X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Libreciści Stanisława Moniuszki

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2019 21:05
W audycji przybliżyliśmy sylwetki autorów tekstów, z którymi współpracował ojciec polskiej opery narodowej.
Audio
  • Libreciści Stanisława Moniuszki (Moniuszko - historia prawdziwa/Dwójka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Pixabay (Domena publiczna)

Moniuszko_Serwis_1200x660.jpg
Stanisław Moniuszko - serwis specjalny

Stanisław Moniuszko, kompozytor przede wszystkim muzyki scenicznej, doskonale zdawał sobie sprawę z tego, jak ważne jest dobre libretto i takich przez całe życie poszukiwał. W połowie lat 40. XIX wieku, w liście do Józefa Sikorskiego, narzekał: "Tu w Wilnie nie mam zdolnego do pisania librettów". Brał więc, co było – a więc teksty już gotowe, wymagające jedynie opracowania, ale zamawiał także libretta u lokalnych twórców: Oskara Korwin-Milewskiego i Wincentego Dunin-Marcinkiewicza.

To jednak mu nie wystarczało – namawiał do współpracy Józefa Ignacego Kraszewskiego i Aleksandra Fredrę, niestety bezskutecznie. Na szczęście latem 1846 roku w warszawskim salonie Łuszczewskich poznał Włodzimierza Wolskiego, autora librett Halki i Hrabiny. Mniej więcej dwadzieścia lat później spotkał drugiego najważniejszego współpracownika, którym był Jan Chęciński, autor librett Verbum nobile, Strasznego dworu, Parii i Beaty.

Kim byli libreciści Moniuszki? Jak układała się współpraca kompozytora z autorami tekstów? Jakie oceny wystawić możemy dziełom Milewskiego, Marcinkiewicza, Wolskiego i Chęcińskiego?

***

Tytuł audycji: Moniuszko - historia prawdziwa

Prowadził: Piotr Matwiejczuk

Gość: dr hab. Alina Borkowska-Rychlewska (profesor nadzwyczajny w Zakładzie Literatury Romantyzmu Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu)

Data emisji: 30.10.2019

Godzina emisji: 21.30

pg

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Elementy taneczne w twórczości Moniuszki

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2019 15:33
W jaki sposób taniec przejawia się w dziełach scenicznych ojca polskiej opery narodowej? Czy są to tylko polskie tańce narodowe czy również międzynarodowe tańce salonowe? Odpowiedzi szukaliśmy w kolejnej audycji z cyklu "Moniuszko – historia prawdziwa".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Stanisław Moniuszko. Pokolenie 1820?

Ostatnia aktualizacja: 15.10.2019 11:08
Gościem kolejnej audycji z cyklu "Moniuszko - historia prawdziwa" była prof. Elżbieta Nowicka z Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, dyrektor Centrum Badań nad Teatrem Muzycznym UAM.
rozwiń zwiń