X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Metafizyka w malarstwie Giorgio de Chirico

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2019 13:00
W audycji "Jest taki obraz" opowiemy o dziele "Tajemnica i melancholia ulicy" włoskiego malarza, uznawanego za prekursora surrealizmu.
Audio
  • Metafizyka w malarstwie Giorgio de Chirico (Jest taki obraz/Dwójka)
Giorgio de Chirico
Giorgio de ChiricoFoto: Library of Congress

Włoskie miasteczko podczas sjesty, sparaliżowana słońcem letnia piazza i zacienione arkadowe krużganki. Czuje się ciężar upału, a może ciężar snu, w którym załamują się prawa fizyki. Obraz podzielony jest na strefę światła i strefę cienia. Różni je nie tylko natężenie słonecznego światła, ale też perspektywa. Prawa, mroczna część obrazu "zapada się", a słoneczna "wznosi się" ku górze. Tajemniczo rozjaśniony wagon kolejowy toczy się coraz niżej, a dziewczynka, a może jej cień posiadający swój własny cień, toczy kółko hula hop ku stojącemu na środku placu posągowi. O ile to posąg - widzimy bowiem tylko rzucany przez niego, kolejny już w obrazie, długi cień.

Obraz "Tajemnica i melancholia ulicy" powstał w 1914 roku, gdy w Europie szalały prądy awangardowe. We Włoszech futuryści ogłosili swój słynny manifest, nawołujący do spalenia Luwru i oderwania się od klasyki malarskiej. Tymczasem Giorgio de Chirico tworzył wówczas w stylu niemalże renesansowym, wracał do przeszłości, bawiąc się dawnymi motywami i łącząc je z nowoczesnością. Antyczne posągi spotykają się w jego obrazach z parowymi lokomotywami. Perspektywy załamują się i przecinają. Światło południa rzuca długie cienie. To pittura metafisica, malarstwo metafizyczne, jak krytycy nazwali malarstwo Giorgia de Chirico z lat 1911-1918.

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz 

Prowadzą:  dr Grażyna Bastek i Michał Montowski

Data emisji: 23.11.2019

Godzina emisji: 12.45

am

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Pobożność i pycha w obrazie Jana van Eycka

Ostatnia aktualizacja: 10.11.2019 21:12
W audycji "Jest  taki obraz" dr Grażyna Bastek opowiedziała o dziele "Madonna i kanclerz Nicolas Rolin" autorstwa piętnastowiecznego malarza niderlandzkiego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Postacie ukryte na obrazie Jacopo Tintoretto

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2019 20:01
W "fabryce" obrazów, jakim był wielki, wieloosobowy warsztat Jacopa Tintoretta zamówienia powstawały szybko. Nic zatem dziwnego, że na nieukończonym portrecie młodego mężczyzny powstał wizerunek admirała.
rozwiń zwiń