2009 r., "The Power of Fantasy. Modern and Contemporary Art from Poland" w Centre for Fine Arts BOZAR w Brukseli w 2011 r. oraz "Young Poland. An Arts and Crafts Movement" w William Morris Gallery w Londynie.
W 2018 roku otrzymał doroczną Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii ochrona dziedzictwa kulturowego.
***
PAP/ZuzannaChowaniec