DCz #596 Bach Das Wohltemperierte Klavier I cz.1

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2022 15:00
Przez najbliższe dwa spotkania w "Dużej Czarnej" będą nas interesowały wyłącznie preludia i fugi Jana Sebastiana Bacha. Das Wohltemperierte Klavier – to tytuł oryginału pierwszej części pierwszego tomu, którym będziemy się zajmować w audycji.
Portret Jana Sebastiana Bacha
Portret Jana Sebastiana BachaFoto: PAP/CAF-ARCHIWUM

"Równomiernie temperowany klawesyn albo preludia i fugi przez wszystkie dwadzieścia cztery tonacje na korzyść i użytek porządnej nauki młodzieży, jak również tych, co zręczność już osiągnęli. Dla szczególnej rozrywki ułożone i sporządzone przez Johanna Sebastiana Bacha, kapelmistrza dworu książęcego w Köthen i dyrektora muzyk kameralnych Anno Domini 1722" - te słowa możemy przeczytać we wstępie zbioru Das Wohltemperierte Klavier Bacha.

Bach - mistrz polifonii

- DWK - tak w skrócie określamy Biblię Pianistów, jak mówił o niej Ludwig van Beethoven - wyjaśnił Przemysław Psikuta. - Chcemy wspólnie ze słuchaczami wysłuchać całości w różnych wykonaniach. Będziemy dzielić ten cykl i wprowadzać najróżniejsze kontrapunkty. Skoncentrujemy się, oczywiście, na nagraniach analogowych, historycznych, ale mile widziane są wszelkie wtręty - te najnowsze i te koncertowe, które utrwaliły radiowe mikrofony i taśmy - zapowiedział prowadzący "Dużą Czarną".

Gośćmi audycji byli Paweł Bagnowski i Marcin Zgliński, którzy opowiadali m.in. o swoich ukochanych preludiach i fugach mistrza muzyki polifonicznej. - Byłem zmuszony wiele z tych preludiów i fug grać w szkole, postanowiłem się więc dowiedzieć, jak to powinno brzmieć w wykonaniu mistrzowskim - wspominał Paweł Bagnowski. - W ręce wpadły mi przede wszystkim wykonania, nagrane już w całym komplecie przez Światosława Richtera. I to jest coś, co zapadło mi głęboko w pamięć. Już do końca życia będę stawiał je na pierwszym miejscu.

Od Richtera do Feinberga

Maciej Zgliński przyznał, że jego pierwsze spotkanie z interpretacjami Das Wohltemperierte Klavier to również były nagrania Światosława Richtera. - Mnie, wówczas młodego człowieka, który chciał, żeby wszystko było szybciej, nudził - szczególnie w przypadku tych bardziej refleksyjnych utworów. A potem usłyszałem Glenna Goulda i się zachłysnąłem - wyznał gość audycji. Dodał, że w jego pamięci odcisnęły się również wykonania Samuila Feinberga. - Usłyszałem go dużo później i to było niewątpliwie największe wrażenie, chociaż dziś już patrzę na to inaczej.

Posłuchaj
118:09 2022_01_22 13_00_06_PR2_Duza_czarna.mp3 Bach "Das Wohltemperierte Klavier" I cz.1 (Duża czarna/Dwójka)

***

Tytuł audycji: Duża czarna (#596)

Prowadził: Przemysław Psikuta

Goście: Paweł Bagnowski i Marcin Zgliński

Data emisji: 22.01.2022

Godzina emisji: 13.00

Czytaj także

DCz #589 Altówka. Wadim Borysowski i uczniowie

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2021 15:30
To wydanie "Dużej czarnej" oddaliśmy w ręce altowiolistów. I to jakich! Wadim Borysowski i Igor Bogusławski - ich rola w ugruntowaniu pozycji altówki jako pełnoprawnego instrumentu solowego jest trudna do przecenienia. Czy ktoś dziś jeszcze o nich pamięta? My tak! - Marcin Zgliński & Przemek Psikuta.
rozwiń zwiń