X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Elementy taneczne w twórczości Moniuszki

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2019 15:33
W jaki sposób taniec przejawia się w dziełach scenicznych ojca polskiej opery narodowej? Czy są to tylko polskie tańce narodowe czy również międzynarodowe tańce salonowe? Odpowiedzi szukaliśmy w kolejnej audycji z cyklu "Moniuszko – historia prawdziwa".
Audio
  • Elementy taneczne w twórczości Moniuszki (Moniuszko - historia prawdziwa/Dwójka)
Stanisław Moniuszko na portrecie autorstwa Adolphea Lafossea
Stanisław Moniuszko na portrecie autorstwa Adolphe'a Lafosse'aFoto: wikimedia/domena publiczna

Moniuszko_Serwis_1200x660.jpg
Stanisław Moniuszko - serwis specjalny

Operę XIX wieku zdominowali twórcy o znaczeniu międzynarodowym: kompozytorzy włoscy i francuscy. Ale obok nich działali również twórcy lokalni, wybitni przedstawiciele tzw. szkół narodowych. Jednym z nich był Stanisław Moniuszko. Twórcy ci – wbrew temu, co czasami się o nich pisze – nigdy nie działali w próżni i nigdy nie byli odcięci od tendencji uniwersalnych. "Nadmiernie przewrażliwieni na punkcie definiowania odrębności poszczególnych operowych »nacjonalizmów«, przeoczyliśmy ich wspólne fundamenty i nadrzędne elementy spajające. Zapomnieliśmy, że stylistyka operowa każdej epoki, pomimo całego swego wewnętrznego zróżnicowania, zawiera zawsze koherentny zespół cech powtarzalnych, poniekąd uniwersalnych" - napisał w jednym z artykułów dr Grzegorz Zieziula, który będzie gościem audycji.

Jednym z takich "wspólnych fundamentów" i "nadrzędnych elementów spajających" w XIX-wiecznej operze był taniec. Ten element dzieła operowego dziś jest niedoceniany i stanowczo za mało zbadany, ale bez niego nie sposób zrozumieć ówczesnych dzieł scenicznych. Jak pisała amerykańska badaczka Maribeth Clark, "publiczność wystawianych w Paryżu dzieł operowych i choreograficznych – komicznych i poważnych, włoskich i francuskich – prawdopodobnie doświadczała ich jako tańca […]". Co to znaczy?

***

Tytuł audycji: Moniuszko - historia prawdziwa

Prowadził: Piotr Matwiejczuk

Gość: dr Grzegorz Zieziula (muzykolog)

Data emisji: 2.10.2019

Godzina emisji: 21.30

pg/mko

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Gdzie szukać stylu polskiego u Moniuszki?

Ostatnia aktualizacja: 27.06.2019 09:19
Co w partyturach ojca polskiej opery moglibyśmy uznać za narodowe? Na pytania te odpowiadał w audycji prof. Ryszard Daniel Golianek z Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.
rozwiń zwiń