Nowe Technologie

Większość aplikacji (mobilnych) będzie za darmo

Ostatnia aktualizacja: 26.01.2014 08:27
Do 2017 wiekszość aplikacji mobilnych będzie darmowa. Według Gartnera, w 2013 mobilnych aplikacji ściągnięto na świecie aż 102 miliardy – znacznie więcej, niż rok wcześniej (64 mld). Nie przekłada się to jednak na rozwój rynku płatnych produktów w tym zakresie. Darmowy sektor aplikacji rośnie.
Większość aplikacji (mobilnych) będzie za darmo

Jak podaje w Gartner w swoim najnowszym raporcie, w minionym roku aż 91 proc. wszystkich pobranych aplikacji stanowiły darmowe rozwiązania, a do 2017 r. liczba ta ma wzrosnąć do 94,5 proc. W tej sytuacji, zdaniem ekspertów rynku IT, jednym z najbardziej dochodowych obszarów rozwoju biznesu mobilnego mogą stać się aplikacje dedykowane dla firm, przedsiębiorstw i inwestorów.

  • Dynamicznie rozwijający się rynek aplikacji mobilnych staje się obecnie jednym z najważniejszych segmentów świata IT, przyciągający zdecydowanie największą liczbę użytkowników. Według części ekspertów liczba rocznych ściągnięć aplikacji mobilnych sięga kilkudziesięciu miliardów, najbardziej optymistyczne wyliczenia autorstwa firmy Gartner mówią zaś o przekroczeniu bariery 100 mld pobrań tylko w samym ubiegłym roku.

Sukces ilościowy nie przekłada się jednak na wyniki sprzedaży. Obecnie zaledwie 9 proc. ściągnięć dotyczy płatnych aplikacji mobilnych. Dziewięć na dziesięć z produktów dostępnych w sklepach Apple iOS i Google Android zarabia dziennie mniej, niż 1250 USD.

B2B szansą na sukces

W tej sytuacji na znaczeniu zyskują rozbudowane, wyspecjalizowane aplikacje mobilne dedykowane dla biznesu oraz rozwiązania tworzone z myślą nie o bezpośrednim zysku, lecz o wykorzystaniu ich w celu promocji lub ułatwiania dostępu innych produktów i usług.

  • Rośnie wykorzystanie aplikacji dedykowanych konkretnym sektorom. Przykładem ciekawych możliwości wynikających z mobilnego oprogramowania jest produkt iStockTrack, na którego bazie budowane są aplikacje mobilne do wizualizacji informacji finansowych. Przedstawiają one w przystępny sposób m.in. dane giełdowe, notowania instrumentów finansowych oraz kompleksowe zestawienie zagregowanych informacji finansowych takich, jak np. portfolio inwestycyjne klienta. Innym przykładem branży chętnie korzystającej z nowoczesnych aplikacji jest motoryzacja.

Program uszyty na miarę

Dążenie do posiadania aplikacji dopasowanych do potrzeb konkretnego biznesu przejawia się także w rosnącej popularności rozwiązań umożliwiających samodzielne modyfikowanie programów lub tworzenie ich od podstaw.

W biznesie siła

Według analiz firmy Gartner, masowy użytkownik aplikacji mobilnych coraz częściej o ich pobraniu decyduje na podstawie danych z wyszukiwarek, opinii przyjaciół czy danych z sieci społecznościowych. Ten trend faworyzuje rozwiązania już rozpoznawalne wśród wielu użytkowników i najchętniej pobierane, a co za tym idzie – zazwyczaj darmowe. Z drugiej jednak strony, obiecujące sygnały płyną z rynku aplikacji przeznaczonych dla biznesowych użytkowników urządzeń mobilnych. To, jak skutecznie deweloperzy będą promować produkty komercyjne przeznaczone dla firm, może mieć duży wpływ na układ sił na rynku aplikacji w najbliższych latach.



autor: Hans-Christian Johansson