X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Nowa płyta "Rejoice" Marii Sławek i Marcina Zdunika

Ostatnia aktualizacja: 31.10.2019 16:04
Dwie osoby – tyle wystarczy do ciekawej i inspirującej rozmowy. Dwa instrumenty to też najmniejszy możliwy zespół – dialog między nimi jest z natury czymś intymnym i wyjątkowym. Szczególnie wyraźnie można to odczuć, grając na dwóch instrumentach smyczkowych, które – choć różnią się barwą – są ze sobą nierozerwalnie splecione.
Płyta Rejoice
Płyta "Rejoice"Foto: Mat. promocyjne

O nagraniu płyty w duecie myśleliśmy od dawna, od kilku lat gramy bowiem ze sobą w najróżniejszych formacjach kameralnych – od duetu po sekstet smyczkowy.

Kiedy zaczęliśmy zastanawiać się nad repertuarem, który chcielibyśmy zarejestrować, od razu przyszedł nam do głowy pomysł zagrania Inwencji dwugłosowych Johanna Sebastiana Bacha. Prezentujemy je w autorskiej transkrypcji na skrzypce i wiolonczelę.

Pozostałe utwory zawarte na płycie łączy szczególna nić: każdy z kompozytorów, których utwory nagraliśmy, odwołuje się w pewien sposób do Johanna Sebastiana Bacha. W przypadku Eugena Ysayë’a (II Sonata na skrzypce solo op.27) jest to bezpośrednie, tematyczne nawiązanie do III Partity E-dur; Ciaccona in memoriam Giovanni Paolo Secondo Krzysztofa Pendereckiego koresponduje z Bachem nie tylko poprzez formę, lecz także poprzez wyrażone w tytule nawiązanie do treści religijnych. Sofię Gubajdulinę (tytułowa Sonata „Rejoice!”/Freue dich!) łączy z lipskim kantorem otwarcie wyrażane całkowite oddanie Bogu, ukryte w dźwiękach treści mistyczne, fascynacje doskonałym, matematycznym ładem i proporcjami.


Maria Sławek

Solistka i kameralistka, wykonuje utwory z rożnych epok, od baroku po wspołczesność – szczegolne miejsce w jej repertuarze zajmują dzieła Mieczysława Weinberga. Występowała w wielu miastach Polski, a także w Niemczech, Izraelu, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Belgii, we Włoszech, Francji, na Ukrainie i w USA. W sezonie artystycznym 2017/18 była artystką rezydentką Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego. Od roku 2007 Maria Sławek gra w duecie z pianistą Piotrem Rożańskim. W 2012 roku ukazała się ich pierwsza płyta z sonatami Schumanna i Prokofiewa, wydana przez Grupę Tworczą „Castello”. Trzy lata poźniej artyści nagrali dzieła na skrzypce i fortepian Weinberga – album, opublikowany przez wydawnictwo fonograficzne CD Accord, został objęty patronatem Programu 2 Polskiego Radia, otrzymał rownież bardzo dobre recenzje w prasie polskiej i zagranicznej (m.in. w magazynie „The Strad”). Od 2009 roku wraz z Anną Marią Staśkiewicz, Katarzyną Budnik, Arturem Rozmysłowiczem, Marcinem Zdunikiem i Rafałem Kwiatkowskim artystka wspołtworzy wyjątkowy zespoł – sekstet smyczkowy. Nagrania z jej udziałem były wielokrotnie prezentowane na antenie Polskiego Radia. Skrzypaczka w 2007 roku otrzymała nagrodę maestro Jerzego Katlewicza, przyznawaną wyrożniającym się studentom krakowskiej Akademii Muzycznej. W latach 2010, 2013 i 2018 była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (m.in. w ramach programu „Młoda Polska”). Zdobyła Stypendium Tworcze Prezydenta Miasta Krakowa w 2011 roku, znalazła się także wśrod laureatow nagrody Solti Foundation. Maria Sławek jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie od 2011 roku pracuje w Katedrze Skrzypiec i Altowki, obecnie na stanowisku adiunkta. Kształciła się pod kierunkiem wybitnych muzykow – Wiesława Kwaśnego i Dory Schwarzberg (Wiedeń). Swoje umiejętności doskonaliła także pod kierunkiem Kai Danczowskiej, Maxima Vengerova i Wandy Wiłkomirskiej. W 2019 roku ukończyła Podyplomowe Studia Polsko-Żydowskie w Instytucie Badań Literackich PAN w Warszawie. Artystka gra na instrumencie Charles’a Francois Ganda z pracowni Nicolasa Lupota (Paryż 1817).

Maria Sławek Maria Sławek

Marcin Zdunik

Solista i kameralista, wykonuje muzykę od renesansu po dzieła najnowsze, ale też zajmuje się improwizacją, aranżacją i kompozycją. Zapraszany jest na prestiżowe festiwale muzyczne, takie jak BBC Proms w Londynie, Progetto Martha Argerich w Lugano oraz Chopin i jego Europa w Warszawie. Marcin Zdunik wystąpił jako solista m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Cadogan Hall w Londynie i Rudolfinum w Pradze. Niejednokrotnie koncertował pod batutą wybitnych dyrygentow, takich jak Andrzej Boreyko, Antoni Wit i Andres Mustonen, z towarzyszeniem znakomitych zespołow, m.in. Orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie, European Union Chamber Orchestra, Orkiestry Sinfonia Varsovia i City of London Sinfonia. Niezwykle ważna dla artysty jest wspołpraca z inspirującymi muzykami, takimi jak Nelson Goerner, Gerard Causse, Krzysztof Jabłoński i Krzysztof Jakowicz. W ramach festiwalu Chamber Music Connects the World grał wspolnie z Gidonem Kremerem i Yurim Bashmetem. Wiolonczelista był wielokrotnie nagradzany podczas międzynarodowych konkursow i festiwali. W 2007 roku został laureatem I nagrody oraz dziewięciu innych nagrod w VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W 2008 roku reprezentował Polskie Radio w Bratysławie na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawcow, organizowanym przez Europejską Unię Radiową (EBU), zwyciężając i zdobywając tytuł New Talent 2008. W 2009 roku otrzymał nagrodę Gwarancja Kultury, przyznawaną przez TVP Kultura. W czerwcu 2009 roku ukazała się pierwsza płyta Marcina Zdunika (Subito Records), m.in. z dwoma koncertami wiolonczelowymi Haydna – została wyrożniona nagrodą Fryderyk 2010. Artysta nagrał rownież komplet utworow na wiolonczelę i fortepian Schumanna (z pianistką Aleksandrą Świgut; NIFC, 2014), Fantazję na wiolonczelę i orkiestrę op. 52 Weinberga (TW–ON/POLIN, 2015) oraz szereg kompozycji kameralnych. W swoim dorobku ma rownież wiele nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej oraz dla Radia Słowackiego. Marcin Zdunik kształcił się pod kierunkiem wybitnych wiolonczelistow – Andrzeja Bauera i Juliusa Bergera, studiował także muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. Obecnie prowadzi klasę wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Gdańsku; uzyskał tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych. 

Materiały prasowe

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak