Carska narzeczona w Mediolanie

Ostatnia aktualizacja: 07.03.2014 23:20
Opery Rimskiego-Korsakowa to repertuar kanoniczny dla muzyki rosyjskiej, ale nie dosyć znany i doceniony poza granicami ojczyzny kompozytora. Tym bardziej warto posłuchać retransmisji "Carskiej narzeczonej", zwłaszcza z legendarnej La Scali.
Wnętrze mediolańskiej La Scali
Wnętrze mediolańskiej La ScaliFoto: Stevage/Wikimedia Commons/CC

Mikołaj Rimksi-Korsakow pozostawił po sobie ponad tuzin zróżnicowanych gatunkowo dzieł scenicznych, a "Carska narzeczona" należy do najpopularniejszych, a także najwyżej cenionych spośród nich. Muzycznie utwór ukończony w 1898 roku stanowić miał sprzeciw wobec idei Wagnerowskich. Jej styl sam kompozytor określił mianem "par excellence kantylenowego".

Jeśli chodzi o libretto, to dzieło oparte na dramacie Lwa Meja pod tym samym tytułem, wpisuje się w nurt dramatów historycznych, choć nie brakuje w nim wątków romantycznych oraz ludowych, typowych dla głównego nurtu scenicznej twórczości Rimskiego-Korsakowa. Tytułowy car to Iwan Groźny, który za narzeczoną wybiera sobie piękną Marfę. Ta zaręczona jest już jednak z młodym bojarem Iwanem Łykowem, a o jej względy zabiega bezskutecznie oprycznik Grigorij Griaznoj.

Dramatyczna intryga, napędzana przez żądzę i zazdrość, nie może prowadzić do szczęśliwego zakończenia...

Na retransmisję z La Scali w "Wieczorze operowym Dwójki" zaprasza Aleksander Laskowski.

Program:

Mikołaj Rimski-Korsakow Narzeczona cara

Wyk. Anatoly Kotscherga  - bas, Olga Peretyatko - sopran, Johannes Martin Kränzle - baryton, Marina Prudenskaya - mezzosopran, Stephan Rügamer - tenor, Anna Tomowa-Sintow - sopran, Chór i orkiestra Teatru La Scala, dyr. Daniel Barenboim
(La Scala, 2.03. 2014)

8 marca (sobota), godz. 19.30-23.30

mm/mc

Zobacz więcej na temat: MUZYKA opera Rosja
Czytaj także

Inni mieli Beatlesów. Krzysztof Meyer miał Szostakowicza...

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2014 10:00
- Był znerwicowany i przybity, ale też niespotykanie skromny i serdeczny - wspomina rosyjskiego mistrza Krzysztof Meyer, kompozytor sezonu 2013/2014 w warszawskiej Filharmonii Narodowej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

W Michigan znalazł preludia Couperina, a w Krakowie - "Damę z łasiczką"...

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2014 14:00
Trudno w to uwierzyć, ale pierwszy koncert Alana Curtisa w Polsce odbył się dopiero na ostatniej edycji Festiwalu Actus Humanus. Teraz wybitny klawesynista i dyrygent powrócił do Krakowa, by w cyklu Opera Rara przedstawić "Admeto". O szczególnym znaczeniu dzieła Händla w swojej karierze opowiedział Magdalenie Łoś i Klaudii Baranowskiej.
rozwiń zwiń