Nowa płyta "Rejoice" Marii Sławek i Marcina Zdunika

Ostatnia aktualizacja: 31.10.2019 16:04
Dwie osoby – tyle wystarczy do ciekawej i inspirującej rozmowy. Dwa instrumenty to też najmniejszy możliwy zespół – dialog między nimi jest z natury czymś intymnym i wyjątkowym. Szczególnie wyraźnie można to odczuć, grając na dwóch instrumentach smyczkowych, które – choć różnią się barwą – są ze sobą nierozerwalnie splecione.
Płyta Rejoice
Płyta "Rejoice"Foto: Mat. promocyjne

O nagraniu płyty w duecie myśleliśmy od dawna, od kilku lat gramy bowiem ze sobą w najróżniejszych formacjach kameralnych – od duetu po sekstet smyczkowy.

Kiedy zaczęliśmy zastanawiać się nad repertuarem, który chcielibyśmy zarejestrować, od razu przyszedł nam do głowy pomysł zagrania Inwencji dwugłosowych Johanna Sebastiana Bacha. Prezentujemy je w autorskiej transkrypcji na skrzypce i wiolonczelę.

Pozostałe utwory zawarte na płycie łączy szczególna nić: każdy z kompozytorów, których utwory nagraliśmy, odwołuje się w pewien sposób do Johanna Sebastiana Bacha. W przypadku Eugena Ysayë’a (II Sonata na skrzypce solo op.27) jest to bezpośrednie, tematyczne nawiązanie do III Partity E-dur; Ciaccona in memoriam Giovanni Paolo Secondo Krzysztofa Pendereckiego koresponduje z Bachem nie tylko poprzez formę, lecz także poprzez wyrażone w tytule nawiązanie do treści religijnych. Sofię Gubajdulinę (tytułowa Sonata „Rejoice!”/Freue dich!) łączy z lipskim kantorem otwarcie wyrażane całkowite oddanie Bogu, ukryte w dźwiękach treści mistyczne, fascynacje doskonałym, matematycznym ładem i proporcjami.


Maria Sławek

Solistka i kameralistka, wykonuje utwory z rożnych epok, od baroku po wspołczesność – szczegolne miejsce w jej repertuarze zajmują dzieła Mieczysława Weinberga. Występowała w wielu miastach Polski, a także w Niemczech, Izraelu, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Belgii, we Włoszech, Francji, na Ukrainie i w USA. W sezonie artystycznym 2017/18 była artystką rezydentką Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego. Od roku 2007 Maria Sławek gra w duecie z pianistą Piotrem Rożańskim. W 2012 roku ukazała się ich pierwsza płyta z sonatami Schumanna i Prokofiewa, wydana przez Grupę Tworczą „Castello”. Trzy lata poźniej artyści nagrali dzieła na skrzypce i fortepian Weinberga – album, opublikowany przez wydawnictwo fonograficzne CD Accord, został objęty patronatem Programu 2 Polskiego Radia, otrzymał rownież bardzo dobre recenzje w prasie polskiej i zagranicznej (m.in. w magazynie „The Strad”). Od 2009 roku wraz z Anną Marią Staśkiewicz, Katarzyną Budnik, Arturem Rozmysłowiczem, Marcinem Zdunikiem i Rafałem Kwiatkowskim artystka wspołtworzy wyjątkowy zespoł – sekstet smyczkowy. Nagrania z jej udziałem były wielokrotnie prezentowane na antenie Polskiego Radia. Skrzypaczka w 2007 roku otrzymała nagrodę maestro Jerzego Katlewicza, przyznawaną wyrożniającym się studentom krakowskiej Akademii Muzycznej. W latach 2010, 2013 i 2018 była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (m.in. w ramach programu „Młoda Polska”). Zdobyła Stypendium Tworcze Prezydenta Miasta Krakowa w 2011 roku, znalazła się także wśrod laureatow nagrody Solti Foundation. Maria Sławek jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie od 2011 roku pracuje w Katedrze Skrzypiec i Altowki, obecnie na stanowisku adiunkta. Kształciła się pod kierunkiem wybitnych muzykow – Wiesława Kwaśnego i Dory Schwarzberg (Wiedeń). Swoje umiejętności doskonaliła także pod kierunkiem Kai Danczowskiej, Maxima Vengerova i Wandy Wiłkomirskiej. W 2019 roku ukończyła Podyplomowe Studia Polsko-Żydowskie w Instytucie Badań Literackich PAN w Warszawie. Artystka gra na instrumencie Charles’a Francois Ganda z pracowni Nicolasa Lupota (Paryż 1817).

Maria Sławek Maria Sławek

Marcin Zdunik

Solista i kameralista, wykonuje muzykę od renesansu po dzieła najnowsze, ale też zajmuje się improwizacją, aranżacją i kompozycją. Zapraszany jest na prestiżowe festiwale muzyczne, takie jak BBC Proms w Londynie, Progetto Martha Argerich w Lugano oraz Chopin i jego Europa w Warszawie. Marcin Zdunik wystąpił jako solista m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Cadogan Hall w Londynie i Rudolfinum w Pradze. Niejednokrotnie koncertował pod batutą wybitnych dyrygentow, takich jak Andrzej Boreyko, Antoni Wit i Andres Mustonen, z towarzyszeniem znakomitych zespołow, m.in. Orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie, European Union Chamber Orchestra, Orkiestry Sinfonia Varsovia i City of London Sinfonia. Niezwykle ważna dla artysty jest wspołpraca z inspirującymi muzykami, takimi jak Nelson Goerner, Gerard Causse, Krzysztof Jabłoński i Krzysztof Jakowicz. W ramach festiwalu Chamber Music Connects the World grał wspolnie z Gidonem Kremerem i Yurim Bashmetem. Wiolonczelista był wielokrotnie nagradzany podczas międzynarodowych konkursow i festiwali. W 2007 roku został laureatem I nagrody oraz dziewięciu innych nagrod w VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W 2008 roku reprezentował Polskie Radio w Bratysławie na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawcow, organizowanym przez Europejską Unię Radiową (EBU), zwyciężając i zdobywając tytuł New Talent 2008. W 2009 roku otrzymał nagrodę Gwarancja Kultury, przyznawaną przez TVP Kultura. W czerwcu 2009 roku ukazała się pierwsza płyta Marcina Zdunika (Subito Records), m.in. z dwoma koncertami wiolonczelowymi Haydna – została wyrożniona nagrodą Fryderyk 2010. Artysta nagrał rownież komplet utworow na wiolonczelę i fortepian Schumanna (z pianistką Aleksandrą Świgut; NIFC, 2014), Fantazję na wiolonczelę i orkiestrę op. 52 Weinberga (TW–ON/POLIN, 2015) oraz szereg kompozycji kameralnych. W swoim dorobku ma rownież wiele nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej oraz dla Radia Słowackiego. Marcin Zdunik kształcił się pod kierunkiem wybitnych wiolonczelistow – Andrzeja Bauera i Juliusa Bergera, studiował także muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. Obecnie prowadzi klasę wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Gdańsku; uzyskał tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych. 

Materiały prasowe