Trójbój siłowy. Jak mądrze trenować i rozwijać swoje ciało?

Ostatnia aktualizacja: 05.12.2022 16:33
Ćwiczenia, które składają się na trójbój siłowy to: przysiad, martwy ciąg i wyciskanie sztangi. - Jeśli trenujemy z głową, to świetna sprawa także dla początkujących sportowców. Warto rozwijać wszystkie partie swojego ciała - mówił Mateusz Sikora, instruktor trójboju siłowego i trener personalny.
Mateusz Sikora
Mateusz SikoraFoto: Czwórka

Jak przyznał Mateusz Sikora, w sporcie motywacja to tylko 10 procent sukcesu. Pozostałe 90 proc. to dyscyplina. - Cytując jednego z komandosów, to właśnie dyscyplina jest drogą do wolności. Jeśli ją mamy, z biegiem czasu będziemy po prostu robić to, co chcemy - podkreślał. - Motywacja w długofalowej perspektywie nie istnieje. To krótkotrwała sprawa. Wszystko jest kwestią wyrobienia w sobie odpowiednich nawyków, a to wymaga czasu - mówił w Czwórce.

Trójbój siłowy - dobry na początek?

Jak tłumaczył ekspert, trenowanie trójboju siłowego jest dobrym wyborem, by rozpocząć przygodę ze sportem. - Wszystko zależy oczywiście od naszego stanu zdrowia. Jeśli mamy jakieś ograniczenia, kompensacje ruchowe, uprawianie tej dyscypliny może wyrządzić więcej szkód niż pożytku. Jednak w przeciwnym razie, jeśli robimy to mądrze - to doskonałe rozwiązanie, które poprawia zdolności motoryczne, wyrabia siłę - polecał. - W dzisiejszych czasach jest wielu ludzi, którzy na własną prośbę nabywają niepełnosprawności. Zostaliśmy stworzeni do ruchu, a w XXI wieku większość siedzi przed komputerem - podkreślał.  

Trening siłowy idealny także dla kobiet

To dyscyplina sportu składająca się z trzech ćwiczeń wymagających dużej siły mięśni, pozwalającej podnosić spore ciężary. - Mamy tu: przysiad, wyciskanie leżąc i martwy ciąg - wyliczał ekspert. Jak podkreślał, to idealny zestaw ćwiczeń także dla kobiet.

- Nie ma co ukrywać, wiele z nich dąży wyłącznie do rozbudowy nóg i pośladków - podkreślał. - Tymczasem ludzki organizm potrzebuje równowagi, a to oznacza utrzymanie względnie proporcjonalnych mięśni. Byśmy byli zdrowi i sprawni, między nimi musi być odpowiedni balans. Jeśli więc mamy wyrobiony wyłącznie pośladek, może to powodować nieprawidłowości w innych częściach ciała, drobne urazy - wyliczał gość Czwórki. - Na przykład, jeśli będziemy wykonywać wyłącznie przysiady i nadbudowywać "czwórki", czyli mięśnie czworogłowe, obciąży to nasze kolana - tłumaczył ekspert. 

Sprawdź także:

Posłuchaj
15:11 czwórka 4bieg_PR4_AAC 2022_12_02-16-16-20.mp3 Filozofia mądrego trenowania - jak to robić i co jest ważne? Mówi Mateusz Sikora (4. bieg/Czwórka) 

Zdaniem trenera podnoszenie ciężarów, wykonywane mądrze i pod okiem ekspertów, to także doskonałe rozwiązanie ogólnorozwojowe. - Jeśli chcemy, by nasze ciało było holistycznie zdrowe, nie należy się bać treningu siłowego - podkreślał Mateusz Sikora.

Przestrzegał, że samo trenowanie popularnych "brzuszków" po prostu może być nieskuteczne. - Wiele osób nie wykuje tych ćwiczeń prawidłowo, męczą plecy, zamiast trenować "sześciopak" - mówił Mateusz Sikora. - Warto wykonywać m.in. ćwiczenia typu "brzuszki Jandy", czyli z gumą, czy antyzgięcia boczne, i wykorzystać wszystkie mięśnie, które mamy w środkowej części ciała - wyliczał. Jak zaznaczał, przysiady - o ile wykonujemy je prawidłowo - to także wartościowe ćwiczenia. - To, że niszczą one kolana czy osłabiają kręgosłup, to mity - mówił ekspert. 

Sprawdź także:

***

Tytuł audycji: 4 bieg

Prowadzi: Piotr Galus

Goście: Mateusz Sikora (instruktor trójboju siłowego, trener personalny)

Data emisji: 02.12.2022

Godzina emisji: 16.16

kd/kor