Maria Sławek i muzyka Panufnika odczytana na nowo

Ostatnia aktualizacja: 05.05.2025 16:50
Tym razem w cyklu "Nowa Polska" wysłuchaliśmy muzyki Andrzeja Panufnika odczytanej na nowo przez skrzypaczkę Marię Sławek i zaproszonych przez nią muzyków.
Maria Sławek jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie obecnie prowadzi swoją klasę skrzypiec
Maria Sławek jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie obecnie prowadzi swoją klasę skrzypiecFoto: Cezary Piwowarski/PR

Maria Sławek od dawna koncentruje się na historii, zwłaszcza na muzyce Mieczysława Wajnberga i polskich Żydów. Ta wrażliwość zaprowadziła artystkę do muzyki Panufnika, którą przed wojenną zawieruchą podczas studiów obydwu muzyków w warszawskim konserwatorium połączyło "Trio" Andrzeja Panufnika (wykonane premierowo przez  Panufnika i Wajnberga). Potem ich losy potoczyły się już inaczej.

Wajnberg, uciekając przed hitlerowcami, ruszył na Wschód. Panufnik, uciekając przed powojennym socrealizmem, na Zachód, a Maria Sławek z czułością i intymnością, wzmocnioną osobistymi kontaktami z wdową po Andrzeju Panufniku - lady Camillą Panufnik oraz córką kompozytora Roxaną Panufnik, odczytała muzykę Panufnika na nowo. Artystka podkreśla czystość i klarowność jego języka harmonicznego.

Gościem audycji była Maria Sławek, a słuchaliśmy odczytanych na nowo dzieł Panufnika: Sekstetu smyczkowego "Trains of Thought", Modlitwy  i Song to the Virgin Mary w wersji na sekstet smyczkowy. Wykonawcy to: Maria Sławek, Anna Maria Staśkiewicz - skrzypce, Katarzyna Budnik, Artur Rozmysłowicz - altówki, Marcin Zdunik i Rafał Kwiatkowski - wiolonczele.

***

Tytuł audycji: Nowa Polska

Prowadzenie: Ewa Szczecińska

Data emisji: 5.05.2025

Godz. emisji: 15.00


Czytaj także

Fortepianowa muzyka Rafała Augustyna

Ostatnia aktualizacja: 24.03.2025 16:00
Muzyka, która opiera się na dobrze znanych  i rozumianych kodach zawsze cieszyła się największą popularnością. To zrozumiałe! Przecież zmysłowa sfera utworów muzycznych zaspokaja nasze najbardziej pierwotne potrzeby.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Muzyka osobista Aleksandra Nowaka

Ostatnia aktualizacja: 14.04.2025 14:32
W kolejnej osłonie cyklu "Nowa Polska" - w wielkim tygodniu - sięgnęliśmy po muzykę zanurzoną w nostalgii, tęsknocie i smutku. Tematem naszego spotkania był utwór Aleksandra Nowaka "Dziennik zapełniony w połowie" przeznaczony na wiolonczelę solo (grać będzie Magdalena Bojanowicz), perkusję i orkiestrę smyczkową (Orkiestra Miasta Tychy Aukso prowadzona przez Marka Mosia). 
rozwiń zwiń