X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Ważenie życia według Vermeera

Ostatnia aktualizacja: 22.06.2019 16:57
Dawne tytuły obrazu Johannesa Vermeera " Kobieta ważąca perły" lub też "Kobieta ważąca złoto", należałoby zastąpić tytułem bardziej adekwatnym do przedstawionej w obrazie sytuacji - "Kobieta trzymająca wagę". Waga jest bowiem pusta.
Audio
  • Ważenie życia według Vermeera (Jest taki obraz/Dwójka)
Johannes Vermeer Kobieta trzymająca wagę (fragment obrazu)
Johannes Vermeer "Kobieta trzymająca wagę" (fragment obrazu)Foto: Wikimedia Commons/domena publiczna

Błyszczą jedynie krawędzie szalek. Kobieta zatem nie waży lecz stabilizuje wagę, uważnie przypatruje się, kiedy rozchwiane szalki zatrzymają się w stanie idealnej równowagi. Malarz uchwycił chwilę, w której stan ten wydaje się być już osiągnięty.

Obraz Vermeera jest niewielki. Łatwo go ominąć i jedynie omieść wzrokiem. Jednak tych widzów, którzy zatrzymali na nim uwagę, przyciąga poezją. Ujmuje spokojem, nastrojem, delikatnym oświetleniem i subtelnością kolorów. Zwykłe przedmioty emanują magią, współtworząc ład i harmonię. Ujmująca jest koncentracja, z jaką kobieta czeka na wyważenie szalek. Tematem obrazu zdaje się być balans, wezwanie do wyważonego życia. Kompozycja obrazu również jest podporządkowana prawom harmonii. Przenikają się w niej i równoważą elementy pionowe i poziome, pustka z masywnymi przedmiotami, mrok ze światłem. 0,14 metra kwadratowego metafizyki.

Johannes Vermeer "Kobieta trzymająca wagę"; ok. 1664, płótno, 40,3 x 35,6 cm; National Gallery of Art, Waszyngton Johannes Vermeer "Kobieta trzymająca wagę"; ok. 1664, płótno, 40,3 x 35,6 cm; National Gallery of Art, Waszyngton  Fot.: Wikimedia Commons/domena publiczna

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski 

Gość: dr Grażyna Bastek

Data emisji: 23.06.2019

Godzina emisji: 11.00

mko

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Bosch, czyli wizja ziemskiej utopii

Ostatnia aktualizacja: 26.05.2019 15:32
Hieronim Bosch przedstawił w "Ogrodzie Rozkoszy Ziemskich" panoramę prawdziwego i wyobrażonego świata, spełniając oczekiwania dworskiej "kultury ciekawości".
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Chrystus wśród Doktorów". Postać, która scala czasy

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2019 11:44
Giovanni Battista Cima da Conegliano był jednym z najwybitniejszych malarzy weneckich przełomu XV i XVI wieku. Nigdy jednak nie uzyskał sławy wielkiego Giovanniego Belliniego. W XIX wieku za obraz Cimy uzyskiwało się znacznie mniejszą cenę niż za dzieło Belliniego.
rozwiń zwiń