Martin Scorsese znów na samym szczycie

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2014 11:15
- Można powiedzieć, że są to "Chłopcy z ferajny", tylko na Wall Street. Rzeczywiście Scorsese łączy światy, które doskonale zna i od zawsze pokazuje w swoim kinie - tak Jakub Majmurek z "Krytyki Politycznej" mówi w Czwórce o nowej produkcji Martina Scorsese "Wilk z Wall Street".
Audio
  • Martin Scorsese to jedna z ikon nowojorskiego kina (Czwórka/Na cztery ręce)
  • Martin Scorsese o swojej najnowszej produkcji (Czwórka/Stacja Kultura)
  • Leonardo DiCaprio o fenomenie Martina Scorsese (Czwórka/Stacja Kultura)
Leonardo DiCaprio, Martin Scorsese
Leonardo DiCaprio, Martin ScorseseFoto: Pete Mariner/ PAP

Scorsese to z jednej strony reżyser na wskroś amerykański, a zarazem jeden z tych, w przypadku których na podejście do kina i dobieranej tematyki, wpłynęły imigranckie korzenie. To dziedzictwo kulturowe w jego filmach jest obecne.

- Przede wszystkim jest twórcą nowojorskim, a Nowy Jork nawet przez samych Amerykanów jest uważany za coś specyficznego - zauważa Jakub Majmurek z "Krytyki Politycznej", gość "Na cztery ręce". - Scorsese podobnie jak Brian de Palma, Abel Ferrara czy Woody Allen, jest twórcą organicznie nowojorskim, nierozweralnie z tym miastem związanym. Oczywiście kilka razy wyszedł z niego, pokazał nam Los Angeles czy Boston, ale utożsamiany jest zdecydowanie z Nowym Jorkiem.

Dorastanie najpierw na Manhattanie, a potem w Queens, nie pozostało bez wpływu na charakter Scorsese. Jak sam wspomina, w tych dzielnicach dla chłopców takich jak on, były tylko dwie drogi - mógł zostać księdzem albo gangsterem. Znalazł jeszcze inną ścieżką, w której wspaniale funkcjonuje, ale te dziecięce wspomnienia bezpośrednio przełożyły się na filmową pracę.

- To twórczość, która z jednej strony ma gdzieś podtekst moralistyczny, te księżowskie fascynacje pozostały, ale zarazem przedstawia te amerykańskie ulice nędzy i młodych ludzi próbujących sobie znaleźć na nich swoje miejsce i przestępczością wywalczyć sobie drogę do amerykańskiego snu - kwtituje Majmurek. - To jest taki biegun realistyczny w jego twórczości.

Zobacz także Premiery filmowe w Czwórce<<<

Właśnie taką rzeczywistość Scorsese przedstawił w obrazie "Ulice nędzy" z 1973 roku. Film ten okazał się jego przepustką do wielkiej kariery, podczas której zapisał na swoim koncie tak wybitne produkcje jak "Taksówkarz", "Ostatnie kuszenie Chrystusa", "Chłopcy z ferajny", "Aviator" czy "Infiltracja". Teraz na ekrany polskich kin wchodzi najnowsza jego produkcja - "Wilk z Wall Street" z Leonardo DiCaprio w roli głównej.

Film jak na razie zbiera niejednoznaczne recenzje. Poza tradcyjnymi w przypadku Scorsese zachwytami, nie brakuje kontrowersji. W pewnym stopniu dotyczą one tego, że reżyser wykorzystał tutaj wiele motywów, które w swojej twórczości już poruszał, tylko osadził w innych okolicznościach.

- Można powiedzieć, że są to "Chłopcy z ferajny" na Wall Street - zauważa autor "Krytyki politycznej". - Tam mieliśmy pętaków, którzy nigdy nie mieli szansy zostać członkami prawdziwych rodzin mafijnych, a tutaj mamy grupę pętaków, chłopaków z niższej klasy średniej, bez wykształcenia w prestiżowych szkołach, którzy postanawiają podbić Wall Street i stają do konkurencji z wielkimi instytucjami finansowymi.

Co istotne i po raz kolejny charakterystyczne dla filmów Scorsese, chociaż bohaterowie zajmują się przekrętami, oszukują ludzi, reżyser stawia ich wcale w nienajgorszym świetle i daje prawo głosu. Wielu osobom się to nie podoba.

- On rzeczywiście w tym filmie pokazuje, że takie postacie są gloryfikowane przez współczesną kulturę, że ich sen o bogactwie i władzy jest powszechnie praktykowany i nie wyjdziemy z tego snu nie przeżywając go samemu - zauważa Majmurek.

Teraz szyscy możemy się przekonać, jak ten amerykański sen i Wall Street ujął Scorsese. Obraz "Wilk z Wall Street" w kinach od 3 stycznia.

(ac)

Czytaj także

Odświeżona magia przedwojennego kina

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2013 14:10
W kinie Iluzjon już w najbliższy weekend re-premiera filmu "Zew morza", który do polskich kin trafił oryginalnie w 1927 roku. O procesie rekonstrukcji archiwalnych obrazów opowiedział filmograf Michał Pieńkowski.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Rok 2014. Co nas czeka w kulturze?

Ostatnia aktualizacja: 30.12.2013 17:48
W czwartkowej "Stacji Kultura" dowiemy się, co czeka w nadchodzącym roku miłośników dobrego kina i teatralnych spektakli, a także, co warto będzie przeczytać.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dla fanów SF 2014 rok zapowiada się bogato

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2014 14:10
- W tym roku możemy się spodziewać wielu bardzo ciekawych produkcji, ale w sporej części będą to kontynuacje doskonale znanych nam już serii - zapowiada w Czwórce specjalista od kina SF i post-apo Kamil Jasieński.
rozwiń zwiń