Nowe Technologie

Contact center przyszłości

Ostatnia aktualizacja: 19.10.2012 00:00
Jak twierdzi Gartner w raporcie "Hype Cycle for Contact Center Infrastructure 2012", w czasie najbliższych 5-10 lat centra obsługi klienta zaczną używać unikalnych technologii, a popularnymi rozwiązaniami staną się: dopasowanie osobowości konsultanta i dzwoniącego, wirtualni asystenci, rozmowy wideo, wykrywanie emocji oraz zarządzanie interakcjami z klientem w mediach społecznościowych.
Contact center przyszłości
Foto: Glow Images/East News

 

„Technologie contact center szybko ewoluują, co znacząco wpłynie na obraz usług świadczonych przez centra kontaktowe dla klienta końcowego w przyszłości. Rozwój rozwiązań, które gwarantują dopasowanie konsultanta i rozmówcy jeszcze przed rozpoczęciem połączenia, a także rozwój narzędzi do analizy emocji, umożliwi znaczące zwiększenie satysfakcji klienta” - powiedział Marcin Grygielski, dyrektor regionalny na Europę Wschodnią w firmie Interactive Intelligence, globalnym dostawcy zunifikowanych rozwiązań do biznesowej komunikacji IP.

 

Dopasowanie interakcji

 

Pośredniczenie w dopasowaniu interakcji (Mediated Interaction Matching, MIM) to nowe podejście do dystrybucji połączeń otrzymywanych przez centra obsługi klienta, które zrywa z tradycyjną dystrybucją automatyczną (ACD) i kolejkuje interakcje z wykorzystaniem nowych metryk oraz możliwości. Należy do nich dopasowywanie osobowości klientów i pracowników albo pozwolenie klientom na wybieranie konkretnego konsultanta zgodnie z ich preferencjami. Dopasowywanie osobowości klientów i konsultantów contact center skraca czas rozmów i zwiększa satysfakcję klienta.

 

W ciągu najbliższych 5-10 lat wygenerowane komputerowo postacie będą symulować konwersacje i odgrywać rolę wirtualnych asystentów, udzielając klientom odpowiedzi głosowych lub tekstowych za pośrednictwem internetu lub urządzeń mobilnych. Najbardziej zaawansowani asystenci wirtualni będą wykorzystywać narzędzia przetwarzania języka i kontroli dialogu, oferując interakcje typu speech-to-speech.

 

Wzrośnie popularność czatów wideo nawiązywanych z urządzeń mobilnych lub stron internetowych. Początkowo nowe rozwiązania wideoczatu będą zapewniać transmisję tylko w jednym kierunku, aby użytkownicy mogli widzieć konsultantów, z którymi rozmawiają. Później powszechne stanie się przesyłanie obrazu w obu kierunkach – konsultanci zobaczą twarze klientów, o ile będą oni wykorzystywać urządzenia z kamerą wideo.

 

Wykrywanie emocji

 

Wykrywanie emocji to następna funkcja dostępna dla contact center w przyszłości. Narzędzia wykrywania emocji próbują określić nastrój dzwoniącego, analizując najczęściej w tym celu charakterystykę jego głosu oraz dobór słów, które mogą wyrażać – dla przykładu - złość, zagubienie albo niezrozumienie.

 

Rozwiązania do zarządzania interakcjami w mediach społecznościowych (social CRM) również staną się w contact center bardziej popularne w ciągu następnych 5-10 lat. Rozwiązania takie pozwolą firmom identyfikować komentarze pozostawione przez klientów w serwisach społecznościowych, reagować na prośby zgłoszone za pośrednictwem sieci społecznościowych albo aktywnie pozyskiwać dane oraz statystyki dotyczące pewnych grup klientów, aby spełnić ich potrzeby i wymagania.

 

„Identyfikowanie emocji pozwoli centrom kontaktowym łatwiej zrozumieć potrzeby i wymagania klientów. Co więcej, jeśli centra kontaktowe zaczną używać tych rozwiązań w mediach społecznościowych, będą mogły lepiej poznać sposób myślenia klientów” - dodał Marcin Grygielski.

 

Jakie funkcje staną się niezbędne w centrach kontaktowych w ciągu następnych 2-3 lat?

 

Według Interactive Intelligence obowiązkową technologią dla contact center w krótszej perspektywie jest obsługa klienta za pomocą wielu kanałów kontaktu, takich jak email, sms, czat internetowy, a także rozwiązania do analizy tekstu i mowy w czasie rzeczywistym, które pozwalają śledzić konwersacje między konsultantami i klientami.

 

„Rozwiązania do analizy tekstu i głosu w czasie rzeczywistym pomagają centrom kontaktowym zrozumieć zachowania klientów i elastycznie na nie reagować. Ich popularność będzie rosła w miarę, jak więcej firm będzie przekonywać się o ich użyteczności” - wyjaśnił Marcin Grygielski.

 

Ponadto, zważywszy na rosnącą liczbę użytkowników smartfonów, firmy będą również kłaść coraz większy nacisk na świadczenie usług i wsparcia za pośrednictwem mobilnych aplikacji urządzeń, a także na oferowanie wyspecjalizowanej pomocy w serwisach społecznościowych, które z każdym rokiem zyskują więcej użytkowników.

Czytaj także

Jak zarządzać mediami społecznościowymi w firmie

Ostatnia aktualizacja: 05.04.2012 00:00
Opublikowane właśnie wyniki raportu Deloitte pokazują specyficzne motywacje, które rządzą polską firmą i jej stosunkiem do socmediów. Raport: "Biznes społecznościowy nowa era w komunikacji biznesowej" pokazuje, że ponad połowa firm w Polsce korzysta z mediów społecznościowych, bo robi tak konkurencja. Kluczowa więc staje się strategia wykorzystania obszaru socmediów.
rozwiń zwiń