X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Peepshow Samuela van Hoogstratena

Ostatnia aktualizacja: 30.06.2019 11:39
Oto siedemnastowieczny peepshow – prostokątne pudełko, którego wnętrze malowane jest z trzech stron, a także na górze i na dole. Szósta ściana jest przeźroczysta, dzisiaj zasłonięta taflą plexi, a pierwotnie zapewne pergaminem.
Audio
  • Skrzynka perspektywiczna z widokiem holenderskiego domu Samuela van Hoogstratena (Jest taki obraz/Dwójka)
Samuel van Hoogstraten, Skrzynka perspektywiczna z widokiem holenderskiego domu, lata 50. XVII wieku, National Gallery, Londyn
Samuel van Hoogstraten, Skrzynka perspektywiczna z widokiem holenderskiego domu, lata 50. XVII wieku, National Gallery, LondynFoto: Wikimedia Commons/domena publiczna

Przez tę ścianę wpada do wnętrza światło, w XVII wieku mogło pochodzić z okna, albo ze świecy. Do skrzynki zagląda się przez dwa otwory umieszczone na węższych ściankach. Kto zajrzy, zobaczy złudzenie trójwymiarowego widoku wnętrza holenderskiego domu.
Po rozłożeniu obrazy są zniekształcone, krzesła wydają się zbyt duże i dziwnie rozciągnięte, a pejzaże na ścianach tworzą wydłużone plamy. Jednak złożone w kasetę układają się w poprawny widok.

Po obejrzeniu wnętrza z obu otworów, widz poznaje cały dom – od drzwi wejściowych, do których zagląda mężczyzna, aż po ogródek na tyłach posesji. A po drodze trafia na sypialnię i przedpokój z pozostawionym na wieszaku męskim ubraniem. Co to za wnętrze? Dom Samuela van Hoogstratena, autora obrazów? Wyidealizowane wnętrze holenderskiego domu, a może elegancki dom publiczny? O tym w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski 

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 30.06.2019

Godzina emisji: 11.00

mko/pg

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Ważenie życia według Vermeera

Ostatnia aktualizacja: 22.06.2019 16:57
Dawne tytuły obrazu Johannesa Vermeera " Kobieta ważąca perły" lub też "Kobieta ważąca złoto", należałoby zastąpić tytułem bardziej adekwatnym do przedstawionej w obrazie sytuacji - "Kobieta trzymająca wagę". Waga jest bowiem pusta.
rozwiń zwiń