Polskie Radio

Towarowa obwodnica Poznania będzie dostępna dla pasażerów

Ostatnia aktualizacja: 02.08.2018 19:00
Władze Poznania chcą dostosować towarową obwodnicę Poznania do ruchu pasażerskiego. W czwartek w Poznaniu zastępca prezydenta miasta Maciej Wudarski podpisał umowę na wykonanie kompleksowej koncepcji tego projektu.
Linia kolejowa wokół Poznania, która dotychczas wykorzystywana jest jedynie przez pociągi towarowe
Linia kolejowa wokół Poznania, która dotychczas wykorzystywana jest jedynie przez pociągi towaroweFoto: shutterstock

Biuro prasowe poznańskiego magistratu podało, że linia kolejowa wokół Poznania, która dotychczas wykorzystywana jest jedynie przez pociągi towarowe, ma zostać dostosowana w przyszłości do ruchu pasażerskiego. Dzięki temu znacznie ma się skrócić przejazd z poznańskiego Franowa na Naramowice lub Strzeszyn.

- Uruchomienie komunikacji pasażerskiej w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej na obwodnicy towarowej jest projektem przyszłościowym. Jednak już dziś musimy zadbać o to, aby w ramach prac projektowych zostały przygotowane wszystkie niezbędne elementy, które będą służyć pasażerom. Prowadzenie tego projektu jest możliwe dzięki doskonałej współpracy z PKP PLK S.A. - podkreślił w czwartek zastępca prezydenta Poznania Maciej Wudarski.

Opracowaniem koncepcji ma się zająć firma BBF Sp. z o. o., która - zgodnie z umową - ma stworzyć "kompleksową koncepcję programowo-przestrzenną polegającą na powiązaniu nowoprojektowanych przystanków w ramach obwodnicy towarowej Poznania". Realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projekt zakłada powstanie nowych przystanków kolejowych: Poznań Franowo, Poznań Kobylepole, Poznań Zieliniec, Poznań Karolin, Poznań Naramowice, Poznań Uniwersytet i Suchy Las. Stacje te mają być ponadto połączone z miejską infrastrukturą transportową - drogową i pieszo-rowerową.

Wśród wyżej wymienionych przystanków kolejowych, firma szczegółowo opracuje koncepcje zagospodarowania dla stacji: Franowo, Kobylepole oraz Naramowice, jako niezwykle istotnych dla aktywizacji tych obszarów dla kolejowego ruchu pasażerskiego i stworzenie najlepszych warunków dla integracji z transportem miejskim.

Budowa jednotorowej łącznicy kolejowej 

Kolejnym z istotnych elementów inwestycyjnych ma być budowa jednotorowej łącznicy kolejowej pomiędzy obwodnicą towarową a linią 354 Poznań - Piła, która zlokalizowana będzie między nowym przystankiem Suchy Las a Poznań Strzeszyn. Inwestycja ma być uzupełnieniem prac, jakie firma BBF realizuje dla wykonywanego obecnie projektu dla PKP PLK "Prace na obwodnicy towarowej Poznania", który zakłada "weryfikację możliwości uruchomienia ruchu pasażerskiego na obwodnicy towarowej Poznania i wszelkich prac, które muszą być w tym celu wykonane, głównie z zakresie infrastruktury przystanków i peronów dla podróżnych".

Magistrat wskazał, że obecnie modernizacja obwodnicy towarowej miasta Poznania jest w fazie projektowania, natomiast sama inwestycja znajduje się na tzw. liście rezerwowej z szansami na dofinansowanie unijne.

Wartość umowy opiewa na kwotę ok. 150 tys. zł brutto, a czas realizacji zlecenia przewidziano na grudzień 2018 r.

 PAP, kw 

Zobacz więcej na temat: transport PKP Poznań