X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Najpiękniejsza interpretacja Hildegardy z Bingen

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2013 17:00
Mamy prawdziwy urodzaj nowych płyt z muzyką Hildegardy z Bingen, średniowiecznej mistyczki i kompozytorki. Którą z nich wybrać? O tym Jacek Hawryluk rozmawiał z Ewą Obniską.
Audio
  • Ewa Obniska o nowych nagraniach Hildegardy z Bingen (Płytomania/Dwójka)
  • Wiktor Aleksander Brégy o Christophie Willibaldzie Glucku i dwóch spektaklach z Amsterdamu, opublikowanych na DVD przez Opus Arte: "Ifigenia w Aulidzie" i "Ifigenia na Taurydzie" (Płytomania/Dwójka)
  • Maria Ołdak o płycie "Modern Times" (Płytomania/Dwójka)
  • "Złota setka Piotra Kamińskiego" - Pierścień Nibelunga
Fragment obrazu przedstawiającego św. Hildegardę z Bingen
Fragment obrazu przedstawiającego św. Hildegardę z BingenFoto: Wikipedia Commons/RobertLechner at de.wikipedia

W audycji mówiliśmy o trzech albumach: "Celestial Hierarchy" kolońskiej grupy Sequentia (wyd. DHM), "Peace of Kiss" zespołu Per-Sonat, którego szefowa Sabine Lutzenberger śpiewa także w Sequentii (wyd. Christophorus) oraz "Ordo virtutum" Ensemble Belcanto (wyd. ECM).

To ostatnie nagranie Dwójkowi redaktorzy polecali jedynie jako ciekawostkę. - To jest dosyć szokujące podejście - recenzowała Ewa Obniska. - Mamy tu dość oryginalną wizję moralitetu Hildegardy z roku około 1150. Całe nagranie jest polifoniczne, improwizowane, akrodowe, niekiedy w kanonie, niekiedy linie wokalne są prowadzone równolegle. Pojawiają się rozwiązania harmoniczne, które w czasach Hildegardy nie mogły zaistnieć - opisywał gość Jacka Hawryluka.

O wiele bardziej Ewie Obniskiej do gustu przypadła propozycja kolońskiej grupy Sequentia, która płytą "Celestial Hierarchy" zamyka swój cykl nagrań Hildegardy z Bingen.

- Ta płyta to nie tylko hołd dla średniowiecznej kompozytorki, ale też dla zmarłej Barbary Thornton, która w 1982 roku zapoczątkowała przygodę grupy Sequentia z Hildegardą. Nagranie jest bardzo piękne, spokojne kontemplacyjne, nie ma tu przesady, epatowania jakąś wirtuozerią.  Głosy są pięknie dobrane, śpiewają w łagodny i miękki sposób - zachwalała.

Z kolei na ostatniej omówionej płycie, nagranej przez zespół Per-Sonat, w większym stopniu niż u Sequentii pojawiają się instrumenty. W nagraniach oprócz głosu słyszymy też fidel i lirę smyczkową. - Przy całej miłości Hildegardy do instrumentów, tu byłoby ich dla niej za dużo - oceniała Ewa Obniska. - Poza tym trudno sobie wyobrazić, żeby w XII wieku tak mogły brzmieć jej kompozycje...

W audycji mówiliśmy też o Christophie Willibaldzie Glucku i dwóch spektaklach z Amsterdamu, opublikowanych na DVD przez Opus Arte: "Ifigenia w Aulidzie" i "Ifigenia na Taurydzie" (reż. Pierre Audi, dyr. Marc Minkowski).

Ponadto Beata Stylińska spotkała się ze skrzypaczką Marią Ołdak, która z Jamesem Baillieu nagrała niedawno płytę "Modern Times" (wyd. CD Accord), a Piotr Kamiński rozgryzał "Pierścień" Ryszarda Wagnera (w "Złotej Setce", rzecz jasna).
Audycję przygotował Jacek Hawryluk.

Zobacz więcej na temat: dvd MUZYKA opera płyta
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Zamek na Czorsztynie jak Lodoïska?

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2013 16:00
Między innymi o wpływie Wielkiej Rewolucji na muzykę francuską oraz o religijnej obsesji Carla Gesualda rozmawialiśmy w ostatniej "Płytomanii" Jacka Hawryluka.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Corelli idealny

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2013 09:30
W "Płytomanii" omówimy nową znakomitą płytęCorelli idealny Amandine Beyer oraz zrecenzujemy nagrania "Lodoïski" Cherubiniego oraz "Zamku na Czorsztynie" Kurpińskiego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Cafe Zimmerman bierze się za Vivaldiego

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2013 15:00
- Dobrze, że francuski zespół szuka nowego świata dźwiękowego. Ta płyta, choć niepozbawiona mankamentów, rozbudza apetyty - zgodzili się co do drugiej księgi "L 'Estro Armonico" Vivaldiego w interpretacjach Cafe Zimmerman Magdalena Łoś i Jacek Hawryluk.
rozwiń zwiń