REKLAMA

Paul Gauguin i biblijna scena w japońskim stylu

Ostatnia aktualizacja: 20.02.2022 15:30
Dlaczego religijna wizja Bretonek przypomina japońskie drzeworyty, a anioł i Jakub walczą w stylu zawodników sumo?
Obraz Paula Gauguina Wizja po kazaniu - walka Jakuba z aniołem na znaczku pocztowym
Obraz Paula Gauguina "Wizja po kazaniu - walka Jakuba z aniołem" na znaczku pocztowymFoto: Shutterstock/irisphoto1

Czerwone tło, na którym toczy się biblijne starcie, niezwykle silny skrót perspektywiczny pomiędzy pierwszym tłem a sceną walki, wreszcie ukazanie potyczki w ujęciu z góry - zostały przez malarza podpatrzone w dziełach Hiroshige i Hokusaia. Do malarstwa europejskiego Gauguin włączył sposoby przedstawiania znane z japońskich drzeworytów. Pomieszał języki.

Paul Gauguin zmienił reguły europejskiego malarstwa: spłaszczył kształty, stosował wyraziste, czarne kontury, bawił się perspektywą, używał kolorów w sposób niemal abstrakcyjny - po to, aby wzmocnić ekspresję. Przestawił malarstwo na inne tory w znacznie większym stopniu niż impresjoniści, dla których realistyczne przedstawienie świata było niepodważalnym celem.

Obraz Gauguina łączy rzeczywistość i wyobrażenie. Bretonki w regionalnych strojach słuchają kazania. Zrodzona w ich wyobraźni wizja walki Jakuba z aniołem ukazana jest powyżej ich głów. Świat realny od tego wizyjnego odgradza pień kwitnącej jabłoni, dzielący obraz na dwie części. Dolna część przedstawia rozmodlone i skupione kobiety na mszy w Pont-Aven, a górna - świat ich wyobraźni, duchowe przeżycie, doznane pod wpływem kazania. Gauguin był bardzo zadowolony z obrazu i w liście do Vincenta van Gogha napisał: "Myślę, że osiągnąłem silną rustykalną i zabobonną prostotę postaci. Całość jest bardzo mocna".

Paul Gauguin, "Wizja po kazaniu, czyli walka Jakuba z aniołem", 1888, płótno, 73 x 92 cm, National Gallery of Scotland

Posłuchaj
14:57 2022_02_20 14_45_21_PR2_Jest_taki_obraz.mp3 Paul Gauguin i biblijna scena w japońskim stylu (Jest taki obraz/Dwójka)

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 20.02.2022

Godzina emisji: 14.45

Czytaj także

Petrus Christus i portret rzemieślnika

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2022 15:00
Petrus Christus to godny następca Johannesa van Eycka w Brugii. Malował równie perfekcyjnie i intrygująco. W audycji "Jest taki obraz" przyjrzymy się jego dziełu pod tytułem "Złotnik w swoim warsztacie".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Pieter Saenredam i jego ulubiony kościół

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2022 15:52
Pieter Saenredam był "portrecistą" kościelnych wnętrz, bodaj najlepszym wśród malarzy uprawiających w siedemnastowiecznej Holandii gatunek kerkinterieurs. Jego dzieła nie były architektonicznymi fantazjami, lecz co najwyżej nieco "podrasowanymi" dokumentacjami istniejących budowli. Ulubionym motywem Saenredama, podejmowanym od 1628 roku, był kościół św. Bawona w Haarlemie.
rozwiń zwiń