X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Lamentatione" Haydna? Zacznij od tej płyty!

Ostatnia aktualizacja: 19.04.2019 14:45
Płytowy Trybunał Dwójki wybrał najlepsze nagranie Symfonii d-moll nr 26 "Lamentatione" Josepha Haydna.
Audio
  • Symfonia d-moll nr 26 "Lamentatione" Josepha Haydna przed Płytowym Trybunałem Dwójki
Płyty, które przesłuchiwał Płytowy Trybunał Dwójki
Płyty, które przesłuchiwał Płytowy Trybunał DwójkiFoto: Piotr Piorun

Zdaniem sędziów Doroty KozińskiejLilianny Stawarz i Kacpra Miklaszewskiego najlepsze wykonanie Symfonii d-moll nr 26 znalazło się na płytcie:

Orkiestra Kameralna z Bazylei, dyr. Giovanni Antonini (nagranie: 2015; "Haydn 2032 – vol. 6" Alpha 2018)

Pozostałe nagrania, których słuchaliśmy w audycji:

Orkiestra Wiedeńskiej Opery Państwowej, dyr. Max Goberman (nagrania: 1960-62, Wiedeń; "Haydn – Symphonies", 14 CD Sony Classical 2015)

***

The Academy of Ancient Music, dyr. Christopher Hogwood (nagranie: czerwiec 1989, Londyn; "Haydn – Symphonies vol. 6", 3 CD L’oiseau-Lyre 1994; L’oiseau-Lyre 2012 "Haydn – Symphonies", 32 CD Universal Music Italia)

***

Austro-Węgierska Orkiestra Haydnowska, dyr. Adam Fischer (nagranie: 2000; „Haydn – Name Symphonies”, 11 CD Brilliant Classics 2002) (komplet symfonii Haydna opatrzonych tytułami)

***

La Petite Band, dyr. Sigiswald Kuijken (nagranie: 1988 Haarlem, Holandia; 3 CD Virgin/EMI 2002)

***

Handel and Haydn Society, dyr. Harry Christophers (nagranie: 27/28 stycznia 2017, Trinity Church, Boston, Massachusetts; Coro/Sixteen Productions 2018)

Plan słuchania wyglądał następująco

I runda
I część: Allego assai con spirito

II runda


II część: Adagio (fragm.)

Finał


III część: Menuet - Trio

26 symfonię "Lamentatione" Joseph Haydn napisał najprawdopodobniej na okres Wielkiego Tygodnia. W rachubę wchodzi przełom lat 60 i 70 XVIII wieku, a więc czas służby na dworze księcia Esterhazy’ego. Wobec braku oryginalnego autografu niemożliwe jest podanie dokładnej daty powstania utworu. 

Haydn wykorzystał w symfonii (zapowiadającej już okres "Burzy i naporu") - w pierwszej i w drugiej części - melodię pieśni pasyjnej (lamentu). Pieśni znanej, którą publiczność łatwo rozpoznawała. Niewykluczone zatem, że ze względu na jej zacytowanie, symfonia mogła być wykonywana w kościele. Na pewno jednak nie w trakcie nabożeństwa.

Tytuł "Lamentatione" nie pochodzi od kompozytora. Jest późniejszy. Ponoć pierwszy tytuł brzmiał "Passio et Lamentatio". Choć nie brakuje także teorii, że kompozycja pomimo cytowania pieśni pasyjnej mogła być wykonywana w czasie Świąt Bożego Narodzenia…

***

Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki 

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Data emisji: 20.04.2019

Godzina emisji: 17.00

bch/jp


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Najlepszego nagrania walców Ravela dokonano w Zurychu

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2019 14:07
Sędziowie "Płytowego Trybunału Dwójki" wybrali album z najlepszą interpretacją "Walców szlachetnych i sentymentalnych" (wersja orkiestrowa) Maurice’a Ravela.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Najlepiej Koncert skrzypcowy Bacha nagrali w Berlinie

Ostatnia aktualizacja: 06.04.2019 20:00
Sędziowie Płytowego Trybunału Dwójki wybrali album z najlepszą interpretacją Koncertu skrzypcowego a-moll BWV 1041 Jana Sebastiana Bacha.
rozwiń zwiń