"Dam Ci moją muzykę". Penderecki dla Wajdy

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2013 15:50
Znakomity kompozytor, wchodząc na estradę, by zadyrygować koncertem, zauważył siedzącego w pierwszym rzędzie Andrzeja Wajdę. - Dam Ci moją muzykę - powiedział, oferując reżyserowi swoją współpracę przy filmie "Katyń".
Audio
  • Z teoretykiem filmu Marią Krupą-Wilczek oraz z Andrzejem Wajdą rozmawiała Monika Pilch
Krzysztof Penderecki i Andrzej Wajda, uroczysta premiera filmu Katyń, Warszawa wrzesień 2007
Krzysztof Penderecki i Andrzej Wajda, uroczysta premiera filmu "Katyń", Warszawa wrzesień 2007 Foto: PAP/Radosław Pietruszka

Było to w Sankt Petersburgu, gdzie obaj artyści akurat przebywali. Andrzej Wajda wspomina ten moment ze wzruszeniem. - To "dam" to było znacznie więcej, niż "napiszę" - mówi reżyser. - Bo  "dam", co mam najlepszego, co mogłoby wesprzeć sprawę, bo Katyń jest przecież jedną z najbardziej dojmujących zbrodni na polskim narodzie.

Andrzej Wajda całkowicie zaufał Krzysztofowi Pendereckiemu w kwestii wyboru dzieł do wykorzystania w filmie.

- Jako człowiek doświadczony po prostu znalazł to, co jego zdaniem najbardziej harmonizowało z tym, co zobaczył na ekranie. To była muzyka, która miała swoją siłę, swoją wyrazistość, swoją niepowtarzalność - podkreśla reżyser.- To więcej niż muzyka do filmu. To utwór, który mówi o tym samym, o czym ja chciałem opowiedzieć obrazami, poprzez aktorów, poprzez dialogi. Dodała duchowości scenom z konieczności realistycznym.

KRZYSZTOF PENDERECKI W POLSKIM RADIU - ZOBACZ SERWIS SPECJALNY

Muzyka Krzysztofa Pendereckiego została wykorzystana w blisko 50 filmach, zarówno w krótkometrażowych filmach fabularnych, jak i w dokumencie oraz animacji. Do najważniejszych osiągnięć na tym polu należą kompozycje do filmów Szyfry oraz Rękopis znaleziony w Saragossie Wojciecha Jerzego Hasa. Muzyka do Rękopisu, jak podkreślała w Dwójce krytyk filmowy Maria Krupa-Wilczek, w mistrzowski sposób wykorzystuje połączenie eksperymentalnej muzyki elektronicznej i barokowej stylizacji. Część elektroniczna powstała w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia, kierowanym wówczas przez Józefa Patkowskiego. Penderecki zachłysnął się nowymi możliwościami, ponoć bawił się w Studiu jak mały chłopiec...

Jaką muzykę filmową popełnił Krzysztof Penderecki? Dlaczego jego muzyka jest... straszna? I czy powróci do komponowania muzyki specjalnie przeznaczonej dla filmu?

Z teoretykiem filmu Marią Krupą-Wilczek oraz z Andrzejem Wajdą rozmawiała Monika Pilch.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Tragiczna historia Polski w dziełach Krzysztofa Pendereckiego

Ostatnia aktualizacja: 13.11.2013 00:51
- Ten utwór związany jest z polską martyrologią lat wojennych i powojennych. Powstawał zresztą w najgorszej dla nas dekadzie lat 80. - mówił znakomity kompozytor dla Redakcji Polskiej BBC w 1985 roku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Krzysztof Penderecki - mityczny i skromny

Ostatnia aktualizacja: 20.11.2013 10:00
- Był świadom swojej wielkości, ale zaskakiwał ciepłem i skromnością w prywatnym życiu - mówiła w Dwójce Agata Szymczewska o Krzysztofie Pendereckim. W Warszawie trwa festiwal z okazji 80. urodzin kompozytora.
rozwiń zwiń