X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Eugeniusz Rudnik, mistrz muzycznej awangardy, nie żyje

Ostatnia aktualizacja: 24.10.2016 11:00
Legendarny kompozytor muzyki elektronicznej, współtwórca Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia zmarł w wieku 83 lat.
Audio
  • Eugeniusz Rudnik, mistrz muzycznej awangardy, nie żyje (Dwójka)
  • Powstanie Studia Eksperymentalne Polskiego Radia. Archiwalna rozmowa Karoliny Wichowskiej z Eugeniuszem Rudnikiem
  • Eugeniusza Rudnika wspomina Ewa Szczecińska i Bolesław Błaszczyk (Wybieram Dwójkę)
  • Janina Jankowska wspomina Eugeniusza Rudnika (Wybieram Dwójkę)
  • Niedziela z Mistrzem (cz.1) - audycja poświęcona życiu zawodowemu i prywatnemu Eugeniusza Rudnika (01.03.2009)
  • Niedziela z Mistrzem (cz.2) - audycja poświęcona życiu zawodowemu i prywatnemu Eugeniusza Rudnika (01.03.2009)
Eugeniusz Rudnik, Warszawa , 23.11.2013
Eugeniusz Rudnik, Warszawa , 23.11.2013 Foto: TVP/PAP/Jan Bogacz

Zobacz także
radio skala miasta flickr 1200.jpg
Eugeniusz Rudnik: pierwszych audycji słuchałem pod stolikiem

– Do Polskiego Radia trafiłem w 1955 roku – tak początki swej kariery wspominał Eugeniusz Rudnik w archiwalnej audycji "Niedziela z mistrzem". – Właśnie wypuszczono mnie z więzienia i przyjechałem do Warszawy szukać jakiegoś zajęcia. Traf chciał, że korzystałem z publicznej toalety nieopodal powojennego radiowego gmachu na ulicy Stanisława Noakowskiego 20. W bramie zaczepiłem jakiegoś człowieka, który okazał się tutejszym dozorcą i zapytałem go, czy nie wie o jakiejś robocie, a on wysłał mnie do dyrektora biura administracyjnego. Tak zostałem nadzorcą radiowych hydraulików, stolarzy i malarzy.


Zobacz także
kostka rudnika 1200.jpg
"Kostka Rudnika". Cztery razy eksperyment

Ta opowieść nie przypomina typowej biografii – znanego i nagradzanego na całym świecie – mistrza muzycznej awangardy. A jednak wkrótce Eugeniusz Rudnik stał się rozchwytywanym inżynierem dźwięku, a następnie samodzielnym kompozytorem, współtworząc jeden z najważniejszych fenomenów polskiej kultury XX stulecia.

Mowa o Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia, jednym z pierwszych na świecie ośrodków muzyki elektronicznej. W Europie uprzedzili nas tylko Francuzi, Niemcy oraz Włosi. Nic dziwnego, że na Malczewskiego ściągali tłumnie pionierzy i najwybitniejsi kompozytorzy muzyki elektronicznej z Polski (jak Włodzimierz Kotoński, Krzysztof Penderecki i Bogusław Schaeffer) oraz całego świata (wśród nich: remiksowany dziś przez twórców ambientu norweski guru, Arne Nordheim). 


Zobacz także
Muzyka_dżwięk_05_02_2015.Glow 663x364.jpg
W brzask z Eugeniuszem Rudnikiem (reportaż)

Najbardziej niezwykła wydaje się w tym wszystkim data i kontekst powstania Studia Eksperymentalnego. Październik 1957 roku: w wielu krajach Bloku Wschodniego śmierć Stalina poluzowała totalitarne więzy, jednak awangardowo zorientowani artyści mieli nie doczekać się twórczej swobody nawet przez następne kilkadziesiąt lat. W Polsce powstaje tymczasem "Warszawska Jesień" oraz Studio Eksperymentalne Polskiego Radia (1 listopada 1957 roku) - dwa symbole i motory nowoczesnej twórczości muzycznej w Europie Wschodniej. Co ciekawe, orędownikiem idei Studia był nie kto inny, jak Włodzimierz Sokorski - wówczas przewodniczący Radiokomitetu, ale jeszcze kilka lat wcześniej minister kultury i sztuki oraz zagorzały propagator... realizmu socjalistycznego.

mm/jp

Komentarze1
aby dodać komentarz
Margotka2016-10-24 22:43 Zgłoś
Niewątpliwy jest wkład (acz bez przesady, bowiem realizatorów dźwięku w początkowym okresie było trzech) p. Rudnika w powstawanie Studia Eksperymentalnego, ale nie wspomnienie właściwych jego twórców w osobie Józefa Patkowskiego a zaraz potem Krzysztofa Szlifirskiego jest nie na miejscu.

Czytaj także

Wczesne zabawy Krzysztofa Pendereckiego

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2016 23:34
Nurkowanie w archiwach polskiej awangardy przynosi kolejne perełki. Niezawodny Bôłt Records właśnie wydał serię takich "nowości".
rozwiń zwiń