X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Wybitny polski śpiewak na scenie Metropolitan Opera - transmisja w Dwójce!

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2011 23:00
- Metropolitan Opera to maszyna, której jestem trybikiem. Wszystko tam perfekcyjnie działa, jak w niemieckim samochodzie - mówi Mariusz Kwiecień, którego aksamitny baryton zabrzmi z tej sceny w sobotni wieczór.
Audio

 Bezpośrednią transmisję "Don Pasquale" Gaetano Donizettiego z MET można będzie usłyszeć w Dwójce o godz. 18:45.

- Moim mistrzem jest scena - mówił Mariusz Kwiecień na antenie Polskiego Radia. - Oczywiście, nauczyłem się wiele od moich nauczycieli, ale to scena podpowiadała mi, co mogę zaśpiewać, a co nie. Nie miałem jednak takiego mistrza, jak w filmach kung-fu, który by potrafił nauczyć wszystkiego, a uczeń tylko powinien mentalnie dorosnąć do zadań. Takich nauczycieli jest w ogóle bardzo mało. Wiele rzeczy podpowiedzieli mi za to dyrygenci i starsi koledzy.

Mariusz Kwiecień jest artystą znakomicie czującym scenę, doskonale nawiązującym kontakt z publicznością. Od wielu lat odnosi sukcesy na scenie Metropolitan Opera w Nowym Jorku, partnerując największym artystom współczesnym. W ten sposób kontynuuje piekną tradycję polskiej wokalistyki na nowojrskiej scenie. Wystepowali tu między innymi: Marcelina Sembrich-Kochańska, Adam Didur, Jan Reszke i jego brat, Edward, a współcześnie - Aleksandra Kurzak i Piotr Beczała.

Nie zawsze tak było: na studiach nikt nie wróżył Kwietniowi kariery operowej. Zdecydowanie liryczny baryton zdawał się nadawać wyłącznie do kariery estradowej. Dzięki pracy i zdrowemu rozsądkowi artysta rozwinął swój głos i dziś oprócz partii, z których słynie (Almaviva w "Weselu Figara", tytułowe role w "Don Giovannim" i "Eugeniuszu Onieginie") z wolna zmierza ku Verdiemu.

U szczytu kariery Kwiecień jest człowiekiem spełnionym. Jak mówi, ma wszystko, czego mógłby sobie życzyć. Nie oznacza to zakończenia kariery czy stagnacji. Artysta marzy o rolach verdiowskich: Simona Boccanegry, Jagona w "Otellu", Scarpii w "Tosce".

- Jestem człowiekiem ambitnym. Nie zakładam Himalajów, zakładam Tatry. Gdy zdobędę Tatry, patrzę wyżej i powoli od tatr przez Alpy w Himalaje doszedłem do miejsca, w którym mogę powiedzieć o sobie, ze jestem usatysfakcjonowany.

Opera narodziła się we Włoszech a włoski pozostaje językiem wspólnym dla wszystkich muzyków, nie tylko śpiewaków. Dziwić zatem może niechęć Mariusza Kwietnia do występów w ojczyźnie bel canta.

- We Włoszech ciężko się pracuje, współpracę z La Scalą wspominam przykro. Rozgardiasz kompletny. Wszyscy sa pierwsi do rządzenia, ale nie ma nikogo do ponoszenia konsekwencji. Dlatego wszystkie kontrakty we Włoszech zerwałem.

A jakie teatry ceni Mariusz Kwiecień?

- Metropolitan Opera to maszyna, której jestem trybikiem. Wszystko tam perfekcyjnie działa, jak w niemieckim samochodzie. Covent Garden to najwybitniejszy profesjonalny teatr w Europie, łaczy brytyjska flegmę i amerykańską perfekcję. Uwielbiam wracać do Santa Fé, Madrytu, Paryża (chociaż nie lubię samego miasta). Za to Deutsche Oper w Berlinie powinno się zburzyć i wybudować na nowo. Jest tak brudna i zastarzała, ze przejście z garderoby na scene było nieprzyjemne. I tak też się tam śpiewało. W Polsce najbardziej lubię śpiewać w rodzinnym Krakowie.

Teatr operowy to również ludzie, w tym reżyserzy. Kwietniowi zdarzało się odrzucić propozycje pracy, gdy nie zgadzał się na pewne rozwiazania reżyserskie.

- Lubię teatr reżyserski, ale inteligentny, nie zaś durny. Nie lubię teatru, który nie wnosi nic prócz kontrowersji. Lubię rzeczy dziwne i nieoczekiwane, ale pod warunkiem, że są ze sobą logicznie powiązane i wynikają z libretta.

W sobotni wieczór Mariusz Kwiecień wystąpi w Metropolitan Opera w partii doktora Malatesty w operze komicznej "Don Pasquale" Gaetano Donizettiego. Bezpośrednią transmisję można będzie usłyszeć w Dwójce o godz. 18:45.

W swojej operze Donizetti powrócił do galerii typów commedia dell'arte. W podstarzałym i bogatym zalotniku Don Pasquale znać rysy Pantalona, Ernesto to zakochany Pierrot, Malatesta to Scarpia, a młoda i piękna wdowa, Norina, to Kolombina.

Ernesto pragnie poślubić piękną Norinę, która jednak jest bez grosza. Wuj Ernesta, Don Pasquale, nie zgadza się na to, a przy tym sam pragnie poślubić dziewczynę, co też czyni. Nie wie, że ślub jest nieważny, gdyż kontrakt został spisany przed fałszywym notariuszem. Norina w ciągu dnia wywraca życie Don Pasquala do góry nogami, szasta jego pieniędzmi i jest ogólnie nieznośna. Kiedy więc Don Pasquale dowiaduje się, ze padł ofiarą intrygi, jest tak szczęśliwy, ze nie ożenił się z Noriną, ze zgadza się na jej ślub z Ernestem...

 

Transmisję poprowadzi Aleksander Laskowski.

 

Program


Gaetano Donizetti Don Pasquale, opera buffa w trzech aktach
Wyk. John Del Carlo, Mariusz Kwiecień, Matthew Polenzani, Anna Netrebko, Bernard Fitch, Chór i Orkiestra Metropolitan Opera, James Levine - dyrygent

 

19 lutego (sobota), godz. 18:45

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Wieczór operowy Dwójki: Carmen w Metropolitan Opera

Ostatnia aktualizacja: 16.01.2010 14:29
16 stycznia 2010, godz. 19:00
rozwiń zwiń