Radiowe kreacje mistrzów. Przypomnimy największych

Ostatnia aktualizacja: 17.07.2013 23:00
To będzie pierwsza z cyklu audycji, w których przypomnimy wybitnych polskich aktorów, nieżyjących już, którzy wzruszali nas i bawili ze sceny, ekranu, a przede wszystkim przez mikrofon. W pierwszym odcinku posłuchamy pamiętnych kreacji Wieńczysława Glińskiego.
Wieńczysław Gliński w przedstawieniu Teatru Telewizji Powrót Inkarri; reżyseria Marek T. Nowakowski (1973)
Wieńczysław Gliński w przedstawieniu Teatru Telewizji "Powrót Inkarri"; reżyseria Marek T. Nowakowski (1973)Foto: PAP/Zygmunt Januszewski

W archiwum Polskiego Radia znajduje się wiele nagrań wielkich ról aktorów, którzy kreowali wspaniałe role swoim charakterystycznym głosem.

Cykl Iwony Malinowskiej z udziałem historyka teatru - Joanny Godlewskiej, autorki "Najnowszej historii teatru polskiego" rozpoczynamy od przypomnienia dokonań twórczych  zmarłego 5 lat temu Wieńczysława Glińskiego - aktora, który pierwsze kroki przed mikrofonem stawiał w rozgłośni wileńskiej, jako 12-letni chłopak. 
Po wojnie, mimo młodego wieku, był już "doświadczonym" aktorem. W 1948 roku zagrał w Teatrze Polskim w Warszawie Ludmira w "Panu Jowialskim" Aleksandra Fredry u boku takich sław jak Aleksander Zelwerowicz i Ludwik Solski.
Rok później prawie w tej samej obsadzie teatralnej został nagrany spektakl radiowy. I od fragmentu tego nagrania rozpoczynamy przegląd kreacji radiowych Wieńczysława Glińskiego, sytuując je w panoramie innych dokonań artystycznych i zawirowań biograficznych.
W audycji usłyszą Państwo także fragmenty ról: Chlestakowa w "Rewizorze" Mikołaja Gogola, Leonarda Strzygi-Strzyckiego w "Porwaniu Sabinek" w wersji Tuwima, Papkina w "Zemście" Aleksandra Fredry, Ojca w słuchowisku Jarosława Abramowa-Newerlego "Ping-pong z Salomeą" i głównego bohatera w słuchowisku  Ferenca Karinthy "Drobne ogłoszenia".
Wszystkie odcienie głosu i interpretacji ról z przewagą w repertuarze komediowym. Następna audycja - za dwa tygodnie.
18 lipca (czwartek) godz. 15.00

Zobacz więcej na temat: TEATR
Czytaj także

Droga do aktorstwa Eugenii Herman

Ostatnia aktualizacja: 16.07.2013 19:00
Eugenia Herman - aktorka i pedagog, łodzianka. W czasie wojny wraz z rodzicami przesiedlona do Austrii, gdzie zaraziła się od starszej siostry swojej koleżanki "bakcylem teatru".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zbigniew Zapasiewicz: najlepszy błazen i inteligent

Ostatnia aktualizacja: 19.07.2013 19:00
Nigdy nie uważał, że osiągnął szczyty zawodu aktorskiego. Stworzył wiele kreacji scenicznych i filmowych. W każdej starał się pokazać racje i przyczyny postępowania swojego bohatera. Zapraszamy do wysłuchania pięciu gawęd o jednym z najlepszych polskich aktorów XX wieku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Tu i teraz. Polski teatr bez kostiumów

Ostatnia aktualizacja: 12.07.2013 08:56
- Teatr daje możliwość złapania dystansu do rzeczy, którą się widzi - mówiła reżyserka Natalia Korczakowska. Sztuk kostiumowych na naszych scenach jest niewiele. Co to oznacza dla polskiego teatru? Rozmawialiśmy o tym w Dwójce z reżyserami i teatrologami.
rozwiń zwiń