X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Tradycja wystawień dramatów Słowackiego

Ostatnia aktualizacja: 27.12.2009 16:54
27 grudnia 2009, godz. 18:00
Audio

Audycja Iwony Malinowskiej z udziałem historyków teatru: wykładowcy warszawskiej Akademii Teatralnej - prof. Jarosława Komorowskiego i dr Pawła Gożlińskiego, autora książki "Bóg Aktor.  Romantyczny teatr świata."

Zaczęło się wszystko od "Mazepy". Jeszcze za życia autora wystawiono ten dramat i to na Węgrzech - 13 grudnia 1847 roku w Teatrze Narodowym w Budapeszcie. Nie wiemy czy Słowacki wiedział o tym fakcie, nie ma na to dowodów. Również na ziemiach polskich "Mazepa" pojawił się na scenie jako pierwszy - w zaborze austriackim, w teatrze krakowskim. Wkrótce też Kraków, szczególnie za dyrekcji Stanisława Koźmiana i Józefa Kotarbińskiego stał się "domem Słowackiego". Dyrektorzy ci wystawiali kolejno dramaty wieszcza, nawet te uznawane dotychczas za "niesceniczne" - "Kordianem" włącznie.

Można przy tym zauważyć pewną prawidłowość: Słowacki trafia na polskie sceny w ważnych momentach historycznych, jak przewrót majowy, przełom październikowy czy stan wojenny. Inspiruje też reżyserów do poszukiwań nowych form wyrazu - przykładem słynna "Balladyna" w reżyserii Adama Hanuszkiewicza z lat 70. czy "Książę Niezłomny" w reżyserii Jerzego Grotowskiego.

Dramaty Juliusza Słowackiego - to partytury dla aktorów. Grywali w nich najwięksi polscy aktorzy: Antonina Hoffman, Helena Modrzejewska, Michał Tarasiewicz, Juliusz Osterwa, Tadeusz Łomnicki, Ryszard Cieślak, Irena Eichlerówna, Aleksandra Śląska, Halina Mikołajska.

A jak jest dziś? Mimo wielu trudności, choćby z interpretacją poetyckiego słowa, Słowacki wraca od czasu do czasu na afisz, w różnych, nierzadko udziwnionych formach, by wejść w dialog z widzami...

W audycji znajdą się z nagrań archiwalnych fragmenty ciekawszych spektakli teatralnych, utrwalonych na taśmie radiowej oraz wybrane opinie, recenzje i wspomnienia krytyków, które czyta Andrzej Ferenc.


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak