Mit Orestesa i austriackie grzechy

Ostatnia aktualizacja: 26.05.2016 16:00
Audycja o twórczości Ewalda Palmetshofera, uważanego za spadkobiercę Thomasa Bernharda i Elfriede Jelinek.
Wnętrze teatru (zdjęcie ilustracyjne)
Wnętrze teatru (zdjęcie ilustracyjne)Foto: Ryan.brownell/wikimedia/CC BY SA 3.0

W ostatnich latach ów austriacki dramaturg robi oszałamiającą karierę w teatrach niemieckojęzycznych. Jest laureatem wielu nagród. W Polsce nie jest dotychczas znany. Dzięki tłumaczce Iwonie Uberman w kwietniowym numerze "Dialogu" ukazała się jego sztuka pt. "Niezamężna".

Autor uważa, że tekst przeznaczony jest wyłącznie dla teatru. Bohaterkami sztuki są: babcia, jej córka i wnuczka. To specyficzny dom - bez mężczyzn. W miarę przyjazne relacje łączą babcię z wnuczką - To dzięki ich rozmowom poznajemy tajemnicę babci z czasów bliskich końca wojny. Otóż pracując jako telegrafistka, babcia podsłuchała, że jeden z żołnierzy zamierza zdezerterować, i powiadomiła o tym swoich przełożonych. Jej zachowanie wynikało z troski o ochronę skąpych zapasów żywności. Po zakończeniu wojny postawę babci uznano za zwykłą denuncjację i postawiono ją przed sądem. Czy słusznie babcia spędziła 12 lat w odosobnieniu?

Sztuka ta nawiązuje w sposobie konstrukcji do mitu Orestesa. To stała metoda pisarska Palmentshofera - dialog ze znanymi z wielkiej literatury wątkami , motywami czy bohaterami.

We fragmentach "Niezamężnej" wystąpią Irena Kownas i Olga Sarzyńska.

***

Na audycję "Świat na scenie - czyli o dramaturgii współczesnej" zapraszamy w piątek (27.05) w godz. 21.30-22.00. Program poprowadzi Iwona Malinowska.

mm

Zobacz więcej na temat: Austria TEATR
Czytaj także

Literatura pisana z nienawiści. Twórczość Elfriede Jelinek

Ostatnia aktualizacja: 14.05.2013 03:00
- Ta antypatyczna pisarka nienawidzi całego świata; stąd obecna w jej prozie i dramatach agresywność, impertynencja oraz szczerość do bólu - mówił w Dwójce, w rozmowie z Iwoną Malinowską, Janusz Majcherek.
rozwiń zwiń