X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Triumfuje Howard Shelley!

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2014 14:55
Uczestnicy pierwszej w tym roku edycji konkursu "Koncert za SMS" zdecydowali: w piątkowe południe wysłuchamy w Dwójce występu znakomitego brytyjskiego pianisty i dyrygenta. W programie utwory polskich kompozytorów.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Mourner/Flickr.com

W "Konkursie za SMS" co tydzień przedstawiamy Państwu nowe propozycje koncertowe. Każdy z koncertów ma swój indywidualny symbol literowo-cyfrowy (K01, K02, K03, K04, K05). O tym, który z nich nadamy w całości w piątkowej audycji, decydują uczestnicy głosowania.

Tym razem największą liczbę głosów zebrał koncert pianisty Howarda Shelleya i orkiestry Concerto Köln na festiwalu Chopin i jego Europa 2012 (Warszawa, 19.08.2012)

Program:

Franciszek Lessel Koncert fortepianowy C-dur op. 14 , Ignacy Feliks Dobrzyński Koncert fortepianowy As-dur op. 2

Prezentacja muzyki polskiej tzw. doby okołochopinowskiej to już stały element festiwalu Chopin i jego Europa. Jednym z jej najwybitniejszych wykonawców jest Howard Shelley, znakomity brytyjski pianista i dyrygent, zaangażowany od lat w promocję polskiego repertuaru.

Dzięki warszawskiemu festiwalowi dołączyły do niego koncerty fortepianowe Franciszka Lessla i Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. Ten pierwszy, skomponowany w roku narodzin Chopina i utrzymany jeszcze w tradycji klasycznej, na polskich estradach zaistniał zaledwie pół wieku temu. O drugim, pochodzącym z 1824r i utrzymanym w typowym stylu brillante , mawia się, że inspirował częściowo Koncert f-moll Chopina.

Howard Shelley oba dzieła wykonał na festiwalu dwukrotnie. W 2009 i 2010r. towarzyszyła mu prowadzona od współczesnego Steinwaya Orkiestra Sinfonia Varsovia. W 2012 r. ten sam repertuar zagrał na historycznym Erardzie wraz ze słynnym niemieckim zespołem muzyki dawnej Concerto Koln. Obie intepretacje zrobiły świetne wrażenie, obie znalazły się też na płytch NIFC, ale to ta ostatnia pozwala cieszyć uszy autentycznym brzmieniem z czasów Chopina, błyskotliwą fortepianową wirtuozerią i magicznymi kolorami, które dziś możemy sobie przypomnieć.

"Koncert za SMS" - 10 stycznia (piątek), godz. 13.00-15.00

***

Aby wziąć udział w konkursie, wystarczy wysłać SMS pod numer 71211 z symbolem wybranego koncertu. Głosy oddawać można od godz. 15.00 w piątek do godz. 18.00 w czwartek. O wynikach głosowania informujemy na naszej antenie w czwartek o 19.30.

Uczestnicy głosowania mogą wygrać nagrody w postaci boxów płytowych . W każdy czwartek o godz. 18.30 otrzymają oni SMS z pytaniem konkursowym. Nagroda powędruje do osoby, która jako pierwsza udzieli SMS-em poprawnej odpowiedzi oraz odbierze telefon podczas piątkowej audycji "Koncert za SMS” i potwierdzi ją na antenie.

Regulamin konkursu "Koncert za SMS" - nagrody płytowe

***

A oto pozostałe koncerty biorące udział w tej edycji konkursu:

K02

Posłuchaj fragmentu koncertu K02

Koncert Les Traversees Baroques w Warszawie (Zamek Królewski, 22.05.2011)

Tarquinio Merula Beatus Vir ; Claudio Monteverdi Beatus vir ; Giovanni Gabrieli Canzon prima ; Bartłomiej Pekiel Dulcis amor Jesu ; Claudio Monteverdi Gloria ; Giovanni Bassanoo (G.P. da Palestrina) Introduxit me rex ; Mikołaj Zieleński Magnificat’ Mirabilis Deus ; Marcin Mielczewski Plaudite , Quam terra , Carlo Gesualdo Tristis Est anima mea

Polski barok jako najlepsza wizytówka naszej przeszłości i towar eksportowy? Tak właśnie możemy sądzić słuchając francuskich interpretacji kompozycji Zieleńskiego, Mielczewskiego i Pękiela. Najpierw było nagranie płytowe, wydane przez francuską wytwórnię K617, potem koncert w Zamku Królewskim w Warszawie i rozmowa, z której jasno wynika, że to „miłość od pierwszego wejrzenia” i genialna twórczość, którą świat musi lepiej poznać.

Judith Paquier:

To było dla nas wielkie odkrycie, a wszystko przez przypadek… W trakcie pracy nad programem przedstawiającym zabytki Biblioteki w Kromieryżu brakowało nam jeszcze jednego utworu maryjnego. Wśród moich studentów na kursie kornetu w Pradze był polski muzyk i muzykolog, który powiedział, że koniecznie musimy poznać twórczość Marcina Mielczewskiego! Przesłał nam „Virgo prudentissima”, to był pierwszy utwór Mielczewskiego, który poznaliśmy. Od razu wielkie zaskoczenie - przecież to genialne! Nikt we Francji nie znał tej muzyki. Natychmiast postanowiliśmy szukać innych utworów Mielczewskiego, rozesłaliśmy wici, minęło sporo czasu, aż wreszcie nawiązaliśmy kontakt z muzykolog Barbara Przybyszewską – Jarmińską zajmującą się tym tematem i wtedy mogliśmy wreszcie poznać też inne utwory, a to naprawdę genialna muzyka...

Przyjechaliśmy do Polski, żeby spotkać polskich muzyków zajmujących się barokiem. Okazało się, że Mielczewski nie jest tu wcale tak popularny, jak można by sądzić. Przez szczęśliwy przypadek trafiliśmy do Barbary Przybyszewskiej – Jarmińskiej. Przyjęła nas i zapytała „dlaczego interesuje was ten repertuar, nikogo oprócz mnie on nie interesuje?” I to był od razu bardzo dobry początek!

K03

Posłuchaj fragmentu koncertu K03

Koncert Orkiestry Symfonicznej Radia we Frankfurcie pod dyrekcją Paavo Järviego, solista: Gerhard Oppitz – fortepian na XI Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena (Warszawa, 1.04.2007)

Ryszard Strauss Don Juan - poemat symfoniczny op. 20 , Ludwig van Beethoven III Koncert fortepianowy c-moll op. 37 , Ryszard Strauss Życie bohatera - poemat symfoniczny op. 40

Ten koncert warszawska publiczność zapamiętała na długo. Nie tylko dlatego, że miał wyjątkowo uroczystą oprawę – odbywał się dla uczczenia pięćdziesiątej rocznicy podpisania Traktatów Rzymskich. Przede wszystkim dlatego, że w Filharmonii Narodowej wystąpił jeden z najlepszych zespół symfonicznych w Europie, a występem tym potwierdził swoją wielką klasę. Program wieczoru ułożony został zresztą tak, by pokazać maestrię i dyrygenta, i poszczególnych członków orkiestry, i zespołu jako całości. Wirtuozeria frankfurckiej orkiestry radiowej pod kierunkiem Estończyka Paavo Järviego, dyrektora artystycznego zespołu, olśniła w poematach symfonicznych Ryszarda Straussa. Gorąco przyjęty został również solista wieczoru – Gerhard Oppitz, który wystąpił w jednym ze swoich popisowych numerów, III Koncercie fortepianowym Beethovena.

K04

Posłuchaj fragmentu koncertu K04

Koncert Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Łukasza Borowicza, solista: Ryszard Groblewski – altówka (Warszawa, 13.05.2012)

Wolfgang Amadeus Mozart Der Schauspieldirektor - uwertura do singspielu KV 486 , Koncert klarnetowy A-dur KV 622 w opracowaniu na altówkę i orkiestrę , Henryk Pachulski Suita pamięci Piotra Czajkowskiego op. 13 , Piotr Czajkowski IV Suita orkiestrowa G-dur op. 61 „Mozartiana”

Gwiazdą wieczoru był Ryszard Groblewski, urodzony w Warszawie w 1983 roku, czołowy polski altowiolista, zwycięzca sześćdziesiątego Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Genewie w 2005 roku, na którym znakomicie wykonał opracowany na altówkę Koncert klarnetowy A-dur (KV 622) Wolfganga Amadeusa Mozarta. Oryginalna wersja utworu przeznaczona była na rożek basetowy, bliski dzisiejszemu klarnetowi altowemu, skąd niedaleka droga do altówki, instrumentu odznaczającego się brzmieniem łagodniejszym niż skrzypce, skłaniającego do wypowiedzi intymnej, czasem wręcz wyciszonej. Warto także posłuchać Suity pamięci Piotra Czajkowskiego op. 13 Henryka Pachulskiego, której premiera odbyła się w Moskwie w 1898 roku, a niedługo potem poznała ją pod batutą autora publiczność w Dolinie Szwajcarskiej w Warszawie oraz IV Suity orkiestrowej G-dur op. 61 Mozartiana Piotra Czajkowskiego, którą rosyjski romantyk złożył hołd genialnemu kompozytorowi w setną rocznicę premiery jego opery Don Giovanni .

K05

Posłuchaj fragmentu koncertu K05

Recital Sofii Gulyak – fortepian na Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju (12.08.2010)

Dymitr Szostakowicz Preludium i fuga Des-dur op. 87 nr 15 ; Sergiusz Rachmaninow Etiuda-obraz es-moll op. 39 nr 5 , Elegia es-moll op. 3 nr 1 , Preludium cis-moll op. 3 nr 2 , Wariacje na temat Corellego op. 42 ; Aleksander Skriabin Poematy op. 32 , IV Sonata Fis-dur op. 30 ; Sergiusz Prokofiew VI Sonata As-dur op. 82 ; Fryderyk Chopin Nokturn f-moll op. 55 nr 1

Urodzona w Kazaniu rosyjska pianistka Sofya Gulyak sprawia wrażenie osoby zupełnie niepozornej. Cicha, spokojna i delikatna – gdy siada przy fortepianie staje się absolutnym zaprzeczeniem tych cech. Dopiero dotykając klawiatury okazuje się, że drzemią w niej niezmierzone pokłady energii. Zwyciężczyni Międzynarodowych Konkursów im. Thalberga i Kapella dysponuje wszechstronną techniką i paletą dźwiękową, która w dzisiejszych czasach plasuje ją w przestrzeni osobowości muzycznych zupełnie unikatowych. Dała tego dowód podczas swojego występu w Dusznikach w roku 2010. Jej recital należał do najlepszych wydarzeń Festiwalu Chopinowskiego, także i dlatego, że "niepozorny" Nokturn f-moll Chopina - niepozorny w kontekście całego programu - okazał się interpretacyjnym strzałem w dziesiątkę.

Zobacz więcej na temat: dzieje się
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Koncert za SMS. Nowe rozdanie

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2013 14:00
W pierwszym tygodniu naszej zabawy bezapelacyjnie zwyciężyła Marta Argerich i jej wspólny koncert z Nelsonem Freire. Kto umili kolejne piątkowe popołudnie w Dwójce? To już zależy od Państwa.
rozwiń zwiń

Czytaj także

SMS-y zdecydowały: wygrał Philipp Jaroussky!

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2013 10:00
W tym tygodniu w konkursie "Koncert za SMS" wybrali Państwo występ Philippa Jaroussky'ego i zespołu L’Arpeggiata na festiwalu Misteria Paschalia w Wieliczce.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Koncert za SMS: zwyciężyli Paryżanie!

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2013 15:30
Słuchacze Dwójki wybrali występ Chóru Polskiego Radia na VII Festiwalu Muzycznym Polskiego Radia Paryżanie. Msze Romana Palestra i Gabriela Fauré nadamy w piątkowe popołudnie.
rozwiń zwiń