X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Wanda Karczewska. Pisarka w płonącym warsztacie

Ostatnia aktualizacja: 22.11.2013 13:30
- W narracji książek Wandy Karczewskiej widać pewien rozpaczliwy pośpiech. Mamy wrażenie, że czytamy książkę wydartą płonącemu warsztatowi - mówił w Dwójce literaturoznawca Karol Samsel o pisarce, której stulecie urodzin mija w tym roku.
Audio
  • Karol Samsel, Krzysztof Schodowski, Izabela Fietkiewicz-Paszek, Teresa Rudowicz i Magdalena Krytkowska opowiadają o twórczości Wandy Karczewskiej (Rozmowy po zmroku/Dwójka)
Krzysztof Schodowski, fragment portretu Wandy Karczewskiej
Krzysztof Schodowski, fragment portretu Wandy KarczewskiejFoto: archiwum autora

W połowie listopada odbył się kolejny już Ogólnopolski Festiwal Poetycki im. Wandy Karczewskiej w Kaliszu. W "Rozmowach po zmroku" spotkaliśmy się m.in. z organizatorkami tego wydarzenia: Izabelą Fietkiewicz-Paszek, Teresą Rudowicz i Magdalena Krytkowską.

Teresa Rudowicz opowiedziała o korzeniach pisarki. - Wanda Karczewska jest kaliska z dziada pradziada - mówiła. - Z Kalisza pochodzi rodzina jej ojca, który w 1914 r. uciekł przed wcieleniem do armii carskiej do Galicji. Dlatego Wanda Karczewska urodziła się w Wieliczce. W 1918 r. rodzina powróciła do Kalisza, gdzie Karczewska mieszkała do matury, którą zdała w Liceum sióstr Nazaretanek - dodała.

- Tworząc festiwal, szukaliśmy patrona, który byłby literacko związany z Kaliszem - wspominała Izabela Fietkiewicz-Paszek. - Pierwszym naszym skojarzeniem był oczywiście Asnyk, potem Konopnicka i Dąbrowska. Postanowiliśmy jednak rozejrzeć się wśród nazwisk, które są mniej obecne w literaturze, a warte tego, by do nich powrócić. Wanda Karczewska okazała się najlepszym wyborem, bo pomijając oczywisty patriotyzm lokalny, uznaliśmy, że to literatura, którą warto przypomnieć - powiedziała.

Portret
Portret Wandy Karczewskiej autorstwa
Krzysztofa Schodowskiego

Karol Samsel, historyk literatury z UW, autor tekstów o Wandzie Karczewskiej oraz redaktor tomu jej korespondencji "Listy do Seweryna", mówił o charakterystycznych cechach twórczości pisarki. - Kiedy czytam jej ostatnie powieści: "Głębokie źródła", "Fuga z tematem miłosnym", myślę, że Wanda Karczewska tworzy w płonącym warsztacie - powiedział. - To kluczowa metafora. Ten warsztat płonie i kiedy przyjrzymy się narracji kolejnych bohaterów "Głębokich źródeł" lub jej wcześniejszej powieści "Wizerunek otwarty", przekonamy się, że pisarka tworzy pod wpływem pewnego rozpaczliwego pośpiechu, niemal eschatologicznego. To sprawia wrażenie, jakbyśmy czytali książkę wydartą płonącemu warsztatowi - dodał.

 

W audycji gościliśmy też Krzysztofa Schodowskiego, malarza, grafika, ilustratora książek Wandy Karczewskiej. - Moja przygoda z tą pisarką zaczęła się przez przypadek - opowiadał. - Razem z Karolem Samselem stworzyliśmy portal poświęcony zapomnianym pisarzom i kaskaderom literatury. Pewnego dnia napisała do mnie Iza Paszek z prośbą o zrobienie portretu Karczewskiej na okładkę "Listów do Seweryna". Od tego właśnie się zaczęło. Po wydaniu przeczytałem listy, a podczas festiwalu w Kaliszu usłyszałem "Spacer w alei parkowej", i to mnie wciągnęło - wspominał.

Audycję prowadził Witold Malesa.

mc

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Zmarła Doris Lessing, "epicka wyrazicielka kobiecych doświadczeń"

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2013 17:27
Doris Lessing odeszła wczoraj w Londynie. Miała 94 lata. Akademia Szwedzka przyznając jej w 2007 r. literacką nagrodę Nobla, napisała w uzasadnieniu, że brytyjska pisarka "ze sceptycyzmem, żarem i wizjonerską siłą zgłębia podzieloną cywilizację".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Eksperymenty w literackim laboratorium przyszłości

Ostatnia aktualizacja: 20.11.2013 10:00
- Jednym z deficytów nie tylko polskiej, lecz także światowej kultury jest deficyt wymyślania przyszłości. Wiemy, czego nie chcemy, ale nie mamy pomysłu na jakąkolwiek alternatywę - mówił w Dwójce prof. Przemysław Czapliński.
rozwiń zwiń