Głosy dawnej i współczesnej Japonii

Ostatnia aktualizacja: 11.05.2021 16:00
Pierwsze komercyjne nagrania muzyki japońskiej powstały w 1903 roku. Dokonał ich Fred Gaisberg, związany ze słynną Gramophone Company. W trakcie swojego pobytu w Japonii zarejestrował w sumie 275 siedmio- i dziesięciocalowych płyt szelakowych, które potem trafiły w ręce słuchaczy z Europy i Stanów Zjednoczonych.
Audio
  • Głosy dawnej i współczesnej Japonii (Dwójka/Źródła)
Rewers okładki Sound stories machines - The First 78rpm Records From Japan 1903-1912
Rewers okładki "Sound stories machines - The First 78rpm Records From Japan 1903-1912"Foto: wydawnictwo SUBLIME FREQUENCIES

Ostatnio te nagrania (a także kilka innych, powstałych przed 1912 roku) przypomniała oficyna Sublime Frequencies na kompilacji „Sound Storing Machines: The First 78rpm Records from Japan, 1903-1912”.

Sound Storing Machines japan japonia.jpg
Japonia na wyciągnięcie ręki
Recenzja kompilacji „Sound Storing Machines: The First 78rpm Records from Japan, 1903-1912”, wyd. Sublime Frequencies

Pejzaż muzyczny Japonii zmienił się niedługo po nagraniach Freda Gaisberga. Na ulice miast trafiły samochody, na sale taneczne – jazz. Muzyka zachodnia na dobre zagościła w Japonii w czasach amerykańskiej okupacji. Inspirowała kolejne pokolenia Japończyków, ale i przenikała z rodzimymi gatunkami muzycznymi. Słuchaliśmy przykładu takiej fuzji – melancholijnej muzyki enka, opartej na tradycyjnych pieśniach japońskich przetkanej bluesowym klimatem. Królową tego gatunku była Hibari Misora, gwiazda japońskiej sceny i ekranu (była także wziętą aktorką), po dziś dzień ikona muzyki powojennej Japonii.

W naszej japońskiej podróży w czasoprzestrzeni zawitaliśmy także na wyspę Hokkaido, gdzie pieśni Ajnów śpiewała Umeko Ando, wokalistka i instrumentalistka, grająca na bambusowej drumli. Nie sposób nie wspomnieć o wystawie w Muzeum Azji i Pacyfiku, poświęconej wspaniałej, niemalże zapomnianej kulturze Ajnów. 

Z chłodnej jeszcze Hokkaido przenieśliśmy się na tropikalną Okinawę, a zagrali dla nas – premierowo! – Takashi Hirayasu i Bob Brozman. Dodatkowo, dla ocieplenia klimatu audycji: fuzja afrobeatu i japońskiego instrumentarium prezentowana przez zespół Ajate.

W związku ze zbliżającym się wielkimi krokami Festiwalem Folkowym Polskiego Radia „Nowa Tradycja” przypomnieliśmy także postać Urny Chahar Tugchi – artystki Mongolii Wewnętrznej, która w 2003 r. uświetniła swoim występem „Nową Tradycję”

Audycję zwieńczyła kompozycja Tsunekichiego Suzuki.

***

Tytuł audycji: Źródła

Prowadził: Krzysztof Dziuba

Data emisji: 11.05.2021

Godzina emisji: 15.15

mg