X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Rachmaninow i Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus. Koncert

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2020 13:57
31 stycznia 2020 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego wystąpią Tymoteusz Bies oraz Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod kierownictwem Pawła Przytockiego.
plakat wydarzenia
plakat wydarzenia Foto: mat. prom.

Program:
Sergiej Rachmaninow
Rapsodia na temat Paganiniego op. 43
II Symfonia e-moll op. 27

Wykonawcy:
Tymoteusz Bies - fortepian
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Paweł Przytocki - dyrygent

31 stycznia 2020, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Warszawa

Siergiej Rachmaninow należał do kompozytorów urodzonych „za późno”, wciąż zapatrzonych wstecz i nieporzucających romantycznego idiomu, choć zdawał się on już przebrzmiały. W roku 1897 młody kompozytor powierzył uznanemu kompozytorowi i dyrygentowi Aleksandrowi Głazunowowi prawykonanie swej I Symfonii – zakończyło się ono spektakularną klęską. Głazunow dyrygował podobno fatalnie i po niewystarczającej liczbie prób przyczynił się do porażki dzieła, co wpędziło Rachmaninowa w poważną depresję i niemal przekreśliło jego kompozytorską karierę. Dopiero po czterech latach zdecydował się zaprezentować kolejne dzieło – II Koncert fortepianowy, którego sukces przywrócił mu wiarę we własne siły i stał się punktem zwrotnym we wspaniałej karierze, rychło wykraczającej poza Rosję. Kilka lat później powstało kolejne arcydzieło symfoniczne – II Symfonia, tym razem przyjęta (1908) z uznaniem, choć wielu krytykom nie podobały się potężne rozmiary dzieła, w pierwotnej wersji trwającego około godziny! Autor poddawał je później kolejnym rewizjom, skracając je znacząco. Druga jest do pewnego stopnia rozwinięciem symfonicznych idei Piotra Czajkowskiego – neoromantyczna, ekspresyjna, pełna patosu i dramatyzmu, o bogatej chromatycznej harmonice i barwnej instrumentacji, jest też bardzo „rosyjska” w duchu, choć nie zawiera wielu oczywistych cytatów muzyki narodowej. Obok monumentalnych koncertów fortepianowych stała się jedną z najpopularniejszych pozycji w dorobku twórcy, od ponad wieku podziwianą na koncertowych estradach całego globu.

Niemal dwie dekady później (1934) powstało jedno z ostatnich dzieł kompozytora i zarazem ostatnie na fortepian z orkiestrą: brawurowa Rapsodia na temat Paganiniego. Za temat posłużył fascynujący motyw z 24. Kaprysu legendarnego włoskiego skrzypka – fascynujący dla słuchaczy tego hipnotycznego dzieła, ale też dla wielu kompozytorów. Doliczono się co najmniej sześćdziesięciu opracowań znaczących twórców, którzy sięgali po ten utwór, cytując go, transkrybując, opracowując wariacyjnie! (Byli wśród nich między innymi Brahms, Liszt, Ysaÿe, Szymanowski, Skrowaczewski, Lutosławski…). Ujęcie Rachmaninowa należy do najbardziej monumentalnych i arcytrudnych pianistycznie, stanowiąc prawdziwy probierz najwyższych umiejętności wybranych tylko wirtuozów.
Podczas styczniowego koncertu swój kunszt zademonstruje dwudziestopięcioletni Tymoteusz Bies, który budzi stale rosnący zachwyt słuchaczy i krytyków widzących w nim jeden z najbardziej obiecujących talentów młodego pokolenia. Wśród jego licznych sukcesów wspomnieć można podwójny tryumf podczas Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2018), gdy otrzymał on pierwszą nagrodę kategorii fortepianu oraz nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu Karola Szymanowskiego. Koncert poprowadzi znakomity dyrygent Paweł Przytocki, od sezonu 2017/2018 dyrektor artystyczny Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. Muzyka rosyjska jest mu szczególnie bliska – jego nagranie I Symfonii Rachmaninowa zostało wyróżnione przez amerykański magazyn muzyczny „La Folia”, warszawska publiczność doceniła też między innymi jego dyrygencką kreację w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego, prezentowanym na scenie Teatru Wielkiego.

[Piotr Maculewicz]

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak