X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Beethoven i wieczna kobiecość

Ostatnia aktualizacja: 13.04.2011 16:29
O kobiecości w życiu i dziele Ludwika van Beethovena dyskutowali w Warszawie muzykolodzy z całego świata. Sympozjum towarzyszyło XV Wielkanocnemu Festiwalowi L. van Beethovena.
Audio

- Temat wydawał mi się trudny i nie tak mocno obecny w twórczości Beethovena, okazał się jednak niesłychanie nośny. Może być odczytywany na wiele sposobów. Najprostszy sposób, związany z samym Beethovenem i postaciami z jego życia, okazuje się kopalnią dla muzykologów i teoretyków – mówiła w audycji Anny Skulskiej prof. Teresa Malecka.

Muzykolodzy biorący udział w Sympozjum rozmaicie ujmowali problem. Prof. Robert Hatten próbował zbadać, jakie przełożenie na muzykę Beethovena miały jego relacje z konkretnymi kobietami. Wyróżnił kilka typów relacji, jakie mogą występować między mężczyzną a kobietą, i poszukiwał  ich odpowiedników w dziele kompozytora. Inne spojrzenie prezentowała prof. Joanna Cobb Biermann. Analizowała ona relację między wątkami kobiecymi a tonacjami w utworach Beethovena. To poważne zagadnienie, układające się w pewien model, odpowiadający ówczesnym klasyfikacjom znaczeń tonacji.

Kobiecość może być też badana w zjawiskach czysto muzycznych, bez odniesień do relacji kompozytora z kobietami, na przykład poruszona przez prof. Petrę Weber-Bockholdt problematyka tak zwanej "kadencji żeńskiej" w twórczości fortepianowej Beethovena.

- Biograf kompozytora, Roman Rolland, stwierdza, że Beethoven w każdym momencie życia – kochał. Również damy interesowały się Beethovenem, mimo ze nie był ani specjalnie urodziwy, ani specjalnie wytworny w stosunku do nich – mówił prof. Mieczysław Tomaszewski o relacjach Beethovena z kobietami.

Zbadawszy teksty wszystkich osiemdziesięciu pieśni kompozytora, prof. Tomaszewski stwierdził, że składają się one w spójną całość: stanowią dziennik intymny Beethovena. Jeśli odłożyć pieśni religijne, wszystkie mówią o miłości, a właściwie o jej braku, o tęsknocie i rozżaleniu – te dwa wątki stale się pojawiają. Tęsknota pojawia się, gdy przedmiot uczuć jest niedostępny; to tradycja idąca od trubadurów. Są to pieśni, wedle słów Beethovena, "do dalekiej ukochanej", ale oddalenie może oznaczać właśnie niedostępność. Rozżalenie następuje jako reakcja na stwierdzenie owej niedostępności, jako reakcja na zawód. Pojawia się jednak również wątek nadziei, która przezwycięża rozżalenie.

A jakie pytania pozostały bez odpowiedzi?

- Chciałabym poznać tajemnicę owej "Pięknej oddalonej". Nie wiem, czy kiedykolwiek ta tajemnica zostanie wyjaśniona – wzdycha prof. Malecka.

Dlaczego Beethoven jedną z pieśni zaczynał 16 razy? I co oznacza słowo "tak", pojawiające się często w tekstach pieśni? W jaki sposób wieczna kobiecość uwzniośla? Kto twierdził, że żadnej "dalekiej ukochanej" nigdy nie było? I co jest planowane na kolejny rok? – na te i inne pytania można znaleźć odpowiedź, klikając ikonę dźwięku w ramce "Posłuchaj" po prawej stronie.



Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

W kawiarni PIW-u z prof. Mieczysławem Tomaszewskim

Ostatnia aktualizacja: 27.01.2011 08:00
- Przeżyłem Rok Chopinowski dzięki temu, że nie zwracałem uwagi na to, co robią inni - powiedział prof. Mieczysław Tomaszewski podczas wtorkowego spotkania w Opasłym Tomie.
rozwiń zwiń