"Jezioro łabędzie" przed Płytowym Trybunałem

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2020 11:00
"Płytowy Trybunał Dwójki" tym razem wybrał najlepsze wykonanie słynnego baletu skomponowanego przez Piotra Czajkowskiego.
Audio
  • Płytowy Trybunał Dwójki 4 stycznia godz. 17:00
Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski, Jacek Hawryluk i Wojciech Michniewski
Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski, Jacek Hawryluk i Wojciech MichniewskiFoto: PR2/Piotr Piotrun

Jurorzy "Płytowego Trybunału Dwójki" w składzie: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Wojciech Michniewski wskazali najlepsze wykonanie Jeziora łabędziego op. 20 Piotra Czajkowskiego:

Państwowa Orkiestra Symfoniczna ZSRR (Russian State Symphony Orchestra), dyr. Jewgienij Swetłanow (nagranie: 1988 Moskwa, Melodia 1989)

 

Pozostałe nagrania wysłuchane w audycji:

  • Minneapolis Symphony Orchestra, dyr. Antal Dorati (nagranie: 14/15.12.1954 Minneapolis; LP Mercury 1955/CD Mercury Living Presence),
  • London Symphony Orchestra, dyr. André Previn (nagranie: maj/czerwiec 1976, Kingsway Hall, Londyn; LP EMI 1976/Warner Classics 2016),
  • Boston Symphony Orchestra, dyr. Seiji Ozawa (nagranie: listopad 1978, Symphony Hall, Boston; LP DG 1979),
  • London Symphony Orchestra, dyr. Michael Tilson Thomas (nagranie: maj 1990, Londyn; Sony Classical 1991),
  • Orkiestra Teatru Maryjskiego, dyr. Valery Gergiew (nagranie: 28.05 – 4.06. 2006, Teatr Maryjski, Sankt Petersburg; Decca 2007),
  • Państwowa Akademicka Orkiestra Symfoniczna Federacji Rosyjskiej im. J. Swetłanowa, dyr. Władimir Jurowski (nagranie: 2018, Moskwa; Pentatone 2018)

 ***

Jezioro łabędzie to historia o księciu, który zakochuje się w Królowej Łabędzi, dziewczynie zaklętej w ptaka, tylko w mroku nocy odzyskującej dawną postać. Zły czar może zdjąć z niej tylko wierna miłość narzeczonego. Ale choć książę taką miłość wyznaje i szczerze i wiernie jej dochowuje, zło triumfuje. Pełna niezwykłych zwrotów akcji anytbaśń zyskała niezwykle głębokie – w porównaniu ze schematyczną muzyką baletową XIX wieku – opracowanie muzyczne.

Premiera Jeziora łabędziego odbyła się 4 marca 1877 roku w Teatrze Bolszoj w Moskwie. Była to jedna z tych historycznych scenicznych klęsk, które po latach zostały zamienione w sukces.

A ten przyszedł po premierze petersburskiej w styczniu 1895 roku, czyli po blisko 18 latach, już po śmierci autora. Libretto Władimira Biegiczewa oraz Wasilija Gelcera zostało poprawione przez Modesta Czajkowskiego, brata kompozytora. Redakcję muzyczną przygotował Riccardo Drigo - Włoch, kapelmistrz i wieloletni dyrektor muzyczny Teatru Maryjskiego. Choreografię opracowali: Marius Petipa i Lew Iwanow. Od tego momentu historia Jeziora łabędziego rozpoczęła się na nowo.

***

Plan słuchania:

I runda

Akt II, nr 10, Scena (Moderato)

 

II runda

Akt II, nr 13 cz. IV – Taniec małych łabędzi (Allegro moderato)

 

III runda

Bal

Akt III, nr 20Taniec węgierski (czardasz) (Moderato assai – Allegro moderato – Vivace)

 

Akt III, nr 21 – Taniec hiszpański (Allegro non troppo: tempo di Bolero)

 

Akt III, nr 22 – Taniec neapolitański (Allegro moderato – Andantino quasi moderato)

 

Akt III, nr 23 - Mazurek

 

Finał

Akt I, nr 2 – Walc (Tempo di valse)

***

Tytuł  audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadził: Jacek Hawryluk

Data emisji: 4.01.2020

Godzina emisji: 17.00

am

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Jezioro Łabędzie" w Warszawie. Reportaż z prób

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2017 11:00
W cyklu "Przed premierą" wybraliśmy się do Teatru Wielkiego Opery Narodowej, gdzie na 20 maja zaplanowano premierę baletu Piotra Czajkowskiego z choreografią Krzysztofa Pastora i nowym librettem Pawła Chynowskiego.
rozwiń zwiń