George Petrou: nie da się skrytykować "Arminia” Händla

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2017 12:53

- Nie ma w tym utworze niczego, co można byłoby wyciąć. Nic się nie ciągnie, nie trwa dłużej niż powinno. Pod względem proporcji to jedna z najlepiej napisanych oper Händla - oceniał w Dwójce grecki dyrygent.

Audio
  • George Petrou i Max Emanuel Cenčić o operze "Arminio". Rozmawia Hanna Szczęśniak (Filharmonia Dwójki)
Presseschau
PresseschauFoto: polskieradio

Opera "Arminio" w wykonaniu zespołu Armonia Atenea uświetniła tegoroczny festiwal Opera Rara. George Petrou, który poprowadził koncert, podkreślił w audycji harmonijność muzyczną tego dzieła, ale też zwracał uwagę na wiarygodność libretta. - W XVIII-wiecznych librettach wielokrotnie spotykamy się z opowieściami, w które ciężko uwierzyć. W "Arminio" mamy prawdziwy dramat, który pomimo lekkości, zawsze jest uzasadniony dramaturgicznie.

O głównym bohaterze dzieła opowiadał odtwórca roli Arminia śpiewak Max Emanuel Cenčić. - To postać zbudowana wokół hasła "chi la dura la vince" – do wytrwałych świat należy. Ten, kto będzie w stanie znieść całe zło, które mu się przytrafia w życiu, ostatecznie osiągnie zwycięstwo. To opowieść o wytrwałości, popularna w literaturze operowej XVII i XVIII wieku, ale aktualna w każdych czasach.

Max Emanuel Cenčić wyjaśniał też, dlaczego po pierwszych sześciu występach po premierze zaprzestano wykonywania "Arminia" na kolejne dwieście lat.

***

Rozmawiała: Hanna Szczęśniak 

Gość: George Petrou (dyrygent) i Max Emanuel Cenčić (kontratenor)

Data emisji: 5.02.2017

Godzina emisji: 20.30

Materiał został wyemitowany "Filharmonii Dwójki".

bch/jp

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Wieczór płytowy". Bach i Sokołow ulubieńcami słuchaczy

Ostatnia aktualizacja: 30.01.2017 12:00
W "Wieczorze płytowym" przedstawiliśmy wyniki plebiscytu na najlepszą klasyczną płytę. Jego zwycięzcą jest krążek "Bach Goldberg Variations", stanowiący dwupłytowy zapis koncertu Grigorija Sokołowa, który odbył się w słynnym Konserwatorium Leningradzkim 27 lutego 1982 roku.
rozwiń zwiń