"Bo czytanie łączy", to hasło tegorocznej edycji kampanii, od 2023 roku organizowanej przez Fundację Powszechnego Czytania i Wydawnictwo Tatarak, która z każdym rokiem staje się coraz bardziej widoczna. To kolejny rok działań, które mówią o znaczeniu wspólnego czytania, jako narzędzia budowania silnych relacji, kształtowania postaw oraz wspierania emocjonalnego rozwoju dziecka. Włączają się w nią Ambasadorowie, wydawcy, dystrybutorzy, księgarnie, a także miasta, instytucje, biblioteki, szkoły, przedszkola, firmy. Przede wszystkim jednak inicjatywa angażuje coraz większe grono ojców, którzy czytają dzieciom.
Kampanii #TataTeżCzyta towarzyszy spot, który pojawił się już w przestrzeni medialnej i publicznej. Do grona Ambasadorów, Łukasza „Jurasa” Jurkowskiego, Łukasza Dominiaka, Janka Dąbrowskiego (JDabrowsky) i innych znanych ojców, w tym roku dołączyli kolejni, m.in. Rafał Sonik, Wojtek Fiedorczuk, Karol Solar Poziemski, Krystian Hanke, Zygmunt Miłoszewski i Andrzej Deskur. Kampanię wspierają również koszykarze drużyny Trefl Sopot i siatkarze klubu Trefl Gdańsk. Cała inicjatywa ma charakter inspiracyjny, organizatorzy chcą nie tylko szeroko zapraszać mężczyzn do czytania dzieciom, ale także wyposażyć ich w odpowiednie narzędzia. Dlatego kampanii towarzyszy publikacja – poradnik dla rodziców i opiekunów „Supermoc książek #TataTeżCzyta2025”, w którym znaleźć można odpowiedź na pytania: dlaczego warto? jak i co czytać z dzieckiem? Poradnik dostępny jest za darmo w wersji online (www.tatatezczyta.pl).
Rola mężczyzn w kształtowaniu nawyków czytelniczych dzieci Tegoroczny raport Biblioteki Narodowej potwierdził, że w Polsce wciąż więcej kobiet niż mężczyzn czyta książki. Różnica w poziomie czytelnictwa między płciami to aż 12 pp. Stosunek emocjonalny do czytania w obu grupach wygląda podobnie. Szukając przyczyn tego stanu, organizatorzy zwracają uwagę na wiązanie czytania z okresem edukacji, a także aspekt socjalizacji w środowisku rodzinnym. Mocno wskazują na znaczenie czytelniczych męskich wzorców, które będą wspierać kształtowanie i pielęgnowanie czytelniczych nawyków już w dzieciństwie. Te z kolei będą przekładać się w dorosłym życiu na zwyczaj sięgania po książkę, co ważne – dla przyjemności! Wiele badań potwierdza pozytywny wpływ czytania na rozwój dzieci, ale także na znaczenie wspólnej lektury dla budowania wzajemnych relacji rodzic-dziecko i silnych więzi rodzinnych.
Czytanie jest przecież okazją do rozmowy, co jest istotne zwłaszcza dla kilkulatków, ale budowanie tego nawyku powinno zaczynać się jak najwcześniej. Kampania #TataTeżCzyta ma formułę otwartą– bo czytać należy przecież regularnie, przez cały rok. Jednak podejmujemy ten temat szczególnie mocno w wyjątkowym okresie, kiedy obchodzimy Dzień Mamy, Dzień Taty i Dzień Dziecka. To wspaniałe rodzinne święta i okazje, by mówić o tym, co możemy dać dziecku najlepszego – a jest tym właśnie nasz czas, obecność, które idą w parze ze wspólnym czytaniem i rozmową. – mówi Agnieszka Nyc, menadżerka i koordynatorka kampanii. W raporcie PIECE (Leeds University Business School), przedstawiono wyniki badań dotyczące wpływu zaangażowania ojców w życie edukacyjne dzieci. Analiza wykazała, że większe zaangażowanie ojców w strukturalne, edukacyjne aktywności, takie jak m.in. czytanie, zabawa czy opowiadanie historii ma unikalny i istotny wpływ na wyniki dzieci w szkole podstawowej.
Więcej na fpc.org.pl
Patronat nad kampanią #TataTeżCzyta objęło Polskie Radio Dzieciom.