"Et in Arcadia ego" Guercina - pamiętaj o śmierci

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2024 15:15
W obrazie Guercina dwaj pasterze z Arkadii napotykają na swej drodze ludzką czaszkę. Nie jest ona jednak gładka i wypolerowana, jak w innych siedemnastowiecznych obrazach wanitatywnych, ale pokryta szczątkami ludzkiego ciała.
Obrazy różnych epok kryją w sobie wiele tajemnic
Obrazy różnych epok kryją w sobie wiele tajemnicFoto: Shutterstock/Chamille White

Odrodzenie, a może nawet zmartwychwstanie

Jej fetor przyciąga różnorodne zwierzęta: mysz, gąsienicę, jaszczurkę, muchę i sowę, a mysz ogryza szczękę z resztek ciała. Wszystkie zwierzęta kojarzą się z grzechem lub śmiercią, jedynie gąsienica, która przemieni się wkrótce w motyla, przywołuje odrodzenie, a może nawet zmartwychwstanie.

<<< Obraz można obejrzeć TUTAJ >>>

Swoiste memento mori

Czaszka leży na zrujnowanym fragmencie muru, pod nią wyryty jest napis: "Et in Arcadia ego", który można przetłumaczyć: "Jestem również w Arkadii". Zgodnie z humanistyczną tradycją, słowa te wygłosił nie zmarły człowiek, lecz sama śmierć. Obraz stanowi swoiste memento mori, przypomina, że kres życia nadchodzi wszędzie, nawet w Arkadii, legendarnej krainie szczęśliwości.

Rzadki w historii malarstwa temat

Ten stosunkowo rzadki w historii malarstwa temat w kolejnych dekadach XVII wieku podjął Nicolas Poussin w dwóch swoich obrazach. Francuski malarz, działający w Rzymie, być może podziwiał kompozycję Guercina, znajdującą się wówczas w kolekcji Antonia Barberiniego.

Guercino, "Et in Arcadia ego", 1618, płótno 82 x 91 cm, Galleria Nazionale d’Arte Antica, Palazzo Barberini, Rzym

Posłuchaj
14:40 2024_02_18 14_45_44_PR2_Jest_taki_obraz.mp3 "Et in Arcadia ego" Guercina - pamiętaj o śmierci (Jest taki obraz/Dwójka)

 

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyny Bastek

Data emisji: 18.02.2024

Godzina emisji: 14.45

mo/aw/wmkor/mgc

Czytaj także

"Dziewczyna w czerwonym kapeluszu" Vermeera - niezwykły popis malarskich umiejętności

Ostatnia aktualizacja: 04.02.2024 15:00
Najsłynniejsze wizerunki kobiet, jakie namalował Johannes Vermeer, nie były portretami - "Dziewczyna z perłą" czy "Dziewczyna w czerwonym kapeluszu" należały do popularnego w siedemnastowiecznej Holandii gatunku zwanego tronie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Schody do Pałacu Dożów" Guardiego

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2024 14:45
Weneccy wedutyści, oprócz wiernych widoków miasta, malowali również obrazy należące do gatunku pozwalającego na większą swobodę. Były to kaprysy, dzieła, w których istniejące, lub całkowicie wymyślone budowle, umieszczane były w wyimaginowanych, nastrojowych pejzażach.
rozwiń zwiń