Do czego może służyć muzyka? Co stanowi o jej istocie i kto o tym decyduje? Kiedy muzyka jest dziełem przypadku, a kiedy efektem długotrwałego procesu? Kiedy inspiracja muzyczna jest ukradziona, a kiedy zapożyczona?
>>> Posłuchaj audycji na stronie podcastowej Polskiego Radia
Komunikacja muzyczna jest istotowo odmienna od tej dyskursywnej nie dlatego, że jest antyintelektualna – wręcz przeciwnie: jest intelektualna na głębszym, pozawerbalnym poziomie. I właśnie dlatego potrafi wyrażać najbardziej osobiste doznania duchowe jednostki, a zarazem być doskonałym nośnikiem zbiorowej pamięci i spoiwem wspólnoty.
Rozmowa wokół muzyki nie musi więc być po prostu rozmową o muzyce. Poprzez muzykę i w jej
kontekście można dyskutować o najistotniejszych problemach współczesnego świata oraz sięgać do pokładów zbiorowej pamięci, niedostępnych archeologom i historykom.
To też zamierzają czynić w swojej audycji Magda Tejchma i Michał Mendyk, wykorzystując do tego celu po muzykę wielu kultur i gatunków, zestawiając przede wszystkim awangardowe zjawiska XX i XXI wieku z formami archaicznymi. Prezentując też eklektyczny folklor i zjawiska muzyki globalnej, skłaniające do stawiania ważkich pytań.
W audycji brzmią ekwadorskie i południowoafrykańskie klawesyny, pieśni waleni, gadające bębny, śpiew ptaków i muzyka do leczenia, do pamięci i do komunikacji.
Na cykl "Muzyka do pomyślenia" Magda Tejchma i Michał Mendyk zapraszają co miesiąc
Dziewiętnastowieczna kompozytorka Tekla Bądarzewska nie jest zbyt szeroko znana w Polsce. Natomiast jeden z jej utworów - Modlitwa dziewicy - zdobył rozgłos w Azji. Można zaryzykować stwierdzenie, że zna ją każdy, kto przemierzał tokijskie ulice. Ten bowiem utwór stał sie melodią tamtejszych... śmieciarek.
Ta anegdota przywołuje pytania: Jak myślimy o muzyce? Jaka jest funkcja muzyki? Jak ma się world music do muzyki globalnej? Czy termin muzyka klasyczna odnosi się jedynie do XIX-wiecznej muzyki europejskiej? Między innymi o tym rozmawiali Magda Tejchma i Michał Mendyk.