X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Moniuszko jest arcypolski?

Ostatnia aktualizacja: 12.06.2019 14:14
Co to znaczy, że utwory Moniuszki są polskimi operami narodowymi? W czym ta narodowość się przejawia? Dlaczego uznane zostały jednogłośnie za operową emanację polskości?
Audio
  • Moniuszko jest arcypolski? (Dwójka/Moniuszko - historia prawdziwa)
Scena z przedstawienia Straszny dwór Stanisława Moniuszki w wykonaniu uczennic żeńskiego Prywatnego Gimnazjum Jadwigi Taczanowskiej, czasy przedwojenne
Scena z przedstawienia "Straszny dwór" Stanisława Moniuszki w wykonaniu uczennic żeńskiego Prywatnego Gimnazjum Jadwigi Taczanowskiej, czasy przedwojenne Foto: Ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego

Niektóre opery Stanisława Moniuszki uważane były i są za dzieła narodowe - takie zresztą miały być w zamierzeniu ich twórcy. O narodowym charakterze "Halki" czy "Strasznego dworu" mówi się i pisze od momentu ich wystawienia. Trudno byłoby wskazać na twórczość operową jakiegokolwiek innego kompozytora, która mogłaby konkurować z polskością dzieł Moniuszki. Temat narodowego charakteru dzieł operowych Moniuszki wydaje się oczywisty, powinien być więc znakomicie przebadany i opisany. A jednak w literaturze właściwie nie ma odpowiedzi na pytanie, na czym narodowość dzieł autora "Hrabiny" polega. Problem z uchwyceniem przejawów charakteru narodowego oper Moniuszki mieli już komentatorzy dziewiętnastowieczni. Co ciekawe, wielu z nich zauważyło, że sama muzyka bywa narodowa nadzwyczaj rzadko…

O polskości dzieł Moniuszki rozmawialiśmy z prof. Elżbietą Nowicką z Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, dyrektor Centrum Badań nad Teatrem Muzycznym UAM.


Moniuszko_Serwis_1200x660.jpg
Rok Moniuszki w Polskim Radiu

***

Przygotował: Piotr Matwiejczuk

Data emisji: 12.06.2019

Godzina emisji: 22.00

jp/pg

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Niedostępna, obiecująca, przygnębiająca. Warszawa w biografii Stanisława Moniuszki

Ostatnia aktualizacja: 25.04.2019 09:46
- W 1827 roku ośmioletni Staś po raz pierwszy, wraz z rodzicami, przyjechał do Warszawy, żeby uczyć się w Kolegium Pijarskim. Ze względów zdrowotnych trzymać musiano go jednak w domu, nie miał więc kontaktu z kolegami ani z nauczycielami - mówiła w Dwójce prof. Magdalena Dziadek z Uniwersytetu Jagiellońskiego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Przekonania estetyczne twórcy "Strasznego dworu"

Ostatnia aktualizacja: 01.05.2019 16:46
Gościem audycji była prof. Magdalena Dziadek z Uniwersytetu Jagiellońskiego, która przybliżyła poglądy na sztukę, opinie i oceny estetyczne oraz formację intelektualną Stanisława Moniuszki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Stanisław Moniuszko i teatr

Ostatnia aktualizacja: 14.05.2019 16:34
W jakim stopniu Moniuszko mógł kształtować oblicze repertuarowe sceny, wpływać na zespół i wykonania, na charakter przedstawień, na upodobania publiczności? O tym rozmawialiśmy w audycji "Moniuszko - historia prawdziwa".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Opera narodowa. Poprzednicy Stanisława Moniuszki

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2019 20:08
W audycji szukaliśmy odpowiedzi na pytania, kim byli w zakresie muzyki scenicznej poprzednicy Moniuszki, jaką rolę odegrali w powstaniu i historii polskiej opery narodowej oraz jaka była ich rola w historii teatru warszawskiego.
rozwiń zwiń