Polskie Radio

IV Festiwal Polskiego Radia Chopin. Recitale i prelekcje

Ostatnia aktualizacja: 11.04.2023 13:33
12 kwietnia rozpoczął się IV Festiwal Polskiego Radia Chopin, który odbywa się w Pałacu Myśliwskim Książąt Radziwiłłów w Antoninie. Hasło tegorocznego wydarzenia brzmi: "Chopin i generacja romantyczna". Pianistyczne recitale potrwają do 16 kwietnia. Transmisje wszystkich wydarzeń na antenie Polskiego Radia Chopin.
F
FFoto: PR

Wszystkie wydarzenia IV Festiwalu Polskiego Radia Chopin s dostępne na antenie Polskiego Radia Chopin od 12 do 16 kwietnia od godziny 19.00. Pół godziny przed wszystkimi koncertami rozpoczynać się będą – także transmitowane na antenie – prelekcje. 

Polskie Radio Chopin. Czytaj więcej>>>

W tym roku prelegentami są znani z anteny Polskiego Radia Chopin dziennikarze – Magdalena Sawicka, autorka pasma "Arcydzieło miesiąca" i gospodyni cotygodniowych video-serwisów kulturalnych Polskiego Radia Chopin, oraz Jakub Puchalski, znany z pasma "Czarne na białych", a ostatnio także jako autor najświeższej, wydanej przed kilkunastoma tygodniami przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne - monografii Fryderyka Chopina. Wszystkie koncerty prowadzi dziennikarz radiowej Dwójki – Marcin Majchrowski, stale współpracujący z Polskim Radiem Chopin m.in. jako twórca cyklu "Interpretacja niejedno ma imię: Chopin historyczny czy współczesny?".   

O tym, czym była określona w haśle tegorocznego Festiwalu kompozytorska generacja, prof. Marcin Gmys, dyrektor Polskiego Radia Chopin, mówi tak: Była to prawdopodobnie najwybitniejsza formacja pokoleniowa w historii muzyki. Nigdy wcześniej, nie wyłączając renesansu, baroku i klasycyzmu, ale także nigdy później, nie zdarzyło się, by na przestrzeni kilku lat (symboliczną datę romantycznej generacji wyznacza rok 1810 – rok urodzin Fryderyka Chopina i Roberta Schumanna) przyszło na świat tak wielu, niezwykle ważnych dla potomności i powszechnie lubianych kompozytorów. Prócz Chopina i Schumanna, we współczesnych filharmoniach i teatrach operowych świata nieustannie prezentowane są przecież również dzieła takich romantycznych tytanów, jak Felix Mendelssohn, Ferenc Liszt, Hector Berlioz, Richard Wagner, Giuseppe Verdi. A to nie wszystkie istotne nazwiska, skoro do największych romantyków zalicza się także twórców nieco starszych – Franza Schuberta, Gioacchina Rossiniego, Gaetana Donizettiego czy Vincenza Belliniego, których dzieła również weszły do żelaznego kanonu.

"Chopin i generacja Romantyczna". IV Festiwal Polskiego Radia Chopin w Antoninie>>>

Celem tegorocznego Festiwalu Polskiego Radia Chopin jest zwięzłe unaocznienie kluczowej roli Fryderyka Chopina dla uformowania się europejskiego romantyzmu. Podczas recitali Beaty Bilińskiej, Julii Kociuban i Zbigniewa Raubo usłyszeć można starannie dobrane fortepianowe kompozycje większości wymienionych powyżej twórców. Kontekst europejski nie jest jedynym, który dochodzi do głosu w Antoninie: podczas występu reprezentanta najmłodszego pokolenia polskich pianistów – Adama Goździewskiego, muzyka Chopina pojawia się również w otoczeniu twórczości polskich kolegów patrona anteny – Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego oraz Edwarda Wolffa.

Tradycyjnie podczas festiwali Polskiego Radia Chopin jeden wieczór zarezerwowany został dla muzyki jazzowej. 13 kwietnia w Pałacu Radziwiłłów - Kuba Stankiewicz, który oprócz własnych opracowań pieśni Chopina przygotował autorskie reinterpretacje kompozycji młodopolskiego artysty Ludomira Różyckiego. Czwartkowy recital to przedpremierowa prezentacja mającego się wkrótce ukazać albumu pianisty – "Kuba Stankiewicz inspired by Ludomir Różycki". 


KONCERT I - 12 kwietnia, g. 19.00

Julia Kociuban - fortepian

Fryderyk Chopin (1810-1849) 3 Polonezy op. 71: Polonez d-moll, Polonez B-dur, Polonez f-moll
Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22

Przerwa

Robert Schumann (1810-1856) Kreisleriana op. 16: Äusserst bewegt (d-moll), Sehr innig und nich zu rasch (B-dur), Sehr aufgeregt (g-moll), Sehr langsam (B-dur-g-moll), Sehr lebhaft (g-moll), Sehr langsam (B-dur), Sehr rasch (c-moll–Es-dur), Schnell und spielend (g-moll)

Prelekcja przed koncertem: Jakub Puchalski, godz. 18.30
Prowadzenie koncertu: Marcin Majchrowski

Julia Kociuban uważana jest za jedną z czołowych pianistek swojego pokolenia. Jej debiutancka płyta "Schumann, Chopin, Bacewicz" została uznana przez krytyków za jeden z najciekawszych pianistycznych debiutów fonograficznych ostatnich lat, a jej nagranie II Sonaty fortepianowej Grażyny Bacewicz określono jako najwspanialszą rejestrację utworu na świecie. Dwa najnowsze albumy z koncertami oraz kwintetami fortepianowymi G. Bacewicz i A. Tansmana były nominowane do nagrody "Fryderyk". W 2022 roku ukazał się drugi solowy album artystki "Polish Polonaises".

Julia Kociuban regularnie występuje w renomowanych salach koncertowych w Europie (m.in. Herkulessaal w Monachium, Konzerthaus w Wiedniu i w Berlinie, Laeiszhalle w Hamburgu), Ameryce oraz Azji. Jest zapraszana na najbardziej prestiżowe festiwale muzyczne na świecie, w tym m.in. La Roque d’Antheron, La Folle Journee, Young Euro Classic w Berlinie, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Kissinger Sommer.

Jako solistka koncertowała z towarzyszeniem uznanych orkiestr kameralnych i symfonicznych, w tym m.in. Wiener Symphoniker, Wiedeńska Orkiestra Radiowa ORF, Orkiestra Symfoniczna NDR w Hamburgu. Współpracowała z wieloma cenionymi dyrygentami, takimi jak m.in.: Howard Griffiths, Hans Graf, Lahav Shani, Nemme Järvi, Kristjan Järvi, Heribert Beissel, Aziz Shokhakimov, Ken-David Masur, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Paweł Przytocki, Marek Pijarowski. Dokonała szeregu nagrań radiowych, telewizyjnych oraz płytowych m.in. dla wytwórni Sony Classical, DUX oraz Gramola.

Julia Kociuban jest absolwentką Royal College of Music w Londynie, Universität Mozarteum w Salzburgu oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie studiowała pod kierunkiem Dmitriego Alexeeva, Pavla Gililova oraz Piotra Palecznego. W 2019 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych, a rok później ukończyła podyplomowe studia menadżerów kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Prócz działalności artystycznej prowadzi działalność pedagogiczną, wykładając na Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Jest także pomysłodawczynią i dyrektorem BISMA Bacewicz International Summer Music Academy.

II KONCERT – 13 kwietnia, g. 19.00

Kuba Stankiewicz - fortepian i autorstwo opracowań muzycznych

Fryderyk Chopin (1810-1849), Melodia ("Z gór gdzie dźwigali") op. 74 nr 9, oprac. muz. Kuba Stankiewicz. Kuba Stankiewicz inspirowany twórczością Ludomira Różyckiego (1883-1953): Walc Caton z III aktu opery Casanova op. 47, Orfan op. 12 nr 1, Preludium op. 2 nr 3, Pietà. Na zgliszczach Warszawy, Fantasiestücke op. 46 nr 2, Krakowiak op. 52 nr 1, Intermezzo op. 42 nr 1, Rajski ptak z opery Młyn diabelski

Fryderyk Chopin, Smutna rzeka op. 74 nr 3, oprac. Muz. Kuba Stankiewicz

Rozmowa Kuby Stankiewicza z Marcinem Gmysem, g. 18.30
Prowadzenie koncertu: Marcin Majchrowski

Kuba Stankiewicz jeden z najwybitniejszych pianistów jazzowych i kompozytor. W drugiej połowie lat 80. grał z zespołem Jana Ptaszyna Wróblewskiego, potem z zespołami Zbigniewa Namysłowskiego. Studiował w Berklee College of Music w Bostonie (1987-1990), gdzie został wyróżniony Nagrodą Oscara Petersona. Był półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Pianistów Jazzowych im. Theloniousa Monka w Waszyngtonie. W USA współpracował z orkiestrą legendarnego klarnecisty i bandleadera A. Shawa. W kraju założył kwartet z Henrykiem Miśkiewiczem, Adamem Cegielskim oraz Cezarym Konradem i nagrał w 1993 roku płytę Northern Song (Płyta Roku według czytelników "Jazz Forum"). Grał także ze Scottem Hamiltonem, Artem Farmerem, Sheilą Jordan, Januszem Muniakiem, Tomaszem Szukalskim i Anną Marią Jopek. Wydał wiele płyt, m.in. Ulice wielkich miast, Chopin Songbook, Spaces (m.in. nominacja do Fryderyka w kategorii Album Roku, 2013) czy album z interpretacjami muzyki filmowej Wojciecha Kilara. W 2014 roku w studio w Los Angeles, wraz z Peterem Erskinem i Dariuszem "Oles" Oleszkiewiczem, nagrał płytę z utworami Victora Younga, a w 2015 odbyła się w USA seria koncertów promujących ten album. W 2016 roku wydał płytę z kompozycjami Henryka Warsa, a w 2018 album "Kuba Stankiewicz inspired by Roman Statkowski", dokonanie, na które złożyły się jazzowe reinterpretacje kluczowych fragmentów opery Maria (1906) Statkowskiego (w tym wybitnym nagraniu wzięli także udział Daniel Rotem, Dariusz Oleszkiewicz i Tina Raymond). W ostatnich latach artysta zajmuje się także działalnością pedagogiczną: w 2016 otrzymał tytuł doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej - instrumentalistyka, a w 2021 tytuł profesora sztuk muzycznych. Kuba Stankiewicz jest także wysoko cenionym specjalistą od muzycznych programów komputerowych.

KONCERT III – 14 kwietnia, g. 19.00

Beata Bilińska – fortepian

Fryderyk Chopin (1810-1849), Nokturn Es-dur op. 55 nr 2, Scherzo h-moll op. 20, Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22

Przerwa

Fryderyk Chopin, Ballada F-dur op. 28, Walc a-moll op. 24 nr 2, Mazurki op. 68, Tarantella As-dur op. 43, Polonez As-dur op. 53

Prelekcja przed koncertem: Jakub Puchalski, g. 18.30
Prowadzenie koncertu: Marcin Majchrowski 

Beata Bilińska - jedna z najwybitniejszych polskich pianistek, solistka, kameralistka, pedagog. Doktor habilitowana sztuk muzycznych, profesor nadzwyczajny Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Od ponad dwudziestu lat prowadzi intensywną działalność artystyczną, występując z koncertami symfonicznymi, recitalami solowymi i kameralnymi w Polsce oraz za granicą. Prowadzi również liczne kursy mistrzowskie w kraju i za granicą oraz zasiada w jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych (m.in. XVII International Chopin Piano Competition in Asia oraz Międzynarodowy Konkurs Młodych Pianistów "Arthur Rubinstein in Memoriam"). Występowała na wielu prestiżowych festiwalach i koncertowała m.in. w Austrii, Argentynie, Bułgarii, Czechach, Danii, Finlandii, Francji, Irlandii, Japonii, Litwie, Łotwie, Niemczech, Norwegii, Rosji, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Ukrainie, Ukrainie, USA i we Włoszech. Jest laureatką wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych i stypendiów, m.in. Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie, Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury. Współpracowała z większością polskich dyrygentów oraz zagranicznymi mistrzami batuty, m.in.: Massimiliano Caldim, Antalem Mátyásem, Wolfgangiem Michelem, Dainiusem Pavilionisem, Krišsem Russmannem, Brianem Schembrim, Christianem Schumannem, Lotharem Seyfarthem, Eugenem Tziganem, Takao Ukigayą. W 2003 roku zadebiutowała w Carnegie Hall, w głównej sali Isaac Stern Auditorium w Nowym Jorku. Jako pierwsza polska pianistka wykonała Koncert fortepianowy "Zmartwychwstanie" Krzysztofa Pendereckiego, a w roku 2011 została prawykonawczynią II Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara. W swoim dorobku posiada 12 płyt CD, na których znalazły się nagrania muzyki m.in. Ludwiga van Beethovena, F. Chopina, S. Rachmaninowa, M. Musorgskiego, S. Prokofiewa, kompozycje na skrzypce i fortepian polskich kompozytorów XX wieku, utwory kameralne W.A. Mozarta, F. Poulenca, A. Tansmana. Artystka była dwukrotnie nominowana do Paszportu Polityki oraz pięciokrotnie do nagrody "Fryderyk" (2003, 2004, 2013, 2015, 2018). W 2015 roku otrzymała Statuetkę Fryderyka za płytę z nagraniem II Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara (Aukso / Moś / 2014).

KONCERT IV – 15 kwietnia, g. 19.00

Adam Goździewski - fortepian

Edward Wolff (1816-1880), Nokturn e-moll op. 134 nr 1

Ignacy Feliks Dobrzyński (1807-1867), Mazurek c-moll op. 27 nr 3, Mazurek a-moll op. 25 nr 2
Edward Wolff, Nokturn w formie Mazurka op. 45

Ignacy Feliks Dobrzyński, Impromptu, Souvenir d’Oukraine op. 64

Przerwa

Fryderyk Chopin (1810-1849), Polonez B-dur op. 71 nr 2, Walc Des-dur op. 70 nr 3, Walc As-dur op. 64 nr 3, Mazurki op. 41: e-moll, H-durAs-durcis-mollNokturn E-dur op. 62 nr 2, Barkarola Fis-dur op. 60

Prelekcja przed koncertem: Jakub Puchalski, g. 18.30
Prowadzenie koncertu: Marcin Majchrowski

Adam Goździewski pierwsze kroki w świecie pianistyki stawiał pod kierunkiem prof. Anny Grzegorskiewicz-Ciesielskiej. Ukończył z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie pracował pod opieką prof. Joanny Ławrynowicz-Just oraz w klasie kameralistyki prof. Krystyny Makowskiej-Ławrynowicz. Obecnie doskonali swoje umiejętności pod opieką prof. Paolo Giacomettiego w ramach studiów podyplomowych w Robert Schumann Hochschule w Düsseldorfie.
Jest laureatem międzynarodowych konkursów pianistycznych w Estonii (Narwa, Grand Prix, EMCY Prize), Macedonii (Ochryda, Grand Prix i Złoty Medal), a także w Polsce, Rosji, Słowenii, Ukrainie i we Włoszech. W 2017 roku otrzymał III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Artur Rubinstein in Memoriam w Bydgoszczy, a także tytuł laureata Estrady Młodych 51. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku.

Adam Goździewski prowadzi ożywioną działalność koncertową w Europie, Ameryce Północnej oraz w Azji. Jest gościem czołowych festiwali muzycznych w Polsce, występował między innymi na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, Festiwalu Chopin i jego Europa, Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, Festiwalu Wokół Józefa Elsnera w Warszawie, festiwalach chopinowskich w Antoninie i Dusznikach-Zdroju, a także wielu festiwali zagranicznych, m.in. Chopin Festival in der Kartause w Gaming (Austria), Wesseler Klaviersommer (Niemcy) czy Chopin au Jardin du Luxembourg Festival w Paryżu.

Pomimo młodego wieku artysta ma w swoim dorobku cztery albumy płytowe. Najnowszy z nich, zawierający utwory fortepianowe kolegi Chopina, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego nagrany na fortepianie Broadwooda z 1846 roku, ukazał się w lutym 2023 roku w wydawnictwie Acte Prealable. Dyskografia pianisty obejmuje również promocyjny album Chopin Recital oraz rejestrację rzadko grywanej Sonaty c-moll op. 4 Fryderyka Chopina, wydaną nakładem wytwórni Sarton. W 2020 roku ukazało się wydawnictwo, będące efektem współpracy pianisty ze skrzypaczką Dominiką Przech – Szymanowski Klecki Bargielski – Works for Violin And Piano (Dux). Nagrania utworów Dobrzyńskiego, Kleckiego oraz Bargielskiego są światowymi premierami fonograficznymi.

KONCERT V - 16 kwietnia, g. 19.00

Zbigniew Raubo - fortepian

Ferenc Liszt (1811-1886), Vallèe d’Obermann z Années de pèlerinage (Première annè: Suisse)

Richard Wagner (1813-1883) / Ferenc Liszt, Chór pielgrzymów z opery Tannhäuser

Franz Schubert (1797-1828), Klavierstück es-moll nr 1 D. 946

przerwa

Fryderyk Chopin (1810-1849), Polonez A-dur op. 40 nr 1, Preludium cis-moll op. 45, Ballada F-dur op. 38, Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22

Prelekcja przed koncertem: Magdalena Sawicka, g. 18.30
Prowadzenie koncertu: Marcin Majchrowski

Zbigniew Raubo to laureat Konkursu im F. Busoniego w Bolzano (1991), Konkursu im F. Liszta w Utrechcie (1992, jest jak dotąd jest jedynym polskim laureatem tego prestiżowego Konkursu) oraz Konkursu im K. Szymanowskiego w Łodzi (1987).

Ukończył z wyróżnieniem katowicką Akademię Muzyczną w klasie prof. Andrzeja Jasińskiego, którego następnie został asystentem. Aktualnie pracuje na stanowisku profesora w macierzystej Uczelni. W czerwcu 2013 Prezydent RP nadał mu tytuł profesora sztuk muzycznych. Posiada tytuł Ambasadora Miasta Kalisza.

Koncertował we wszystkich filharmoniach w kraju. Występował z najwybitniejszymi polskimi dyrygentami – takimi, jak Jerzy Maksymiuk, Antoni Wit, Agnieszka Duczmal, Jerzy Salwarowski, Mirosław J. Błaszczyk, Marek Pijarowski, Tomasz Bugaj, Łukasz Borowicz, Marek Moś, Czesław Grabowski, Renard Czajkowski. W swoim repertuarze posiada ponad 30 utworów na fortepian z orkiestrą. Wśród jego zrealizowanych dokonań artystycznych znajdują się m.in. występ z recitalem na Festiwalu Chopinowskim w Vancouver, Festiwalu „Poolse Meesters” w Belgii, jak też kursy mistrzowskie i koncert w ramach Festiwalu Campos do Jordao w Brazylii. Dokonał szeregu nagrań dla krajowych i zagranicznych firm fonograficznych m.in. dla japońskich filii firm Deutsche Grammophon i RCA, International Music Corporation, firmy DUX i Żuk Records. Z upodobaniem uprawia również kameralistykę, występował m.in. z Kwartetami Śląskim, Wilanów i Camerata oraz z Bartłomiejem Niziołem, Urszulą Kryger, Elżbietą Mrożek-Loską, Piotrem Janosikiem. Brał udział w pracach jury konkursów krajowych i zagranicznych m.in. w Ogólnopolskim Konkursie im. F. Chopina w Warszawie, Chopin Competition in Asia w Japonii czy też Konkursu o stypendia Fundacji Yamaha. Został również zaproszony do udziału w pracach Jury XI Międzynarodowego Konkursu im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy. Wśród jego wychowanków można znaleźć laureatów konkursów muzycznych – im. Liszta we Wrocławiu, im. Liszta w Parmie, Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni, Ogólnopolskiego Konkursu im. Chopina w Warszawie, Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku i innych. W ostatnim czasie jego student, a aktualnie asystent Tymoteusz Bies, został zwycięzcą pierwszej edycji Międzynarodowego Konkursu im. K. Szymanowskiego w Katowicach.


Mat. promocyjne /kh/rk

Czytaj także

Chopin i Radio w Antoninie

Ostatnia aktualizacja: 06.04.2023 14:42
Chopin i generacja romantyczna – tak brzmi temat kolejnego festiwalu Polskiego Radia Chopin w Antoninie, jedynym niezmienionym miejscu w Polsce faktycznie pamiętającym pobyt kompozytora. Festiwal trwać będzie od 12 do 16 kwietnia. Koncerty transmitowane będą na naszej antenie i w Internecie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Chopin i generacja Romantyczna". IV Festiwal Polskiego Radia Chopin w Antoninie

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2023 08:10
W Pałacu Myśliwskim Książąt Radziwiłłów w Antoninie odbędzie się IV Festiwal Polskiego Radia Chopin, zorganizowany przy współpracy Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu. - Wystąpi pięcioro wybitnych pianistów, którzy grają muzykę z generacji Fryderyka Chopina - mówił w Polskim Radiu 24 dyrektor Polskiego Radia Chopin prof. Marcin Gmys. 
rozwiń zwiń