Czarodziejska Armida

Ostatnia aktualizacja: 14.11.2013 17:18
W sobotnim "Wieczorze operowym" zapraszamy na operę w pięciu aktach Christopha Willibalda Glucka, poświęconą bohaterce poematu Torquato Tasso "Jerozolima wyzwolona".
Rinaldo i Armida pędzla Francesco Hayeza
"Rinaldo i Armida" pędzla Francesco HayezaFoto: Wikipedia/domena publiczna

Armida - czarodziejka, której knowania przeciw krzyżowcom opisał Torquato Tasso w "Jerozolimie wyzwolonej" - była ulubioną bohaterką operową od czasów Lully'ego. Śmiałość niemieckiego kompozytora Christopha Willibalda Glucka w muzycznej interpretacji tego tematu polegała na sięgnięciu po oryginale libretto Philippa Quinault, który napisał je właśnie do - uznawanej za bezsprzeczne arcydzieło tradycji francuskiej - opery Jeana-Baptiste'a Lully'ego.

Gluck swoim dziełem nawiązał dialog z ówczesnymi ideałami francuskiej muzyki operowej, przyczyniając się do reformy opery klasycznej w XVIII wieku i przygotowując grunt pod rozwój opery narodowej. Głównym założeniem reformy Glucka była teza, że muzyka powinna służyć treści słownej. Ta zmiana akcentu ciężkości służyć miała podkreśleniu dramaturgii spektaklu, którego nie powinny obciążać muzyczne ambicje kompozytora.

Na "Wieczór operowy" zaprasza Aleksander Laskowski.

Program:

Wyk. Karina Gauvin – sopran, Frédéric Antoun – tenor, Karin Strobos – sopran, Ana Quintans – sopran, Diana Montague – kontralt, Sébastien Droy – tenor, Henk Neven – baryton, De Nederlandse Opera Chorus, Netherlands Chamber Orchestra, dyr. Ivor Bolton

(De Nederlandse Opera, Amsterdam, 19 października 2013)

16 listopada (sobota), godz. 19.00

Zobacz więcej na temat: opera
Czytaj także

Czy współczesna opera potrzebuje frontmana?

Ostatnia aktualizacja: 15.10.2013 15:00
- Solista coraz częściej przestaje być protagonistą współczesnej opery, a staje się po prostu "elementem orkiestracji - mówi teatrolog Łukasz Grabuś. O wizualnych aspektach teatru muzycznego rozmawialiśmy w "Bitej godzinie".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Najpiękniejsza interpretacja Hildegardy z Bingen

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2013 17:00
Mamy prawdziwy urodzaj nowych płyt z muzyką Hildegardy z Bingen, średniowiecznej mistyczki i kompozytorki. Którą z nich wybrać? O tym Jacek Hawryluk rozmawiał z Ewą Obniską.
rozwiń zwiń