Nowe Technologie

Rynek M2M Polska 2012

Ostatnia aktualizacja: 26.06.2013 13:25
Wg najnowszego raportu IDC “Poland M2M Market 2013-2017 Forecast and Ecosystem Analysis” w 2012 roku wartość krajowego rynku M2M wyniosła ok. 190 mln USD, a w najbliższych pięciu latach ma rosnąć ze średniorocznym tempem rzędu 24%.
M2M
M2M

Termin machine-to-machine (M2M) oznacza ekosystem autonomicznej komunikacji pomiędzy rosnącą liczbą urządzeń połączonych w przeróżne rodzaje sieci teleinformatycznych. M2M, wraz z internetem rzeczy, inteligentnymi sieciami czy inteligentnymi miastami jest elementem chmury pojęć, które coraz śmielej przechodzą z kart opowiadań futurystycznych do codziennej rzeczywistości technologicznej.

  • Dzięki systemom M2M firmy i instytucje są w stanie zbierać i analizować informacje z rozległych sieci (od małych – obejmujących np. pojedynczą fabrykę, po wielkie – o rozległości kontynentu). Końcówkami sieci stają się fizyczne urządzenia (np. kamery, czujniki ruchu, lokalizacji, temperatury, etc.) przesyłające zbierane dane do odległych serwerów pozwalających na analizę w czasie bliskim rzeczywistemu (ang. near real-time analytics). Systemy M2M pozwalają na zwiększenie automatyzacji procesów oraz produktywności fizycznej infrastruktury należącej do firm i instytucji.
  • Dotychczas polski rynek M2M był widoczny prawie wyłącznie w przestrzeni B2B. Wg raportu IDC, pionierami wśród użytkowników systemów M2M stały się sektory ochrony osób i mienia, transportu (zarządzanie flotą pojazdów), usług komunalnych i energetycznych, handlowy i finansowy. IDC przewiduje, że w ciągu najbliższych pięciu lat najmocniejszy bodziec dalszego rozwoju dla rynku M2M zapewni program instalacji ‘inteligentnych liczników' energii elektrycznej.
  • Mimo znacznej dynamiki, nie jest to rynek łatwy dla wszystkich graczy. Zadowoleni nie mogą być operatorzy komórkowi, którzy już od lat widzieli komunikację M2M jako jedną ze ścieżek zrównoważenia spadających przychodów z usług głosowych. Tymczasem M2M przynosi telekomom relatywnie niskie marże i przychody. Znacznie lepiej radzą sobie dostawcy kompletnych rozwiązań, integratorzy systemów M2M oraz producenci i dystrybutorzy wyspecjalizowanej elektroniki. Raport IDC omawia sytuację każdej z tych grup dostawców, specyfikę polskiego rynku oraz sugeruje metody na zwiększenie przychodów i marż – np. wejście w rolę dostawcy systemów ‘inteligentnego domu’ przez telekomy, czy usprawnienia usług kompleksowych dostarczanych przez integratorów.



autor: Jan Petersen/IDC

Zobacz więcej na temat: idc m2m raport

Czytaj także

Każda firma się boi

Ostatnia aktualizacja: 16.07.2013 10:12
Wg badania IDC Analysis Perspective Worldwide Security Products z końca 2012, prawie 50 proc. firm uważa, że ich infrastruktura IT jest podatna na atak. Powoduje to wzrost wymagań wobec rozwiązań bezpieczeństwa korporacyjnego.
rozwiń zwiń