X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Najlepsze "Concierto de Aranjuez" zawdzięczamy... Czarnogórcowi

Ostatnia aktualizacja: 23.03.2014 13:00
A konkretnie Miloša Karadaglića, który nagrał ostatnio, wraz z London Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Yannicka Nézet-Séguina, popularne dzieło Joaquina Rodrigo dla wytwórni Deutsche Grammophon. Tak orzekł Płytowy Trybunał Dwójki.
Audio
  • Najlepsze "Concierto de Aranjuez" zawdzięczamy... Czarnogórcowi (Kto słucha, nie błądzi/Dwójka)
Najlepsze Concierto de Aranjuez  zawdzięczamy... Czarnogórcowi
Foto: Elisabeth D'orcy/Flickr, lic. CC BY-SA 2.0

Jury obradowało w składzie: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i debiutujący w roli sędziego nasz znakomity gitarzysta Łukasz Kuropaczewski.
"Concierto de Aranjuez" Joaquina Rodrigo to utwór zainspirowany pięknem ogrodów królewskich w Aranjuez. Kompozycja powstała na początku 1939 roku w Paryżu i był to pierwszy utwór Rodriga przeznaczony na gitarę i orkiestrę. 38-letni twórca miał już wówczas za sobą studia w klasie Paula Dukas i studia muzykologiczne na Sorbonie.
Adresatem koncertu był hiszpański gitarzysta Regino Sainz de la Maza, pochodzący z Burgos, zmarły w 1981 roku w Madrycie. Premiera "Concierto de Aranjuez" - z nim właśnie - miała miejsce w Barcelonie - 9 listopada 1940 roku. Madryt usłyszał utwór miesiąc później - 11 grudnia.
Pierwsze nagranie płytowe zarejestrował de la Manza w II połowie lat 40. Oryginalnie wydała je Columbia na trzech płytach 78-obrotowych.
W Stanach Zjednoczonych koncert zabrzmiał po raz pierwszy w 1959 roku. Grał Rey de la Torre z Orkiestrą Symfoniczną w Cleveland, dyrygował Robert Shaw.

Ogrody
Ogrody Aranjuez. Fot. Manuel Martin Vincente, Flickr, lic. CC BY 2.0

W audycji "Kto słucha, nie błądzi" odstwarzaliśmy następujące płyty:

Miloš Karadaglić – gitara, London Philharmonic Orchestra, dyr. Yannick Nézet-Séguin (CD Mercury Classics/Deutsche Grammophon 2014)

Paco de Lucia – gitara, Orquesta de Cadaqués, dyr. Edmon Colomer (CD Polygram Iberica/Philips 1991)

Waldemar Gromolak – gitara, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej, dyr. Wojciech Czepiel (CD DUX 1999)

Narciso Yepes – gitara, Philharmonia Orchestra, dyr. Garcia Navarro (LP Polydor/ Deutsche Grammophon 1979)

Marco Socias – gitara, Orquesta Ciudad de Granada, dyr. Josep Pons (CD Harmonia Mundi 2002)

Pepe Romero – gitara, Academy Of St. Martin-in-the-Fields, dyr. Neville Marriner (LP Philips 1979)

***
Najbliższe audycje z cyklu:
sobota, 5 kwietnia 2014, godz. 17.00-19.00
Ludwig van Beethoven Missa solemnis - audycja z udziałem Doroty Kozińskiej, Kacpra Miklaszewskiego i Jacka Kaspszyka

sobota, 19 kwietnia 2014, godz. 17.00-19.00
Antonio Vivaldi Stabat mater RV 621 – audycja z udziałem Magdaleny Łoś, Doroty Kozińskiej i Anny Radziejewskiej
jp/mc

Zobacz więcej na temat: Hiszpania MUZYKA
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Trybunał ocenił wykonania sonat Bibera

Ostatnia aktualizacja: 27.01.2014 11:00
Ostatnie wydanie audycji "Kto słucha, nie błądzi" poświęciliśmy - na życzenie słuchaczy Dwójki - różnym nagraniom "Sonat misteryjnych" Heinricha Ignaza Franza von Bibera.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Sława Rostropowicz najlepiej grał Lutosławskiego

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2014 19:00
W audycji "Kto słucha, nie błądzi" wysłuchaliśmy obrad "Płytowego Trybunału Dwójki", który wybrał najlepsze nagranie "Koncertu wiolonczelowego" Witolda Lutosławskiego. Najwyżej oceniono wykonanie Mścisława Rostropowicza z 1974 r.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Najlepsze "Maski" Szymanowskiego...

Ostatnia aktualizacja: 24.02.2014 13:00
...zawdzięczamy Andrzejowi Stefańskiemu, a dokładnie jego nagraniu z 1968 roku. Tak przynajmniej uznał Płytowy Trybunał Dwójki w składzie: Kacper Miklaszewski, Karol Radziwonowicz i Andrzej Sułek.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Koncert Bacha najlepszy w wykonaniu Rachel Brown

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2014 10:00
300 lat temu, 8 marca 1714 roku urodził się w Weimarze Carl Philipp Emanuel Bach, drugi z synów Jana Sebastiana Bacha i jego pierwszej żony Marii Barbary, zwany Bachem "berlińskim" lub "hamburskim". Z tej okazji wybraliśmy najlepsze nagranie jego "Koncertu d-moll" na flet i smyczki Wq 22.
rozwiń zwiń