Nowe Technologie

Co podnosi wycenę firmy

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2012 00:00
Badanie przeprowadzone przez Deloitte dowodzi, że sprawne zarządzanie firmą ma bezpośredni, wymierny wpływ na ocenę bieżącego i przyszłego sukcesu rynkowego firmy przez analityków, a także na wycenę akcji przedsiębiorstwa. Efektywność mierzona jest zarówno poprzez posiadanie odpowiednich kwalifikacji, jak i cech osobowości, takich jak uczciwość i rzetelność. Nawet 35,5% może wynieść różnica pomiędzy wyceną przedsiębiorstwa, którego zarząd jest postrzegany jako sprawny, a firmy której kadra kierownicza nie cieszy się zaufaniem uczestników rynku.
Deloitte
Deloitte

 

Efektywne zarządzanie jest szczególnie ważne w branży dóbr konsumenckich – twierdzi tak 21% analityków przebadanych przez firmę doradczą Deloitte. Szczegółowe wyniki analizy zostały zawarte w raporcie „The Leadership Premium How companies win the confidence of investors”.

 

„Nasza analiza wskazuje, że sprawne zarządzanie i efektywna kadra kierownicza ma duże przełożenie na wartość firmy niezależnie od regionu geograficznego, w którym przedsiębiorstwo prowadzi swoją działalność. Szczególnie istotna jest to kwestia w mniejszych oraz rozwijających się firmach. Wynika to z większego poziomu ryzyka, który towarzyszy biznesowi w jego początkowych stadiach. Wtedy decyzje podejmowane przez wyższą kadrę kierowniczą mają bezpośredni wpływ na kierunek rozwoju firmy. Dodatkowo, na tym etapie brakuje jeszcze ograniczeń proceduralnych charakterystycznych dla dużych instytucji, dlatego decyzje zarządów są zazwyczaj szybko implementowane” – mówi Magdalena Jończak, Dyrektor w dziale Konsultingu Deloitte. 


Kluczowe dane z badania

Z raportu Deloitte wynika, że różnica pomiędzy wartością firmy, która posiada sprawny zarząd a przedsiębiorstwem, którego kadra zarządzająca nie jest postrzegana jako efektywna może wynieść nawet 35,5%. Wynika to z faktu, że analitycy podnosili wycenę firmy średnio o 15,7%, gdy widzieli że jest sprawnie zarządzana i obniżali średnio o 19,8% gdy zauważali mankamenty w sposobie kierowania. Niektórzy z nich stwierdzali nawet, że wątpliwości dotyczące jakości zarządzania byłyby dla nich wystarczającym powodem do zaniechania inwestowania w firmę. Aż 45% analityków finansowych przepytanych przez firmę Deloitte twierdzi, że jednym z głównych kryteriów używanych do oceny sukcesu firmy jest efektywność wyższej kadry kierowniczej. Większe znaczenie przywiązują tylko do ostatnich wyników finansowych (wskazuje na nie 60% respondentów). Sprawność zarządzania postrzegana jest jako czynnik ważniejszy dla sukcesu firmy niż jakość oferowanych przez nią produktów (wskazuje na nią 37%) i wyniki finansowe uzyskiwane w przeszłości (istotne dla 30% badanych).

Sektor konsumencki


Ankietowani wskazali również branże, w których sprawne zarządzanie ma największy wpływ na wycenę wartości firmy. Przede wszystkim jest ono istotne w sektorze dóbr konsumpcyjnych – pogląd ten podziela 21% badanych. Wynika to z faktu, że liderzy mogą w większym stopniu zadecydować o sukcesie firm, których produkty, w ramach określonego zakresu, są standardowe. Wtedy o przewadze konkurencyjnej nie decyduje wysokość nakładów na badania i rozwój a wizja przyjęta przez kierownictwo. Dla odmiany branże takie jak TMT (Technology, Media and Telecommunications), podlegają permanentnym zmianom i są zależne od rozwoju innowacji. Tylko 14% badanych twierdzi, że sprawny zarząd ma istotny wpływ na wycenę wartości przedsiębiorstwa z branży TMT, w tym przypadku jest to tylko jeden z wielu czynników decydujących o sukcesie.

 


  • Analitycy zapytani o wyznaczniki efektywnego zarządzania, przede wszystkim wskazują na posiadanie przejrzystej strategii, czyli jasnej wizji celów i zadań postawionych przed organizacją - uważa tak 26% badanych. Na dalszych miejscach znalazła się innowacyjność (17% wskazań) oraz wyniki finansowe osiągane przez instytucję (13%).

 

„Warunkiem długoterminowego sukcesu jest opracowanie jasnej, inspirującej wizji postawionych zadań oraz posiadanie zasobów, możliwości i chęci ich realizacji. Konieczna jest również kultura organizacyjna sprzyjająca nowym pomysłom, budująca poczucie przynależności i celowości działania. Takie warunki nie są dziełem przypadku: tworzą je dobrzy przywódcy, a analitycy umieją to dostrzec” – podsumowuje wyniki badania Aneta Woźny, Starszy Konsultant w dziale Konsultingu Deloitte.Pełna wersja raportu: www.deloitte.com/pl/raporty

Zobacz więcej na temat: deloitte firma
Czytaj także

Zgłoś firmę do rankingu technologicznego Deloitte

Ostatnia aktualizacja: 14.05.2012 00:00
Deloitte rozpoczyna trzynastą edycję Technology Fast 50 w Europie Środkowej corocznego rankingu najszybciej rozwijających się firm technologicznie innowacyjnych. Firmy mogą zgłaszać się do konkursu do 13 lipca 2012 r.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zarządzanie nowoczesną firmą opartą na projektach

Ostatnia aktualizacja: 25.04.2012 00:00
W dobie silnej konkurencji i zmiennego popytu rynkowego sztuka zarządzania nowoczesną firmą usługową polega na optymalizacji działań operacyjnych. Ma to ogromny wpływ na rentowność całej firmy, projektów i poszczególnych osób. Okazuje się, że największe straty wynikają z błędnego przyporządkowania czasu pracy lub wydatków, żmudnego procesu związanego z obsługą projektów oraz nieoptymalnego wykorzystania dostępności oraz kompetencji pracowników.
rozwiń zwiń