CSR - model nowoczesnej filantropii

Ostatnia aktualizacja: 12.07.2014 12:37
Wiodące na międzynarodowym rynku przedsiębiorstwa w coraz większym stopniu dostrzegają wymierne korzyści płynące ze społecznego zaangażowania. Filantropia, troska o ekologię czy dobro rodzin pracowników to najlepszy sposób na stworzenie marki dobrze kojarzonej na całym świecie.
Audio
  • Czym jest CSR? Jak funkcjonuje na świecie, a jak w przypadku polskich przedsiębiorstw? (Czwórka/Hyde Park)
CSR - model nowoczesnej filantropii
Foto: Glow Images/East News

CSR to skrót od terminu corporate social responsibility, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu. Historia takiego stylu prowadzenia przedsiębiorstw sięga jeszcze XIX w., a model narodził się w Stanach Zjednoczonych. - Idea dzielenia się bogactwem funkcjonuje tam od dawna, na wielu płaszczyznach. Warto przypomnieć, że na początku funkcjonowania nowojorskiego Broadwayu to filantropi amerykańscy finansowali budowę teatrów. Kwestia rozwoju i propagowania kultury była zawsze ważnym elementem CSR - wyjaśnił w "Hyde Parku" Kamil Wyszkowski, krajowy przedstawiciel inicjatywy Sekretarza Generalnego ONZ "Global Compact".
Obecnie kwestie związane z filantropią dużych przedsiębiorstw i korporacji są uregulowane prawnie. Jak zaznaczył Karol Pawłowicki, możemy wyróżnić CSR wysokiej i niskiej jakości. W Polsce dominuje na razie niestety ten gorszy model. - Przeważają działania jednorazowe, obliczone na poklask. Dużo efektywniejsze byłoby, gdyby firma mogąca pochwalić się doskonałym działem prawnym i księgowym udzielała stałej pomocy domowi dziecka właśnie w tym zakresie, zamiast pojedynczego zakupu farb oraz pomalowania ławek. To byłby CSR wysokiej jakości - przekonywał Wyszkowski.
PRZECZYTAJ TEŻ: Etyka w biznesie: kapitalizm, korporacje, wyścig szczurów?

Często problemem jest też złe podejście mediów i opinii publicznej, które nie dostrzegają długofalowych działań. Z drugiej zaś strony w Europie mamy cały czas problem z odpowiedzialną konsumpcją. - Jakiś czas temu świat obiegła informacja o wyzysku i tragicznych warunkach pracy w fabryce pewnej marki odzieżowej w Bangladeszu. Reakcja Amerykanów była natychmiastowa: nastąpił znaczny spadek w sprzedaży jej produktów. W Europie nie odbiło się to z kolei większym echem - przypomniał Pawłowicki.
Więcej o nowoczesnej filantropii, jej zaletach ze strony pracodawców, zyskach dla pracowników, w nagraniu audycji "Hyde Park".
ac, mm

Czytaj także

Miłosz Brzeziński: warto zakładać kooperatywy

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2013 12:48
Kooperatyzm - kiedyś pojęcie popularne, dziś powoli powracające do łask. - Nastał dobry czas, by zakładać kooperatywy - mówi Miłosz Brzeziński. - Być może to tylko przejściowa moda, ale bardzo prawdopodobne, że za kilka lat wyniknie z niej coś dobrego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Produkcja w Azji coraz mniej atrakcyjna

Ostatnia aktualizacja: 23.12.2013 11:50
W ostatnich latach mieliśmy prawdziwy zalanie rynku towarem z Chin i innych krajów azjatyckich. Wiele jednak wskazuje na to, że ta tendencja się odwraca.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Odwieczny problem braku empatii w komunikacji miejskiej

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2014 07:47
Starsi ludzie mają mnóstwo pretensji do dzieci i młodzieży za złe zachowanie w autobusach i tramwajach. Młodsi nie pozostają dłużni i odpowiadają, że przykład, w tym przypadku negatywny, idzie z góry. Brakuje nam empatii, wyczucia i dobrej woli.
rozwiń zwiń