X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Co wnuk Zygmunta Freuda widział w ludzkim ciele?

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2014 13:00
- On nie malował aktów, lecz wprowadził do historii nowy gatunek: nagi portret. Poprzez ciało badał życie człowieka, przez skórę zaglądał do jego wnętrza - mówiła dr Grażyna Bastek o Lucienie Freudzie w kontekście jego słynnej pracy "Benefits Supervisor Sleeping".
Audio
  • Co wnuk Zygmunta Freuda widział w ludzkim ciele? (Jest taki obraz/Dwójka)
Lucien Freud ,Benefits Supervisor Sleeping. Przed obrazem modelka - Lucy Tiley
Lucien Freud ,"Benefits Supervisor Sleeping". Przed obrazem modelka - Lucy Tiley Foto: ANDY RAIN/PAP/EPA

Dzieło to zasłynęło jako najdrożej sprzedany obraz żyjącego artysty; zostało bowiem kupione przez Romana Abramowicza za kwotę 33,6 mln dolarów w nowojorskim domu aukcyjnym Christie's. Tytuł obrazu - w zasadzie nie dający się przełożyć na język polski - odwołuje się do zawodu modelki. Lucy Tiley, która wówczas pełniła funkcję zbliżoną do księgowej w urzędzie zatrudnienia, stała się jedną z ikon malarstwa Freuda.

Tiley była modelką niezwykłą, chociażby ze względu na swoją masę przekraczającą 130 kilogramów. - Jej ciało wygląda, jakby było pozbawione mięśni i szkieletu. Właśnie dlatego zainteresowało Freuda, którego fascynowała skóra, studiowana centymetr po centymetrze - wyjaśniała dr Grażyna Bastek.

Gość Michała Montowskiego dodał, że naturalistyczna praktyka Freuda wiązała się z wyczerpującymi sesjami. - On nigdy nie malował bez modela. Sesje trwały po 6-7 godzin i zwykle wiązały się z karkołomnymi pozami. Portret Lucy Tiley przyjął postać, którą znamy, bo znużona modelka po prostu zasnęła podczas pracy - mówiła.

Dlaczego Freud posiadał dwie pracownie? Co łączyło go z Tycjanem oraz Rubensem? I jaki był sekret jego powodzenia, nie tylko artystycznego...? Zapraszamy do wysłuchania nagrania audycji z cyklu "Jest taki obraz".

mm/mc

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Krzyk" Muncha jako odwrócona "Mona Lisa" Leonarda

Ostatnia aktualizacja: 08.06.2014 18:00
- Te dwa dzieła bardzo często się ze sobą zestawia. Dosyć bezrefleksyjnie, jako ikony sztuki zachodniej. W istocie jednak bardzo wiele je łączy - mówiła dr Grażyna Bastek w kolejnej odsłonie cyklu "Jest taki obraz".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zmysłowa, mocno erotyczna. Niejedna Danae Tycjana

Ostatnia aktualizacja: 22.06.2014 10:00
– Nawet gdybyśmy nie widzieli silnego przekazu erotycznego w dawnych obrazach, tu jest to trudne – podkreślała w Dwójce dr Grażyna Bastek, opowiadając o sugestywnym obrazie Tycjana przedstawiającym mitologiczną scenę odwiedzin Zeusa u piękniej Danae.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pierwsze selfie pochodzi z szesnastego wieku

Ostatnia aktualizacja: 08.07.2014 10:00
– Parmigianino jako 21-latek namalował ten obraz w jednym celu. Chciał pokazać, co potrafi, udowodnić swój talent i zaprezentować samego siebie na dworze papieskim w Rzymie – mówiła w Dwójce dr Grażyna Bastek o obrazie "Autoportret w wypukłym lustrze".
rozwiń zwiń