Ukraiński kompozytor Walentyn Sylwestrow. Łagodność i światło

Ostatnia aktualizacja: 14.03.2022 12:00
Walentyn Sylwestrow, sędziwy ukraiński mistrz, jest już bezpieczny - udało mu się wraz z rodziną wyjechać z Kijowa.
W programie audycji znalazł się utwór Widmung, koncert skrzypcowy (symfonię) na skrzypce i wielką orkiestrę
W programie audycji znalazł się utwór "Widmung", koncert skrzypcowy (symfonię) na skrzypce i wielką orkiestręFoto: Pixabay.com

Jego muzyka jest kongenialnym połączeniem niosącej pocieczenie eufonicznej łagodności z ciągłym, krążącym gdzieś w jej krwiobiegu zaśpiewem, lamentacyjnym najczęściej, a także: ileż w niej świetlistej, alikwotowej harmoniki.

W "Nocnej strefie" zabrzmiał Widmung, koncert skrzypcowy (symfonię) na skrzypce i wielką orkiestrę, fragmenty cyklu Melodie mgnień na skrzypce i fortepian oraz młodzieńcze Misterium na flet altowy i 6 grup perkusyjnych - muzykę z awangardowego okresu twórczości Sylwestrowa.

Ewa Szczecińska

Walentyn Sylwestrow (ur. 1937, Kijów) ukończył w 1955 roku kijowski Instytut Inżynierii Budowlanej, zaś w latach 1958-64 studiował w kijowskim Konserwatorium Muzycznym kompozycję u Borysa Latoszyńskiego, harmonię i kontrapunkt u Lewka Rewuckiego. Był centralną postacią kijowskiej awangardy muzycznej w latach sześćdziesiątych. Debiutował w 1961 roku na "plenum" młodych kompozytorów ukraińskich, gdzie jego pierwsze ważniejsze dzieło, Kwintet fortepianowy, wzbudziło swego rodzaju sensację. W pierwszym okresie swojej twórczości przejął od Schönberga i Weberna technikę dwunastotonową.

Utwory pisane tą techniką były podczas swoich prawykonań powodem zagorzałych sporów, przez co Sylwestrow, podobnie jak i inni kompozytorzy kijowskiej awangardy, pozostawał długi czas na cenzurowanym. W tym czasie był wyrzucony ze Związku Kompozytorów. W 1966 roku otrzymuje zamówienie od Fundacji Muzycznej Kusewickiego. Powstaje utwór Eschatofonia (1966), który w 1968 roku jest prawykonany w Darmstadt pod dyrekcją Bruno Maderny. Kulminację pierwszego okresu twórczości stanowi trzyczęściowy utwór Drama (1972), którego pierwsza część jest sonatą skrzypcową, druga sonatą wiolonczelową, a trzecia - triem. Dzieło to jest uważane za najważniejszy utwór pierwszego okresu twórczości kompozytora.

[wykorzystano materiały ze strony Fundacji Pro Musica Viva www.pmv.org.pl]

Posłuchaj
114:03 2022_03_14 23_02_11_PR2_Nocna_strefa.mp3 Walentyn Sylwestrow, sędziwy ukraiński mistrz kompozycji (Nocna strefa/Dwójka)

 

***

Tytuł audycji: Nocna strefa

Prowadziła: Ewa Szczecińska

Data emisji: 14.03.2022

Godzina emisji: 23.00


Czytaj także

George Crumb. Wizjoner muzyki

Ostatnia aktualizacja: 14.02.2022 23:00
Partytura, niczym średniowieczny rękopis, była dla niego nie tylko zapisem dźwięków, lecz także obrazem pełnym symboli. Instrumenty, takie jak czelesta, sitar czy harmonika szklana, zestawiał z fortepianem, wiolonczelą czy perkusją; proponował muzykom, by śpiewali do fletu, jednocześnie na nim grając, albo by muzycy kwartetu smyczkowego grali na kieliszkach wypełnionych wodą...
rozwiń zwiń

Czytaj także

Rafał Ryterski - aktualne sensy zaklęte w muzyce

Ostatnia aktualizacja: 03.03.2022 07:40
Jeżeli o wartości sztuki decyduje rezonowanie jej z rzeczywistością - nawet jeżeli w momencie tworzenia artysta nie do końca ją przewidział - to twórczość Rafała Ryterskiego jest wybitna. Szczegóły w nagraniu audycji.
rozwiń zwiń