Baletowy hołd dla Fryderyka Chopina

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2018 09:25
W audycji wysłuchaliśmy relacji z prób do spektaklu "Nasz Chopin" w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie.
Audio
  • Relacja z prób do spektaklu "Nasz Chopin" w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie (Rozmowy po zmroku/Dwójka)
Plakat spektaklu Nasz Chopin
Plakat spektaklu "Nasz Chopin"Foto: materiały prasowe

"Gdyby potężny samowładny monarcha z północy [car moskiewski] wiedział, jak niebezpieczny wróg grozi mu w dziełach Chopina, w prostych melodiach jego mazurków, zabroniłby tej muzyki. Dzieła Chopina to armaty ukryte w kwiatach" – pisał w 1836 roku Robert Schumann w Neue Zeitschrift für Musik. Kiedy na początku listopada 1830 roku dwudziestoletni Chopin wyjeżdżał z Warszawy, wręczywszy pierścień swojej ukochanej Konstancji żegnał za rogatkami wolskimi kolegów z konserwatorium muzycznego, nie miał pojęcia, że rozstaje się z Polską na zawsze. Wiadomość o powstaniu dotarła do niego już w Wiedniu. Tęsknota i strach o to, co dzieje się z rodziną wstrzymały jego pęd twórczy na długie miesiące. Jednak w kilka lat później echo jego geniuszu zaczęło krążyć po świecie. 

Notre Chopin – to hołd złożony polskiej niepodległości przez dwóch uznanych choreografów: naszego Krzysztofa Pastora i Brytyjczyka Liama Scarletta. Któż inny, jeśli nie Chopin, największy z wielkich, mógłby stać się muzycznym bohaterem tego wspaniałego artystycznego wydarzenia?

Prapremiera wieczoru baletowego: 17.11.2018

***

Tytuł audycji: Rozmowy po zmroku (cykl "Przed premierą")

Przygotowała: Monika Zając

Data emisji: 14.11.2018

Godzina emisji: 22.00

materiały prasowe/bch/mko/pg

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Darkness". Mrok i cierpienie w balecie

Ostatnia aktualizacja: 13.06.2017 21:00
W "Spotkaniach po zmroku" przyjrzeliśmy się przygotowaniom do premiery przedstawienia baletowego, które odbędzie się 14 czerwca w Teatrze Wielkim Operze Narodowej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

John Neumeier: "Dama kameliowa" to coś więcej niż typowa XIX-wieczna historyjka

Ostatnia aktualizacja: 19.04.2018 14:49
- Myślę, że najważniejsze aspekty tej historii są uniwersalne, współczesne. Gdyby tak nie było, to nie zainteresowałbym się nią, ponieważ uważam, że balet, czy też szerzej – sztuka, musi mieć odniesienie do współczesności, by coś znaczyć - mówił w Dwójce John Neumeier, choreograf spektaklu baletowego "Dama kameliowa" w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.
rozwiń zwiń