X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"La Resurrezione" Haendla na finał Actus Humanus

Ostatnia aktualizacja: 12.04.2017 17:21
Miejsce akcji: ziemia i piekło. Czas akcji: od Wielkiego Piątku do Niedzieli Wielkanocnej. Zapraszamy na transmisję koncertu zespołu Accademia Bizantina.
Ottavo Dantone
Ottavo DantoneFoto: Giulia Papetti/materiały prasowe Actus Humanus Resurrectio

Actus Humanus 1200.jpg
10 koncertów festiwalu Actus Humanus w Dwójce!

Osoby dramatu: Anioł i Lucyfer, Maria Magdalena, Maria Kleofasowa i św. Jan Ewangelista. "La Resurrezione" – najlepsze religijne oratorium włoskie George’a Friderica Haendla w interpretacji międzynarodowej plejady solistów i mistrzowskiej Accademia Bizantina pod kierunkiem Ottavia Dantone zakończy festiwal Actus Humanus Resorrectio w Gdańsku.

Gdańska publiczność dobrze pamięta "Wariacje goldbergowskie" Bacha w interpretacji Ottavia Dantone czy koncert orkiestry Accademia Bizantina z "księciem barokowych skrzypiec" Giuliano Carmignolą. Tym razem włoscy muzycy powracają na festiwal Actus Humanus Resurrectio, by zabłysnąć w repertuarze, który jest ich znakiem rozpoznawczym. Podbijają przy tym stawkę pierwszorzędnie dobraną obsadą solistów. Usłyszymy Robertę Mameli (sopran), Berit Solset (sopran), Delphine Galou (alt), Martina Vanberga (tenor) i Christiana Senna (baryton).

Haendlowskie "Zmartwychwstanie" to pierwsze oratorium religijne młodego kompozytora, przedstawione z niebywałym przepychem w pałacu markiza Ruspolego w Niedzielę Wielkanocną 1708 roku. Wystawienie zachwyciło rzymską publiczność, podobnie jak sama muzyka Saksończyka. I choć Haendel nigdy później nie wykonał już oratorium, to przecież cenił je, o czym świadczy wykorzystanie szczególnie udanych fragmentów w dziełach późniejszych. A znalazło się ich sporo w tym „szczytowym osiągnięciu okresu włoskiego Handla”, jak ocenił Christopher Hogwood. Partytura jest w istocie godna mistrza: wyrafinowana instrumentacja, świetna charakterystyka muzyczna postaci, efektowne koloratury i piękne kantyleny, przeplatające się momenty dramatyczne i komiczne, chwile przygnębienia i momenty beztroski. Jest tu malarstwo dźwiękowe i parodia śpiewu operowego, jest lament nad śmiercią i radosne uniesienie po zmartwychwstaniu.

Oratorium "La Resurrezione" wydaje się stworzone dla zespołu Accademia Bizantina i jego szefa. Nikt lepiej od nich – wedle słów samego Ottavia Dantone – nie potrafi bowiem "wyzwolić muzyki [z zapisu nutowego], tchnąć w nią nowego życia, dać jej możliwość ponownego budzenia emocji. Tym właśnie się zajmujemy: wspólnie dążymy do odkrycia muzycznej tajemnicy, którą kryje w sobie partytura”. Prawdziwości tej deklaracji dowodzą i koncerty, i nagrania płytowe.

Spośród wybitnych dokonań fonograficznych włoskich artystów na szczególną uwagę zasługują liczne rejestracje oper i pełnych spektakli operowych, w tym tytuły, które przywrócili życiu muzycznemu po setkach lat zapomnienia. Bo też Dantone i jego kapela wyspecjalizowali się we włoskiej muzyce scenicznej, a teatralną werwę i dramatyzm sceniczny przenoszą do każdej muzyki, którą biorą na warsztat. A ponieważ Handlowskie Zmartwychwstanie to nic innego, jak opera bez akcji scenicznej, w wielkanocny wieczór czekają gdańską publiczność prawdziwie teatralne emocje i odświętne uniesienia.

W przerwie koncertu z Ottavio Dantone porozmawia Krzysztof Dziuba.

***

Program:

Jerzy Fryderyk Haendel La Resurrezione HWV 47 - oratorium do libretta Carla Sigismonda Capecego, wyk. Roberta Mameli - sopran (Angelo), Berit Solset - sopran (Santa Maria Maddalena), Delphine Galou - alt (Santa Maria Cleofe), Martin Vanberg - tenor (San Giovanni Evangelista), Christian Senn - baryton (Lucifero), Accademia Bizantina, dyr. Ottavio Dantone

(Festiwal Actus Humanus - Resurrectio - transmisja z Centrum św. Jana w Gdańsku)

***

Na audycję "Filharmonia Dwójki" zapraszamy w niedzielę (16.04) w godz. 20.00-23.00. Program poprowadzi Adam Suprynowicz.

mat. pras. Actus Humanus Resurrectio/bch

Zobacz więcej na temat: Actus Humanus MUZYKA
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Bach i Haendel filarami festiwalu Actus Humanus"

Ostatnia aktualizacja: 12.04.2017 12:45
- Program głównego wieczornego pasma festiwalu rozpostarty będzie pomiędzy "Pasję Mateuszową" Jana Sebastiana Bacha i Oratorium "La Resurrezione" Jerzego Fryderyka Haendla – mówił w Dwójce Filip Berkowicz, dyrektor artystyczny Actus Humanus Resurrectio.
rozwiń zwiń